Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto planuje tramwaj do Wieliczki. Powstanie koncepcja nowej linii z Prokocimia na osiedle Rżąka z ewentualnym jej przedłużeniem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową i parkingiem park&ride.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

od 16 lat

W ramach zadania wykonawca ma przygotować co najmniej cztery warianty przebiegu linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej wraz z pętlą tramwajową w rejonie os. Rżąka. Zwycięzca przetargu powinien też uwzględnić pas autobusowo-tramwajowy wzdłuż ul. Wielickiej (w pasie dzielącym).

W każdym z rozpatrywanych wariantów wykonawca ma też rozpatrzeć lokalizację parkingu albo parkingów park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Koncepcja powinna uwzględniać parking lub parkingi kubaturowe (składające się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o pojemności min. 500 miejsc, zlokalizowane przy ul. Wielickiej, z czego 4 proc. należy wyznaczyć jako miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Konstrukcja parkingu/parkingów powinna umożliwiać rozbudowę obiektu o kolejne kondygnacje (do 1000 miejsc).

Warianty mają więc obejmować: przebieg tras, lokalizację parkingu albo lokalizacje parkingów P&R i pętli tramwajowej.Na tym nie koniec. W każdym z wariantów wykonawca będzie musiał przeanalizować możliwość przedłużenia planowanej linii tramwajowej w kierunku Wieliczki.

"Dla przynajmniej wariantu rekomendowanego, należy przewidzieć możliwość przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Wieliczki na poziomie studialnym w zakresie sytuacyjno-wysokościowym. W szczególności należy przedstawić sposób przekroczenia autostrady A4, wraz z dowiązaniem do układu drogowego po południowej stronie autostrady. Zakres terytorialny rozważanego przedłużenia, należy ograniczyć, od strony południowej, w punkcie zakończenia ramp najazdowych" - zaznaczono w warunkach przetargu.

Warunek jest też taki, że przedłużeniu linii tramwajowej do Wieliczki powinna, w miarę możliwości, towarzyszyć obustronna, dwukierunkowa infrastruktura pieszo-rowerowa.

Wartość zamówienia oszacowano na ponad 975 tys. zł. Założenie jest takie, że koncepcja miałaby powstać do 30 listopada 2021 r.
Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu wyznaczono na 21 sierpnia 2020 r.

Obecnie tramwaje jadące ul. Wielicką, w rejonie hipermarketu Tesco skręcają w lewo i dalej m.in. wzdłuż ul. Teligi dojeżdżają do Bieżanowa. Pomysł jest więc taki, by stworzyć nową „odnogę” torowiska - od skrzyżowania ul. Wielickiej z Teligi i Kostaneckiego tramwaje mogłyby jechać na wprost, do os. Rżąka, a dalej w kierunku Wieliczki. Jeden z przystanków można wyznaczyć przy nowych budynkach Szpitala Uniwersyteckiego. W przetargu zaznaczono więc, że koncepcja powinna też uwzględniać wynik opracowania pn. „Budowa układu komunikacyjnego w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu” realizowanego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Z nowej linii tramwajowej korzystałyby jednak nie tylko osoby dojeżdżające do szpitala, ale również tysiące okolicznych mieszkańców Prokocimia, a w szczególności Rżąki. Obecnie do tego osiedla dojeżdżają tylko autobusy miejskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto