Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto przygotowuje linię tramwajową z ulicy Meissnera do Mistrzejowic, a mieszkańcy nie mogą się doczekać trasy na Górkę Narodową

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trzy firmy otrzymały zaproszenie od miasta do złożenia ofert na budowę, na zasadzie partnerstwa publiczno-prywtanego, linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. Założenie jest takie, że nowa trasa zostanie oddana do użytku na początku 2024 r. Mieszkańcy wypominają urzędnikom, że budowa innej bardzo ważnej linii na Górkę Narodową miała się zacząć w 2018 roku, a prace nie ruszyły do tej pory.

WIDEO: Trzy Szybkie

- To jak wygląda w naszym mieście przygotowywanie nowych linii tramwajowych to jest kpina. Trasa z ulicy Meissnera do Mistrzejowic to jest obiecywanie gruszek na wierzbie. Mieszkańcom, którzy liczą na szybką realizację tej inwestycji przypomnę, jaką nieporadność urząd wykazuje w związku z budową tak ważnej i oczekiwanej linii na Górkę Narodową. To przedsięwzięcie już dawno miało się rozpocząć, ale nadal nie można się doczekać pierwszych prac - komentuje Wiesław Mądry, mieszkaniec Górki Narodowej.

Zaznacza, że brakuje informacji dotyczących harmonogramu robót. Zapytaliśmy o to w Zarządzie Inwestycji Miejskich, czekamy na odpowiedź. W grudniu zeszłego roku ZIM podał, że coraz bliżej jest do wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ZIM wyjaśniali, że nim ZRID zostanie wydany, to konieczne będzie uzyskanie od ministra infrastruktury odstępstwa od przepisów obowiązujących od 13 września 2019 r., zawartych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. W urzędzie mieli wtedy nadzieję, że w najbliższych tygodniach przyjdzie pozytywna odpowiedź. - Mamy już luty i nadal jest cisza w sprawie decyzji ZRID - mówi Wiesław Mądry.

Na razie Zarząd Dróg Miasta Krakowa pochwalił się postępem w przygotowaniu innej inwestycji. Chodzi o budowę linii tramwajowej z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. W styczniu tego roku ta jednostka zakończyła dialog konkurencyjny z trzema zaproszonymi firmami: Mota-Engil Central Europe PPP Road; Vardun; konsorcjum PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner), które otrzymały zaproszenie do złożenia ofert, mają na to 90 dni.

- Podstawą wyboru tych firm, trzech z siedmiu zgłoszonych, było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji - informują w ZDMK. - To jednej z nich ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji - dodają urzędnicy.

Zapytaliśmy, co stanie się w sytuacji, w której żadna z trzech firm ostatecznie jednak nie zdecyduje na złożenie oferty. - Taka sytuacja jest raczej mało prawdopodobna - odpowiadają w ZDMK.

Z uwagi na ewentualne odwołania w magistracie przewidują, że umowa z wybraną firmą zostanie zawarta z końcem lata bieżącego roku. Plany są takie, że zaprojektowanie linii oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji potrwa do drugiego kwartału 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 r.

Firma, która zostanie ostatecznie wyłoniona, wybuduje około 4,5-kilometrowy odcinek sieci tramwajowej od skrzyżowania ulic Jana Pawła II, Stanisława Lema i Janusza Meissnera aż do Mistrzejowic, dokona rozbudowy pętli tramwajowej w Mistrzejowicach, a także zrealizuje blisko kilometrowy tunel pod rondem Polsadu. Umowa z nią zostanie zawarta na okres 24 lat (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa, 20 lat – eksploatacja). Wynagrodzenie dla wykonawcy ma być wypłacone w formie „opłaty za dostępność” po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.

Natomiast w przypadku linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej ma powstać torowisko tramwajowe o długości około 5,5 km. Z pętli Krowodrza Górka ma być poprowadzone na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Przy trasie powstaną trzy parkingi park&ride, w tym jeden przy pętli Górka Narodowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto