Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto chwali się nowymi tramwajami, ale po torowiskach wciąż jeżdżą stare "akwaria". Jest w nich upał!

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Andrzej Banaś
Mieszkańcy są zirytowani, ponieważ na trasach niektórych linii tramwajowych wciąż jeżdżą stare składy. To tym bardziej uciążliwe, że w ostatnich dniach temperatury sięgają nawet 30 stopni Celsjusza. Szczególnie gorąco jest w tzw. akwariach.

FLESZ - Jesienią zniknie nawet 9 ministerstw

"Dlaczego, skoro liczba kursów jest okrojona, to na torach spotyka się większość starych tramwajów?" - dopytuje mieszkaniec radnego Łukasza Wantucha, który po tym zgłoszeniu złożył interpelację do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego. Jak co roku w okresie wakacyjnym na torowiska wyjeżdża mniej niż zwykle składów MPK. Ale zdaniem mieszkańców to nie oznacza, że nowe tramwaje należy odstawić do zajezdni, a na tory wypuszczać stare składy, w których szczególnie w upalne dni trudno wytrzymać. Krakowianie są zirytowani, bo miasto chwali się zakupem nowych tramwajów, tymczasem nie widać ich na ulicach. Stare składy mają jeździć m.in. na trasach linii: 11 (Mały Płaszów - Czerwone Maki) i 24 (Kurdwanów - Bronowice Małe).

W odpowiedzi na interpelację urzędnicy potwierdzają, że na trasie linii nr 11 jeżdżą m.in. tzw. "akwaria", jak również wagony GT8. Na regularnej linii pierwszy wagon 105N, czyli właśnie "akwarium", pojawił się... 1 marca 1975 roku. W MPK twierdzą jednak, że tramwaje przechodziły remonty.

- Większość tych pojazdów przeszła w Krakowie modernizację i obecnie wyposażona jest w niskopodłogowy człon i klimatyzację przedziału pasażerskiego - zapewniają urzędnicy i dodają, że jeśli chodzi o linię nr 24, to "połowa kursów w dni powszednie obsługiwana jest przez wagony Bombardier NGT6. Pozostałe kursy realizowane są przede wszystkim przez wspomniane powyżej wozy GT8. Na wybranych kursach pojawiają się też pociągi 2x105Na".

Od kilku dni próbujemy uzyskać odpowiedzi MPK w sprawie włączania klimatyzacji w tramwajach i autobusach. Jak co roku mieszkańcy narzekają, że w niektórych składach nie działa, a w innych zaś jest z kolei zbyt zimno. Chcieliśmy, aby MPK wytłumaczyło, na jakich zasadach i kiedy klimatyzacja jest włączana w pojazdach. Nadal czekamy na odpowiedź. Czasami winni problemom z klimatyzacją są sami pasażerowie. "Zdarzyło mi się już kilka razy, że podczas największych upałów mimo działającej w tramwaju klimatyzacji wszystkie okna były pootwierane!" - napisał jeden z Czytelników. Zwrócił uwagę, że pasażerowie często nie zwracają uwagi na działającą klimatyzację i mimo tego "wietrzą" tramwaje.

Przypomnijmy, że MPK wprowadza aktualnie na tory 50 nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych Stadler Tango Lajkonik. - Aktualnie w ruchu liniowym znajduje się pięć wozów tego typu. Wszystkie zamówione pojazdy powinny pojawić się w Krakowie w pierwszym kwartale przyszłego roku. Dzięki dostawie nowych tramwajów, możliwe będzie wycofanie z eksploatacji znacznej liczby starszych pojazdów. Do tego czasu MPK zamierza utrzymywać je w ciągłym ruchu liniowym ze względu na konieczność zapewnienia ich sprawności technicznej - tłumaczą urzędnicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Miasto chwali się nowymi tramwajami, ale po torowiskach wciąż jeżdżą stare "akwaria". Jest w nich upał! - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto