Kraków. Miasto ma plany rozwoju szybkiej kolei, a NIK krytykuje

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na razie funkcjonują trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko; Sędziszów – Kraków Główny – Skawina; Kraków Główny – Tarnów. Anna Kaczmarz
Władze Krakowa w tym roku i kolejnych latach planują budowę kolejnych przystanków dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Obiekty mają powstać m.in. na Prądniku Czerwonym, w rejonie Branic, Luboczy, na os. Piastów. Tymczasem krytycznie o SKA w aglomeracji krakowskiej wypowiedziała się Najwyższa Izba Kontroli, zwracając uwagę, że pociągi jeżdżą po nieukończonych trasach, nadal brak pełnej integracji z pozostałą komunikacją publiczną (nie wszędzie np. zbudowano bezpłatne parkingi) i w efekcie liczba pasażerów nie rośnie, a liczba samochodów na drogach aglomeracji krakowskiej nie maleje. Przejdź do GALERII, by zobaczyć warianty rozbudowy szybkiej kolei uwzględnione w studium rozwoju SKA przygotowanym na zlecenie miasta.

FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE

Należy zauważyć, że dotychczasowe działania miasta w rozwój infrastruktury kolejowej, w szczególności przystankowej, to działania na rzecz rozwoju infrastruktury przystankowej PKP Polskich Linii Kolejowych – zarządcy infrastruktury kolejowej. Miasto nie ma planów tworzenia własnej infrastruktury kolejowej ani przejęcia funkcji zarządzania przewozami kolejowymi. Wykorzystując możliwości, jakie daje ustawa o transporcie kolejowym, angażuje się tam, gdzie oczekuje korzystnych efektów jeśli chodzi o podział zadań przewozowych (zmniejszenie udziału komunikacji indywidualnej) i poprawę dostępności komunikacyjnej obszaru Krakowa i gmin ościennych

- informują w krakowskim magistracie.

Urząd przygotowuje się więc do budowy kolejnych przystanków SKA wraz z towarzyszącą infrastrukturą:

  • w końcowej fazie są prace przygotowawcze do budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony (w 2021 r. zaplanowano przeprowadzenie postępowania przetargowego i rozpoczęcie robót);
  • trwa postępowanie przetargowe na koncepcję węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy, obejmującą m.in. budowę lub przebudowę przystanku Kraków Lubocza;
  • w drugiej połowie 2021r. planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie studialno-koncepcyjne dla nowego połączenia kolejowego i przystanku w rejonie Branic, dla obsługi terenów rozwojowych obszaru Kraków Nowa Huta Przyszłości;
  • w fazie przygotowawczej jest budowa węzła przesiadkowego Kraków os. Piastów. (w urzędzie wyjaśniają: - Z uwagi na odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach prace przedłużają się).

Na podstawie przeprowadzonych analiz ustalono, że w dalszej kolejności najbardziej zasadna z punktu widzenia efektywności obsługi komunikacyjnej Krakowa byłaby realizacja przystanków:

  • na linii nr 8: Kraków Żabiniec, Kraków Prądnik Biały;
  • na linii nr 95: (tzw. Duża Obwodowa): Kraków Jagiełły, Kraków Grębałów, Kraków Kościelniki, Kraków Wyciąże, Kraków Przylasek Rusiecki;
  • na linii nr 100: (tzw. Mała Obwodowa): Kraków Dekerta, Kraków al. Pokoju, Kraków Pilotów, Kraków al. 29 Listopada.

- Należy jednak zaznaczyć, że nie podjęto jeszcze decyzji o realizacji wymienionych wyżej przystanków. Ostateczny wybór lokalizacji, terminy realizacji i zasady finansowania ich ewentualnej budowy będą przedmiotem dalszych analiz i rozmów z PKP Polskie Linie Kolejowe – zarządcą infrastruktury kolejowej, a także z Województwem Małopolskim - organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych na terenie województwa - zaznaczają w magistracie.

Przypomnijmy, że rok temu radni miejscy uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował.

Wyniki Studium wskazują na trzy połączenia w ramach SKA, najkorzystniejsze z punktu widzenia efektywności ekonomicznej inwestycji:

  • obwodowe jednokierunkowe: Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Nowa Huta - Kraków Główny;
  • Kraków Mydlniki - Kraków Płaszów;
  • Kraków Lotnisko - Kraków Nowa Huta Przyszłości.

- Nie ma konkretnych planów ani terminów uruchomienia nowych linii w ramach SKA. Będzie to przedmiotem ewentualnych rozmów z Województwem Małopolskim, odpowiedzialnym za organizację pasażerskich przewozów kolejowych - podkreślają w magistracie.

Wyjaśniają tam również, że „Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa” nie jest dokumentem programowym, który wskazywałby konkretne zadania inwestycyjne w zakresie SKA i harmonogram ich realizacji.

- Celem Studium było przeanalizowanie możliwości rozwoju i ocena zasadności - z punktu widzenia funkcjonalnego, ale przede wszystkim efektywności ekonomicznej - ewentualnego zaangażowania miasta w inwestycje kolejowe. Analizy dotyczyły w szczególności wykorzystania kolejowych linii obwodowych - Małej i Duża Obwodowej - informują w urzędzie.

Obecnie funkcjonują trzy linie w ramach SKA:

  • SKA 1 Wieliczka Rynek - Kopalnia– Kraków Główny – Kraków Lotnisko,
  • SKA 2 Sędziszów – Kraków Główny – Skawina,
  • SKA 3 Kraków Główny – Tarnów (docelowo, po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej 133, planowane jest przedłużenie linii SKA 3 do Trzebini).

Tymczasem prace dotyczące SKA w aglomeracji krakowskiej krytycznie oceniła NIK, która objęła kontrolą linię SKA 1. "Od pięciu lat pociągi SKA 1 w aglomeracji krakowskiej jeżdżą po wciąż nieukończonych liniach kolejowych - z tego powodu kursują nieregularnie albo tylko na niektórych odcinkach. Nadal brak pełnej integracji z pozostałą komunikacją publiczną: nie wszędzie np. zbudowano bezpłatne parkingi. W efekcie liczba pasażerów nie rośnie, a liczba samochodów na drogach aglomeracji krakowskiej nie maleje" - podkreśla NIK.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Miasto ma plany rozwoju szybkiej kolei, a NIK krytykuje - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie