Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kosztowna budowa mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Trzeba zapłacić za dodatkowe prace

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na budowę mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą, łączącego Grzegórzki z Zabłociem miasto zarezerwowało 70 mln zł. Okazuje się, że nie wystarczy znalezienie pieniędzy na nowy obiekt. Trzeba przełożyć też sieć energetyczną - za ponad 2 mln zł.
Na budowę mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą, łączącego Grzegórzki z Zabłociem miasto zarezerwowało 70 mln zł. Okazuje się, że nie wystarczy znalezienie pieniędzy na nowy obiekt. Trzeba przełożyć też sieć energetyczną - za ponad 2 mln zł. PKP PLK
Na budowę mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą, łączącego Grzegórzki z Zabłociem miasto zarezerwowało 70 mln zł. Okazuje się, że nie wystarczy znalezienie pieniędzy na nowy obiekt. Trzeba przełożyć też sieć energetyczną - za ponad 2 mln zł.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

od 16 lat

Aby kładka pomiędzy Grzegórzkami a Zabłociem mogła powstać, konieczne jest usunięcie kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia w rejonie ul. Halickiej. Przebudowa sieci elektroenergetycznej wymaga likwidacji słupa. Cała sieć poprowadzona będzie pod ziemią. W tym celu Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę i realizację robót budowlanych.

- Wyłoniony wykonawca, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Grotex” planuje zakończyć przebudowę linii wysokiego napięcia jeszcze w tym roku. Wartość kontraktu to ok. 2,2 mln zł - informuje Jan Machowski z ZIM.

Przypomnijmy, że nowa przeprawa nad Wisłą dla pieszych i rowerzystów powstaje wraz z jednym z trzech mostów kolejowych, jakie między Grzegórzkami i Zabłociem budują PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach rozbudowy sieci dla szybkiej kolei aglomeracyjnej. Zgodnie z pierwotnym założeniami PKP cztery tory linii kolejowej miały zostać usytuowane na dwóch mostach pojedynczych i jednym podwójnym. Projekt nie uwzględniał ruchu pieszo–rowerowego.

Już podczas realizacji inwestycji pojawiła się jednak koncepcja dobudowy do jednego z mostów kładki pieszo–rowerowej. Złożona miastu - pod koniec lutego 2020 r. - oferta przez PKP PLK dotycząca dodatkowej infrastruktury opiewała na kwotę ponad 93 mln zł. Władze miasta zdecydowały się na negocjacje z PKP PLK i wykonawcą - firmą Strabag. Ostatecznie ustalono że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł. Z zakresu inwestycji wyłączono jedynie prace dotyczące usunięcia kolizji wynikającej z przebiegu sieci energetycznej.

17 kwietnia 2020 r. gmina Miejska Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania inwestycji kolejowej i przeznaczenia na ten cel łącznie 70 mln zł (5 mln zł – 2020 r.; 27 mln zł – 2021 r.; 38 mln zł – 2022 r.).

W ramach inwestycji zrealizowane zostaną ciągi piesze i rowerowe na jednym z mostów kolejowych oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Nowa infrastruktura pieszo – rowerowa powstanie na długości 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze mają być przystosowane dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

- Podobna kładka w miejscowości Łącko w ciągu trasy rowerowej VeloDunajec powstała za 3,7 mln zł. Wygląda więc na to, że w Krakowie finansowana jest de facto budowa mostu. Ale skoro klamka zapadła, to trzeba jak najlepiej to wykorzystać. Powinno się więc zaplanować dodatkowe prace dotyczące wykonania odpowiednich zjazdów dla rowerzystów w ulice Podgórską i Zabłocie, a także przedłużenie tej trasy rowerowej do węzła Podgórze łączącego ulice Wielicką, Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich - komentuje Marcin Hyła, prezes Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.

Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. To inwestycja za przeszło 1 mld zł.

Od 2020 r. roku po pierwszym z mostów kursują pociągi. Obok postępuje budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy - w przypadku tego zadania na razie kończą się prace projektowe. Za kilka tygodni ma ruszyć montaż konstrukcji obiektu. Planuje się, że most będzie gotowy w II połowie 2022 r. To oznacza, że przynajmniej o rok dłużej potrwa cała inwestycja kolejowa w centrum Krakowa.

Przypomnijmy bowiem, że zgodnie z pierwotnym harmonogramem budowa nowych torów i mostów (a także wiele innych elementów, m.in. modernizacja stacji w Płaszowie, budowa estakad kolejowych między ulicami Kopernika i Miodową) w pełni miała zakończyć się w pierwszej połowie 2021 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto