FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE
Należy zauważyć, że dotychczasowe działania miasta w rozwój infrastruktury kolejowej, w szczególności przystankowej, to działania na rzecz rozwoju infrastruktury przystankowej PKP Polskich Linii Kolejowych – zarządcy infrastruktury kolejowej. Miasto nie ma planów tworzenia własnej infrastruktury kolejowej ani przejęcia funkcji zarządzania przewozami kolejowymi. Wykorzystując możliwości, jakie daje ustawa o transporcie kolejowym, angażuje się tam, gdzie oczekuje korzystnych efektów jeśli chodzi o podział zadań przewozowych (zmniejszenie udziału komunikacji indywidualnej) i poprawę dostępności komunikacyjnej obszaru Krakowa i gmin ościennych
- informują w krakowskim magistracie.
Urząd przygotowuje się więc do budowy kolejnych przystanków SKA wraz z towarzyszącą infrastrukturą:
- w końcowej fazie są prace przygotowawcze do budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony (w 2021 r. zaplanowano przeprowadzenie postępowania przetargowego i rozpoczęcie robót);
- trwa postępowanie przetargowe na koncepcję węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy, obejmującą m.in. budowę lub przebudowę przystanku Kraków Lubocza;
- w drugiej połowie 2021r. planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie studialno-koncepcyjne dla nowego połączenia kolejowego i przystanku w rejonie Branic, dla obsługi terenów rozwojowych obszaru Kraków Nowa Huta Przyszłości;
- w fazie przygotowawczej jest budowa węzła przesiadkowego Kraków os. Piastów. (w urzędzie wyjaśniają: - Z uwagi na odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach prace przedłużają się).
Na podstawie przeprowadzonych analiz ustalono, że w dalszej kolejności najbardziej zasadna z punktu widzenia efektywności obsługi komunikacyjnej Krakowa byłaby realizacja przystanków:
- na linii nr 8: Kraków Żabiniec, Kraków Prądnik Biały;
- na linii nr 95: (tzw. Duża Obwodowa): Kraków Jagiełły, Kraków Grębałów, Kraków Kościelniki, Kraków Wyciąże, Kraków Przylasek Rusiecki;
- na linii nr 100: (tzw. Mała Obwodowa): Kraków Dekerta, Kraków al. Pokoju, Kraków Pilotów, Kraków al. 29 Listopada.
- Należy jednak zaznaczyć, że nie podjęto jeszcze decyzji o realizacji wymienionych wyżej przystanków. Ostateczny wybór lokalizacji, terminy realizacji i zasady finansowania ich ewentualnej budowy będą przedmiotem dalszych analiz i rozmów z PKP Polskie Linie Kolejowe – zarządcą infrastruktury kolejowej, a także z Województwem Małopolskim - organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych na terenie województwa - zaznaczają w magistracie.
Przypomnijmy, że rok temu radni miejscy uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował.
Wyniki Studium wskazują na trzy połączenia w ramach SKA, najkorzystniejsze z punktu widzenia efektywności ekonomicznej inwestycji:
- obwodowe jednokierunkowe: Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Nowa Huta - Kraków Główny;
- Kraków Mydlniki - Kraków Płaszów;
- Kraków Lotnisko - Kraków Nowa Huta Przyszłości.
- Nie ma konkretnych planów ani terminów uruchomienia nowych linii w ramach SKA. Będzie to przedmiotem ewentualnych rozmów z Województwem Małopolskim, odpowiedzialnym za organizację pasażerskich przewozów kolejowych - podkreślają w magistracie.
Wyjaśniają tam również, że „Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa” nie jest dokumentem programowym, który wskazywałby konkretne zadania inwestycyjne w zakresie SKA i harmonogram ich realizacji.
- Celem Studium było przeanalizowanie możliwości rozwoju i ocena zasadności - z punktu widzenia funkcjonalnego, ale przede wszystkim efektywności ekonomicznej - ewentualnego zaangażowania miasta w inwestycje kolejowe. Analizy dotyczyły w szczególności wykorzystania kolejowych linii obwodowych - Małej i Duża Obwodowej - informują w urzędzie.
Obecnie funkcjonują trzy linie w ramach SKA:
- SKA 1 Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko,
- SKA 2 Sędziszów – Kraków Główny – Skawina,
- SKA 3 Kraków Główny – Tarnów (docelowo, po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej 133, planowane jest przedłużenie linii SKA 3 do Trzebini).
Tymczasem prace dotyczące SKA w aglomeracji krakowskiej krytycznie oceniła NIK, która objęła kontrolą linię SKA 1. "Od pięciu lat pociągi SKA 1 w aglomeracji krakowskiej jeżdżą po wciąż nieukończonych liniach kolejowych - z tego powodu kursują nieregularnie albo tylko na niektórych odcinkach. Nadal brak pełnej integracji z pozostałą komunikacją publiczną: nie wszędzie np. zbudowano bezpłatne parkingi. W efekcie liczba pasażerów nie rośnie, a liczba samochodów na drogach aglomeracji krakowskiej nie maleje" - podkreśla NIK.
- Życie za kratami. Tak wygląda tarnowski zakład karny od środka
- Tu był kiedyś Szkieletor?! Niemożliwe! Zobaczcie wnętrza Unity Tower
- Włamywacze poszukiwani przez małopolską policję LISTY GOŃCZE
- Ponad 130 odczynów poszczepiennych odnotowano w Małopolsce
- Ciepło, ale oszczędnie. 9 porad, jak obniżyć rachunki za ogrzewanie
- Zobaczcie, jak kiedyś wyglądały Dolne Młyny