Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Linia tramwajowa do Górki Narodowej powstanie bez pętli końcowej?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wciąż nie wiadomo, czy wraz z ukończeniem nowej trasy będzie także gotowa pętla końcowa.
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wciąż nie wiadomo, czy wraz z ukończeniem nowej trasy będzie także gotowa pętla końcowa. ZIM Kraków
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wciąż nie wiadomo, czy wraz z ukończeniem nowej trasy będzie także gotowa pętla końcowa. Przedstawiciele miasta liczą na to, że uda się wszystko wykonać w całości do końca 2022 roku. Mieszkańcy mają jednak obawy, czy tak się stanie.

FLESZ - Efekt pandemii widoczny na rynku moto

Termin zakończenia całego zadania, łącznie z pętlą tramwajową i terminalem autobusowym na Górce Narodowej to koniec 2022 roku. W trakcie postępowania przygotowawczego pojawił się problem zanieczyszczenia gruntów, na których ma powstać pętla końcowa, a co za tym idzie konieczność remediacji tych gruntów. Aby móc przystąpić do działania w tym zakresie, zgodnie z zapisami Prawo Ochrony Środowiska konieczne jest przygotowanie projektu planu remediacji, a następnie uzyskanie akceptacji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która zatwierdzi określoną metodę remediacji

- informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Przypomnijmy, że remediacja to działania zmierzające do usunięcia lub zmniejszenia ilości zanieczyszczeń powierzchni ziemi, wprowadzonych do niej w wyniku działalności człowieka. Celem remediacji jest przywrócenie środowisku – glebie, leżącej pod nią ziemi i wodom gruntowym – jego wcześniejszych wartości użytkowych.

W ZIM przyznają także, że zanim będzie można przystąpić do remediacji to wcześniej jednak, wydana w ubiegłym roku na podstawie tzw. specustawy decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej z rygorem natychmiastowej wykonalności musi stać się ostateczna. - Obecnie w tej sprawie toczy się postępowanie w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim. Mamy nadzieję, że to postępowanie zakończy się w najbliższych miesiącach i będzie można wystąpić o stosowną decyzję RDOŚ - wyjaśnia Jan Machowski. - Do zakończenia projektu mamy 21 miesięcy, więc na ten moment nie widzimy zagrożenia dla terminu realizacji całego zadania - dodaje.

Podczas przeprowadzonej niedawno debaty internetowej dotyczącej budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową rozważano jednak, że ewentualnie gdyby pętla powstała później (np. o kilka miesięcy) niż sama trasa, to do czasu pełnego zakończenia inwestycji mogłyby jeździć tramwaje jednokierunkowe.

Przypomnijmy, że linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride.

Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ul. Siewną dojedzie do ul. Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada.

Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: Pachońskiego, Siewnej i Bociana. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być parking typu park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Linia tramwajowa do Górki Narodowej powstanie bez pętli końcowej? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto