Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto ma kupić 153 autobusy elektryczne. Potrzebuje pomocy Unii Europejskiej

Piotr Tymczak
Nowe autobusy elektryczne mają jeździć w rejonach miasta, gdzie jest największy smog, szczególnie po Alejach Trzech Wieszczów.

Kraków przez najbliższe dziewięć lat musi kupić co najmniej 153 autobusy elektryczne. Taki wymóg na miasto nałożyła ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do tego potrzebnych jest 13 stacji do ładowania takich pojazdów. Z analizy przeprowadzonej przez urzędników wynika, że inwestycja będzie nieopłacalna, wręcz niemożliwa do realizacji, bez pozyskania bezzwrotnego zewnętrznego dofinansowania na poziomie minimum 63 proc. kosztów netto, które szacuje się łącznie na 377,8 mln zł.

Tak wynika z analizy, której sporządzenie było jednym z wymogów, jakie na gminy nałożyła wspomniana ustawa o elektromobilności.

Urzędnicy w dokumencie wzięli pod uwagę sześć różnych wariantów rozwoju zeroemisyjnej floty. Wybrano wariant zakładający zakup 153 elektrycznych autobusów, które mogłyby korzystać z 13 stacji ładowania.

Zakup jednego autobusu elektrycznego to wydatek ponad 2 mln zł. Dla porównania za standardowy nowy autobus trzeba zapłacić ok. 1,5 mln zł.

Przypomnijmy, że ustawa o elektromobilności nakłada na jednostki samorządu terytorialnego (z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys.) obowiązek wzrostu udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów komunikacji miejskiej do 30 proc. do 2028 r.

Ogólne założenie jest takie, że wskaźnik ten zostanie osiągnięty w następujący sposób: 5 proc. autobusów elektrycznych w całej flocie od dnia 1 stycznia 2021 r.; 10 proc. – od 2023 r.; 20 proc. – od 2025 r.; 30 proc. – od 2028 r.
Jak to wygląda obecnie? Przewozy autobusowe w Krakowie realizowane są przez dwóch operatorów: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz firmę Mobilis. W ubiegłym roku autobusy tych przewoźników pokonały prawie 34 mln km – nie tylko na terenie Krakowa, ale też 17 gmin ościennych – i przewiozły 402 mln pasażerów. Obecnie krakowska flota to 567 autobusów, a z 26 z nich to pojazdy elektryczne.

Mając na uwadze tę liczę pojazdów zeroemisyjnych, to MPKw ciągu najbliższych dwóch lat musi kupić jeszcze trzy takie pojazdy, by wypełnić normę do 2021 r. W kolejnych latach zakupy muszą być dużo większe, tym bardziej, że trzeba brać pod uwagę planowane zwiększanie floty.

Ogólne założenie jest więc następujące: zakup kolejnych 27 autobusów elektrycznych do 2023 r., by było ich 56 (10 proc. z planowanego inwentarza 572 pojazdów); zakup 59 autobusów do 2025 r., by było ich 115 (20 proc. z 583 pojazdów floty); zakup 64 autobusów do 2028 r., by było ich 179 (30 proc. z 595).

Tyle plany, ale krakowski przewoźnik chce znacznie przyspieszyć kompletowanie floty zeroemisyjnej i 30 stycznia wysłał wniosek o dofinansowanie zakupu 50 autobusów elektrycznych z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Ten wniosek weźmie udział w konkursie ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli opracowany przez MPK wniosek uzyska na tyle wysoką ocenę, by znaleźć się na liście projektów podstawowych zakwalifikowanych do dofinansowania, to 50 nowych autobusów elektrycznych przegubowych o długości 18 m zostanie dostarczonych do Krakowa w 2020 r. Koszt tego zamówienia szacuje się na ok. 160 mln zł, z czego kwota dofinansowania ze środków UE to prawie 110 mln zł.

– Nowe elektryczne autobusy będą wykorzystywane na liniach, których przebieg wyznaczono w rejonach, gdzie notuje się największy smog. Na pewno będą więc jeździć na Alejach Trzech Wieszczów – zaznacza Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Ta miejska spółka już teraz posiada w (stan na koniec 2018 r.) 100 proc. autobusów ekologicznych spełniających co najmniej normę spalin EURO5. Autobusy elektryczne stanowią prawie 5 proc. floty.

W ramach analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów elektrycznych przeprowadzono też konsultacje społeczne. Zainteresowanie tematem było niewielkie. Wpłynęło 12 uwag. Uwzględniono jedną z nich, dotyczącą przedstawienia w opracowaniu metodologii dotyczącej obliczonego poziomu redukcji hałasu.
W jednej z uwag podkreślono, że w analizie brak jest uwzględniania pojazdów wykonujących przewozy osób w aglomeracji krakowskiej innych niż w ramach systemu komunikacji miejskiej: liczni przewoźnicy prywatni, komunikacja organizowana przez gminę Wieliczka, linie autobusowe organizowane przez Koleje Małopolskie. Odpowiedź była jednak taka, że zgodnie z ustawowym wymogiem analiza miała dotyczyć komunikacji miejskiej w gminie Kraków.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Miasto ma kupić 153 autobusy elektryczne. Potrzebuje pomocy Unii Europejskiej - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto