Kraków. Miasto planuje budowę trzech przystanków kolejowych do końca 2022 roku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
Anna Kaczmarz
Obecnie w planach finansowych miasta znajduje się budowa trzech przystanków kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków Swoszowice, Kraków Prądnik Czerwony i Kraków os. Piastów. Urzędnicy podkreślają, że jeżeli nie będzie odwołań od decyzji środowiskowych, powinny zostać zrealizowane do końca 2022 r.

Jak informuje urząd, dla przystanku Kraków Swoszowice przygotowana została pełna dokumentacja projektowa oraz wydane zostały niezbędne decyzje administracyjne, w tym pozwolenie na budowę. Aktualnie, na mocy porozumienia zawartego z Miastem, PKP PLK jako inwestor zastępczy przygotowuje procedurę przetargową na projekt wykonawczy i budowę przystanku. Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych miesiącach.

Miasto zawarło umowę z Województwem Małopolskim na współfinansowanie projektu ze środków unijnych na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową (WPF), inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2020-2022. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 28 mln zł.

W końcowej fazie znajdują się prace nad dokumentacją projektową dla przystanku Kraków Prądnik Czerwony. Złożony został wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Oczekuje się, że pozwolenie na budowę przystanku zostanie uzyskane w I kwartale 2020 r. Zgodnie z WPF inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2021-2022. Jej kosz oszacowany został na 49 466 800 zł.

Inwestycja pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów (ZIT)”, w ramach którego powstanie przystanek Kraków os. Piastów, w sierpniu 2019 r., na mocy decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzyskała ostateczność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, co otwiera drogę do dalszych prac projektowych.

Zgodnie z WPF realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2020-2021. Koszt prac oszacowano na ok. 24 mln zł. Urząd podkreśla, że z uwagi na trwającą blisko dwa lata procedurę rozpatrywania przez GDOŚ odwołań od decyzji środowiskowej, należy liczyć się z opóźnieniem realizacji inwestycji w stosunku do terminów przyjętych w WPF.

Urzędnicy informują też, że szansa na wprowadzenie do planów inwestycyjnych kolejnych przystanków SKA pojawić się może wraz z nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

W planach miasta dotyczących rozbudowy SKA nie widać więc rozmachu. A przypomnijmy, że krakowscy urzędnicy prawie dwa lata temu przedstawili studium dla rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).

Dokumenty wskazywały, jak można wykorzystać już istniejące w Krakowie tory kolejowe i gdzie wybudować przystanki, by rozwijać szybką SKA. To miało być rozwiązanie na w miarę szybką poprawę sytuacji komunikacyjnej w stolicy Małopolski, w której tramwaje i autobusy są coraz bardziej zatłoczone, a na bezkolizyjne rozwiązania typu tunele pod centrum czy metro nie ma co liczyć w perspektywie najbliższych lat.

Studium za 170 tys. zł przygotowała firma Altrans. Przedstawiła 11 wariantów wykorzystania torów dla potrzeb SKA. Autorzy opracowania zarekomendowali do wykonania przede wszystkim jeden z 11 wariantów, zakładający przystosowanie do ruchu pasażerskiego kolejowej trasy towarowej z Nowej Huty przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska w Balicach. Koszt takiego przedsięwzięcia oszacowano na 330 mln zł. Przede wszystkim ponad 120 mln zł potrzebne byłoby na zbudowanie siedmiu nowych przystanków - chociażby na os. Piastów i w rejonie al. 29 Listopada - na których do pociągów wsiadać mogliby pasażerowie. Plus jest taki, że nie musiałyby być modernizowane same tory kolejowe.

Specjaliści z Altransu, jako ekonomicznie uzasadniony, wskazali też wariant z ringiem kolejowym wokół miasta, wiodący od Dworca Głównego przez m.in. Grzegórzki, Zabłocie, Płaszów, Prokocim, Bieżanów Złocień, Węgrzce, Przylasek Rusiecki, Nową Hutę, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały do al. 29 Listopada. Za opłacalne uznali również połączenie z Płaszowa do Mydlnik.

- Założenie jest takie, aby miejską kolej wprowadzić do 2023 r. - mówił prawie dwa lata temu Stanisław Albricht, szef firmy Altrans.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Miasto planuje budowę trzech przystanków kolejowych do końca 2022 roku - Gazeta Krakowska

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3