FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy
- Mieszkańcy Osiedla Ruczaj-Zaborze z ulicy Lipińskiego protestują przeciwko budowie ulicy 8 Pułku Ułanów. Czy każdą wolną, zieloną i niezieloną przestrzeń między budynkami należy zabudowywać „ plombami”, i zamieniać wąskie drogi osiedlowe w trasy tranzytowe? Urzędnicy argumentują, że nowa droga jest potrzebna do odblokowania sąsiednich ulic przelotowych - Zakopiańskiej i Kobierzyńskiej. Ale czynią to wprowadzając tę arterię w środek gęsto zaludnionego osiedla wzdłuż ul. Lipińskiego na zachowanej tam oazie zieleni - podkreśla jeden z mieszkańców ul. Lipińskiego.
Reprezentuje protestujących mieszkańców 11-piętrowego bloku przy ul. Lipińskiego - tuż za skrzyżowaniem ulic Kapelanka, Brożka i Grota- Roweckiego (przeciwników inwestycji można znaleźć także w innych okolicznych budynkach). Zwraca uwagę, że w ciągu ostatnich 8 lat zostali obudowani ze wszystkich stron. "Najpierw zbudowano od strony południowo- wschodniej 10 piętrowy blok mieszkalny w kształcie litery L, później od strony północnej – dwa bloki również 10 – piętrowe, a teraz od strony zachodniej chce nam się zbudować przed domem drogę tranzytową z Kapelanki" - alarmują protestujący.
Wyliczają też, że wokół planowanej ul. 8 Pułku Ułanów są obecnie zlokalizowane dwie szkoły podstawowe (razem ok. 2000 dzieci), kilka przedszkoli, obiekty sportowe, place zabaw dla dzieci oraz rzeka Wilga z utworzonym tam parkiem krajobrazowym.
- Po co to wszystko niszczyć? Nową drogę zaplanowano wiele lat temu, ale życie idzie do przodu i należy weryfikować dawne założenia w odniesieniu do dzisiejszego stanu rozwoju osiedla. Hałas z ul. Grota-Roweckiego już teraz w blokach na początku ul. Lipińskiego nie pozwala na otwarcie okien, a co dopiero gdy przed domami zostanie zbudowana nowa droga - podkreśla jeden z mieszkańców.
Protestujący przypominają też, że podczas ostatnich intensywnych opadów deszczu poziom płynącej w pobliżu rzeki Wilgi wzrósł o 2-3 metry. Przekonują, że było zagrożenie zalania parterów i garaży okolicznych budynków. Obawiają się, że zabetonowanie istniejącego pasa zieleni na ul. Lipińskiego, będącego naturalnym zbiornikiem retencyjnym, pogorszy jeszcze bardziej parametry hydrologiczne okolicy.
Co na to urzędnicy? - Odnosząc się ze zrozumieniem do uwag mieszkańców, którzy wyrażają zaniepokojenie i obawy w stosunku do wprowadzenia nowego elementu zagospodarowania przestrzennego w rejonie podlegającym silnym zmianom w strukturze mieszkaniowej należy nadmienić, że przebieg drogi o określonych parametrach technicznych powinien być rozpatrywany w szerszym znaczeniu tj. jako element zabezpieczenia interesów na poziomie ogólnomiejskim i gwarantującym ich polepszenie - odpowiada Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Zapewnia, że w ramach opracowywanej dla inwestycji dokumentacji projektowej przewidziano zastosowanie odpowiedniej retencji. - Szczelny system odwodnienia zaprojektowano z uwzględnieniem rozwiązań spowalniających odpływ wód do odbiornika do ilości jaka powstaje na terenie przed zagospodarowaniem, a więc m.in. na terenie zielonym. Budowa drogi nie wpłynie na pogorszenie warunków hydrologicznych tego rejonu, w tym możliwości podtopień przez rzekę Wilgę. Stan ten jest zależny głównie od całościowego ukształtowania i wielkości terenów zlewni w tym obszarze - przekonuje Jan Machowski.
W przypadku obaw o zwiększenie hałasu, odpowiada, że projekt jest realizowany zgodnie z wydaną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. - Na etapie wydawania tej decyzji badany był wpływ inwestycji na klimat akustyczny, a w miejscu przekroczeń wartości normatywnych zadecydował o konieczności zaprojektowania ekranów akustycznych - wyjaśnia Jan Machowski.
Przypomnijmy, że ul. 8 Pułku Ułanów ma połączyć ul. Zawiłą ze skrzyżowaniem ul. Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego i ma za zadanie usprawnić obsługę komunikacyjną w południowo-zachodniej części Krakowa, odciążając przede wszystkim ul. Kobierzyńską, a także ul. Zakopiańską. W ramach inwestycji planowana jest budowa po jednym pasie jezdni w każdym kierunku oraz na wybranych skrzyżowaniach zaplanowano pasy kierunkowe.
Do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. 8 Pułku Ułanów zgłosiło się sześć firm. Najkorzystniejsza okazała się oferta francuskiej firmy SAFEGE S.A.S., która za usługę zaproponowała kwotę nieco ponad 1,3 mln zł. W ZIM informują, że obecnie trwają zaawansowane prace projektowe.
W aktualnych dokumentach finansowych miasta zostały zabezpieczone środki jedynie na etap przygotowania zadania tj. sporządzenia dokumentacji projektowej dla budowy ul. 8 Pułku Ułanów wraz z uzyskaniem decyzji uprawniającymi do realizacji robót budowlanych.
- Oto najlepsze ślubne MEMY! Uśmiejecie się do łez!
- Te fryzury brzydko cię postarzą. Unikaj ich, jeśli nie chcesz dodać sobie lat
- Masz tak na imię? Lepiej miej się na baczności
- Te znaki zodiaku mają swoich starożytnych patronów. Sprawdź, kto Cię strzeże
- Ceny w restauracjach Magdy Gessler. Niektóre z nich zwalają z nóg!
- Paznokcie na lato neonowe wzory: migdałki, ombre, kwadratowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?