Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto przygotowuje przebudowę ulicy Starowiślnej. Będzie dużo zieleni? Konserwator nie widzi przeszkód

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kończy się przebudowa ul. Krakowskiej. Na odświeżenie czeka inna ważna ulica w tym rejonie - Starowiślna. Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje ogłosić jesienią przetarg na projekt jej modernizacji na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

od 16 lat

- Przygotowujemy się do przetargu na projekt przebudowy ulicy Starowiślnej. Założenie jest takie, by dokumentacja powstała w oparciu o propozycje mieszkańców, jakie zgłosili podczas konsultacji społecznych - przyznaje Michał Pyclik z ZDMK.

Uczestnicy konsultacji byli za tym, by na odcinku ul. Starowiślnej między ul. Dietla a mostem Powstańców Śląskich wprowadzić zieleń, zwiększyć powierzchnię dla pieszych, utworzyć drogę dla rowerzystów. Najwięcej głosów uzyskał wariant zakładający, że ruch samochodowy zostanie ograniczony do jednego kierunku - w stronę Podgórza.

- Mieszkańcy byli u mnie w sprawie nasadzeń zieleni na ulicy Starowiślnej. Nie ma przeciwwskazań do takich rozwiązań. Pozostanie tylko pytanie, jakie będą warunki techniczne dotyczące sadzenia drzew na tej ulicy, mając na uwadze to, że pod ziemią znajdą się instalacje i sieci różnych mediów - komentuje Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.

Pojawienie się zieleni na tej części ul. Starowiślnej byłoby więc powrotem do tego, jak ta arteria prezentowała się przed wojną. W zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego można znaleźć zdjęcia potwierdzające, że rosły tam wtedy szpalery drzew.

Plan jest taki, że przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy ul. Starowiślnej zostanie ogłoszono w IV kwartale 2020 r. A kiedy dojdzie do robót budowlanych? - W ramach prac nad kolejną edycją wieloletnich planów finansowych i inwestycyjnych aktualizowany jest program remontów torowisk, w którym określony zostanie termin przebudowy ulicy Starowiślnej – zależne jest to od dostępności środków finansowych. Wstępnie planujemy, że przebudowa będzie realizowana w latach 2022-23 - informują w ZDMK.

Przypomnijmy, że w najbliższych latach planowane są też prace związane z modernizacją torowisk wzdłuż ulic: Kościuszki i Zwierzynieckiej, al. Solidarności czy ul. Ptaszyckiego. - Inwestycje w Nowej Hucie, a więc na alei Solidarności i ulicy Ptaszyckiego mają priorytet. Bierzemy też pod uwagę konieczność przebudowy ulicy Starowiślnej wraz z modernizacją torowiska, ale ta inwestycja ma być realizowana w dalszej kolejności - wyjaśnia Michał Pyclik.

Konsultacje ws. przebudowy ul. Starowiślnej (od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich) odbyły się w dniach 17 marca – 30 kwietnia. Na pytanie (z możliwością wskazania więcej niż jednej odpowiedzi) "Czy przestrzeń ul. Starowiślnej powinna zostać zmieniona w stosunku do stanu obecnego?", ankietowani najczęściej udzielili odpowiedzi: powinna zostać wprowadzona zieleń (np. drzewa, krzewy) – 65 proc.

Uczestnicy konsultacji wskazali też, że powinna powstać droga dla rowerów - 31 proc., poszerzenia chodników oczekiwało 25 proc., a na konieczność pojawienia się elementów małej architektury - 15 proc. (ławki, stojaki na rowery, donice z zielenią, kosze). Za postawieniem ulicy bez zmian (jedynie remont nawierzchni) opowiedziało się 20 proc. uczestników konsultacji.

Projektant przebudowy ul. Starowiślnej będzie musiał też wziąć pod uwagę, że większość (68 proc.) osób biorących udział w konsultacjach z trzech zaproponowanych im wariantów, zdecydowanie wybrała ten, zakładający, by przy szerszym z chodników wprowadzić zieleń, obok torowisko tramwajowe, dalej jedną jezdnię dla aut w kierunku mostu Powstańców Śląskich i obok niej węższy chodnik. To było więc rozwiązanie podobne do tego, jakie występuje już na odcinku ul. Starowiślnej między skrzyżowaniem z ul. Sienną, Westerplatte, Wielopole i św. Gertrudy.

A przypomnijmy, że przy okazji konsultacji społecznych dotyczących budowy estakad kolejowych w centrum Krakowa pojawiła się też propozycja, by w związku z uwolnieniem terenów pod estakadami między ul. Kopernika a Miodową, ul. Halicka została przedłużona i połączona z ul. Wrzesińską. Pomysł jest więc taki, by ul. Starowiślna była jednokierunkowa w stronę mostu Powstańców Śląskich, a Halicką jeździłoby się w przeciwnym kierunku do ul. Wrzesińskiej i Dietla.

W przypadku konsultacji dotyczących przebudowy ul. Starowiślnej 24 proc. ankietowanych opowiedziało się za wariantem zakładającym stan podobny do obecnego – tory tramwajowe na środku, po boku jezdnie dla aut w dwóch kierunkach i chodniki. Najmniejszym powodzeniem cieszyło się rozwiązanie z mniejszą przestrzenią dla pieszych niż w wariancie zwycięskim, torowiskiem przy jednym z chodników oraz dwukierunkową jezdnią dla samochodów.

Na razie kończy się przebudowa ul. Krakowskiej, która rozpoczęła się pod koniec marca ubiegłego roku. 17 sierpnia na tę ulicę wróciły tramwaje. Obecnie trwają odbiory całej inwestycji.

Przebudowa ul. Krakowskiej miała się zakończyć pod koniec stycznia tego roku. Plany pokrzyżowały głównie prace archeologiczne - odkryto m.in. przyczółek Mostu Królewskiego, zbudowanego w latach 1824-28. Czy w przypadku ul. Starowiślnej może być podobnie? - Jeżeli coś się kopie na terenie Starego Miasta czy Kazimierza to wszędzie mogą być niespodzianki. Na pewno inwestycji na ulicy Starowiślnej będzie towarzyszył nadzór archeologiczny. Wykonawca, tak jak to było w przypadku przebudowy ulicy Krakowskiej, musi więc być przygotowany na ewentualne prace archeologów - przyznaje Monika Bogdanowska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto