Kraków. Miasto planuje nowe linie tramwajowe z parkingami park&ride. Jest pomysł budowy miejsc postojowych przy węzłach autostradowych

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Opracowywana jest dokumentacja projektowa dla budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. W ramach tego zadania planowany jest trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 pojazdów przy ul. Weissa, ale z możliwością rozbudowy o kolejne trzy kondygnacje.
Opracowywana jest dokumentacja projektowa dla budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. W ramach tego zadania planowany jest trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 pojazdów przy ul. Weissa, ale z możliwością rozbudowy o kolejne trzy kondygnacje. ZIM Kraków
Udostępnij:
W krakowskim magistracie przygotowywane są nowe linie tramwajowe, w ramach których mają też powstać parkingi park&ride. Tego typu obiektów bardzo brakuje w naszym mieście. Radny Marek Sobieraj (PiS) proponuje też, by P&R budować przy węzłach autostradowych.

Plany parkingowe dla Krakowa zostały przedstawione na poniedziałkowym (29 listopada) posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Urzędnicy poinformowali o inwestycjach, którym ma towarzyszyć budowa parkingów park&ride.

Cztery nowe zadania przygotowywane są przez Zarząd Inwestycji Miejskich. Na zlecenie tej jednostki opracowywana jest m.in. dokumentacja projektowa dla budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. W ramach tego zadania planowany jest trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 pojazdów przy ul. Weissa - z możliwością rozbudowy o kolejne trzy kondygnacje.

Miasto ma też koncepcję budowy przedłużenie linii tramwajowej z os. Azory do rejonu Galerii Bronowice, gdzie powstałaby pętla. Tam planuje się też parking P&R na ok. 350 aut.

W magistracie przygotowują również rozbudowę ul. Bunscha i budowę ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej. W tym wypadku zakończenie opracowania koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej przewidywane jest w 2023 r. Zakres inwestycji objąłby budowę linii tramwajowej o długości ok. 3,4 km wzdłuż ul. Bunscha (od skrzyżowania z ul. Czerwone Maki do skrzyżowania z ul. Babińskiego oraz wzdłuż ul. Humboldta, na odcinku od skrzyżowania z ul. Babińskiego do skrzyżowania z ul. Skotnicką). Na końcu ma powstać pętla tramwajowa z parkingiem P&R (na razie prowadzone są analizy, ile miałoby powstać miejsc postojowych).

We współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, ZIM przygotowuje też rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do rejonu ul. Bukszpanowej. Obecnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla tego zadania. Plan jest taki, by była gotowa w 2023 r., a realizacja nastąpiła w 2024 r.

W ramach tego zadania planuje się budowę ok 1 km drogi wraz z linią tramwajową na odcinku od węzła Grębałów do istniejącej pętli na Wzgórzach Krzesławickich wraz z jej rozbudową. Jest koncepcja, by przy pętli powstał parking P&R na ok. 200 samochodów.

Przypomnijmy, że trzy P&R mają też powstać w ramach realizowanej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Obiekty wyznaczono przy pętli Krowodrza Górka (na 109 miejsc), przy ul. Pachońskiego (95 miejsc), przy pętli Górka Narodowa (242 miejsca). Termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2022 r. Nie wiadomo jednak, czy ten termin zostanie dotrzymany i ile będzie w nim gotowych P&R. Okazuje się, że miasto wciąż prowadzi postępowanie dotyczące pozyskania terenu pod największy z tych obiektów przy pętli "Górka Narodowa".

Miasto przygotowuje też koncepcje nowych linii tramwajowych z dużymi parkingami P&R - z Małego Płaszowa do Rybitw i trasy S7 (z rozgałęzieniem do os. Złocień) i Prokocim Szpital – os. Rżąka.

W ramach zadań realizowanych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa mają natomiast powstać parkingi P&R: w ramach węzła "Bronowice" (w 2023 r. na ok. 220 aut) i "Suche Stawy" w sąsiedztwie stadionu i hali Hutnika (w 2022 r., ok. 94 miejsca).

Radny PiS Marek Sobieraj zaproponował również, by podjąć rozmowy z władzami państwa o wykorzystaniu węzłów autostradowych przy obwodnicy Krakowa w celu budowy P&R: - Gdyby ulokowano tam kilka parkingów park&ride, to na pewno byłoby to z korzyścią dla naszego miasta. Przy okazji wykorzystalibyśmy tereny, które są obecnie zwykłym trawnikiem koszonym kilka razy w roku.

Ruszyły zapisy na trzecie szczepienie dla młodzieży

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Miasto planuje nowe linie tramwajowe z parkingami park&ride. Jest pomysł budowy miejsc postojowych przy węzłach autostradowych - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie