Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto stawia na nowe linie tramwajowe. A co z metrem? [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym.
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects
Mija kolejny rok i nadal nie ukończono studium dla bezkolizyjnego transportu w Krakowie w tym metra. Ostatnie działania urzędu wskazują jednak na to, że miasto będzie w kolejnych latach stawiać na rozwój linii tramwajowych. W samym magistracie przyznają, że bardziej realne jest utworzenie podziemnej trasy pod centrum, ale właśnie dla tramwajów a nie dla metra.

Kraków stawia na nowe linie tramwajowej

FLESZ - Co zdrożeje w 2021 roku?

Niedługo minie siedem lat od referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową metra. We wrześniu 2018 r. miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie (za 9,4 mln zł) studium dla bezkolizyjnej komunikacji w Krakowie w tym metra. Zapisy kontraktu były takie, że dokument ma powstać do 68 tygodni od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r. Mamy już 2021 r. i studium nadal nie zostało zaprezentowane.

Patrząc na ostatnie działania miasta można jednak zauważyć, że urząd stawia na rozwój infrastruktury tramwajowej. Powstaje trasa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, rozstrzygnięto przetarg na budowę linii z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Dobudowany ma także zostać odcinek torowiska wzdłuż ul. Lema - od ul. Meissnera do al. Pokoju. Powstać ma również linia z Krowodrzy Górki na Azory. Miasto planuje też kolejne połączenia: Cichy Kącik - Azory, wzdłuż al. Słowackiego (Nowy Kleparz - plac Inwalidów), Szpital Prokocim - Rżąka (a nawet do Wieliczki), Mały Płaszów - Rybitwy (z analizą budowy odcinka także na os. Złocień).

Co z tym meterem w Krakowie?

Studium dla bezkolizyjnej komunikacji ma dać odpowiedź, na ile metro w Krakowie jest potrzebne, a jeżeli tak, to czy ma w całości przebiegać pod ziemią. Studium ma też wskazać, jakie ewentualnie inne rozwiązania (np. premetro, podziemny tramwaj) byłyby korzystne. Dokument miał być gotowy pod koniec 2019 r., ale wtedy pojawiły się informacje, że brakuje uzgodnień z władzami konserwatorskimi co do lokalizacji podziemnych przystanków w centrum. Ostatecznie osiągnięto porozumienie, że takie obiekty mogłyby powstać pod rondem Mogilskim, przy Dworcu Głównym - pod placem Nowaka-Jeziorańskiego i pod placem przy ul. Karmelickiej, gdzie obecnie znajduje się parking, ale w jego miejscu już od tego roku ma być budowany park.

W przyszłorocznym budżecie miasta zapisano zadanie "metro" i zarezerwowano na nie 2,8 mln zł. Jako efekt w 2021 r. wskazano zakończenie opracowania studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu i rozliczenie tego projektu oraz doprowadzenie do złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rekomendowanego wariantu.

Jakie rozwiązanie może zostać zarekomendowane? Może być to tunel tramwajowy. Mówił nam o tym Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, przy okazji rozmowy z nami w sprawie linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Wśród mieszkańców rozpoczęła się dyskusja, czy warto przez lata spłacać tę inwestycję, skoro powstaje studium dla bezkolizyjnego transportu. Pojawiły się obawy, że może się okazać, iż autorzy studium ostatecznie zarekomendują poprowadzenie linii podziemnej kolejki z Nowej Huty przez centrum do Bronowic, co mogłoby być konkurencją dla trasy tramwajowej do Mistrzejowic. Pojawiły się też pytania, czy w ramach tego zadania potrzebna jest budowa 940-metrowego tunelu na odcinku od ul. Bohaterów Wietnamu do ul. Lublańskiej, a więc też pod rondem Polsadu.

- Z jednej strony budowa tunelu pod rondem Polsadu istotnie podraża koszty inwestycji, ale z drugiej strony trzeba pamiętać, że w tle mamy dyskusję o ewentualnym tunelowym połączeniu rejonu Olszy z centrum a dalej w stronę Akademii Górniczo-Hutniczej i rejonu stadionu Wisły przy ulicy Reymonta. W dyskusji nie widać na horyzoncie możliwości budowy metra, a raczej mówi się obecnie o budowie tunelu tramwajowego, żeby odciążyć trasy tramwajowe w pierwszej obwodnicy i dać oddech dla ronda Mogilskiego - przyznaje Łukasz Franek.

Koncepcja jest więc taka, że tunelem tramwaj mógłby przejeżdżać z Olszy dalej pod ul. Pilotów, rondem Mogilskim, centrum miasta (przystanki: Dworzec Główny, plac przy ul. Karmelickiej) do Krowodrzy. - Tunel ten mógłby więc być połączony na poziomie -1 z tunelem pod rondem Polsadu - zaznacza dyr. Franek. - Proszę mieć jednak na uwadze, że prace nad studium dla bezkolizyjnego transportu wciąż trwają, to nie są więc na razie ostateczne rozwiązania. Taki wariant może być jednak finalnie rekomendowany - dodaje.

W planach coraz więcej nowych linii tramwajowych

Dużo więcej wiadomo w przypadku planów rozwoju sieci naziemnych linii tramwajowych. Budowana jest trasa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Ta inwestycja ma potrwać dwa lata.

Ma również powstać trasa z Krowodrzy Górki na Azory. Jesienią 2019 r. podpisano umowę z projektantem na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację tej inwestycji. Założenie jest takie, by dokumentacja wraz z pozwoleniem budowlanym była gotowa w 2021 r.

W przypadku linii z ul. Meissnera do Mistrzejowic niedawno Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał firmę, która ma zrealizować to zadanie do 2024 r. na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Wybór padł na konsorcjum firm: PPP Solutions Polska (lider) oraz Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner), które złożyło ofertę opiewającą na ponad 1,1 mld zł.

W ZDMK otwarto też oferty w przetargu na koncepcję linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema z przystankami przy Tauron Arenie Kraków. Wpłynęły dwie propozycje opiewające na kwoty 590 tys. zł i 835 tys. zł. Plany miasta są takie, by realizacja 900-metrowego odcinka wzdłuż ul. Lema mogła się zbiec z zakończeniem budowy linii do Mistrzejowic, a więc w 2024 r., albo ten odcinek byłby oddany do użytku rok później.

Na zlecenie miasta mają powstać też koncepcje kolejnych linii tramwajowych. Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przygotowanie koncepcji trasy pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. Aktualnie są one oceniane przez komisję przetargową. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 950 tys. zł, a najdroższa została wyceniona na 1,685 mln zł.

Miasto ogłosiło też przetarg na opracowania wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej od przystanku "Prokocim Szpital"
do osiedla Rżąka wraz z pętlą tramwajową i autobusową. Wykonawca będzie musiał też przeanalizować możliwość przedłużenia trasy w kierunku Wieliczki. Termin składania ofert wyznaczono na 22 stycznia 2021 r. Na realizację zadania przeznaczono 81 tygodni.

Kolejny przetarg ogłoszony przez urząd dotyczy opracowania koncepcji linii tramwajowej w obszarze Rybitw - od Małego Płaszowa do węzła drogowego Kraków Przewóz. W rejonie węzła zaplanowana zostanie pętla tramwajowa, terminal autobusowy oraz parking park&ride na ok. 500 pojazdów. Dodatkowo wykonawca ma przeanalizować budowę linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do os. Złocień oraz możliwość zintegrowania jej z przystankiem kolejowym Kraków Złocień. Wykonawca będzie miał 80 tygodni na wykonanie opracowania. Termin składania ofert mija 18 stycznia 2021 r.

Na tym nie koniec. Magistrat niedawno ogłosił przetarg na przygotowanie koncepcji budowy linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Wybrana firma (termin składania ofert upłynie w styczniu 2021 r.) będzie miała 70 tygodni na realizację zadania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Miasto stawia na nowe linie tramwajowe. A co z metrem? [WIZUALIZACJE] - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto