Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: korki na Nowym Kleparzu odejdą w przeszłość

Piotr Rąpalski
Korki na skrzyżowaniu Długiej, Prądnickiej i Alej Trzech Wieszczów to zmora kierowców
Korki na skrzyżowaniu Długiej, Prądnickiej i Alej Trzech Wieszczów to zmora kierowców Wojtek Matusik
Od Nowego Kleparza rozpocznie się akcja odkorkowania Alei Trzech Wieszczów. W czwartek rozpoczną się rozmowy gminy z inwestorami, którzy będą mieli za zadanie przebudować skrzyżowanie Alej z Prądnicką i stworzenie parkingu dla samochodów.

Ma to upłynnić ruch i zmniejszyć liczbę aut pchających się do centrum miasta. Radni domagają się jednak śmielszych rozwiązań. Jedni mówią o budowie tuneli pod Alejami, a inni o nowatorskiej linii elektrycznych gondoli.

Projekt przebudowy skrzyżowania i budowy parkingu jest już gotowy. Koszt inwestycji to jednak 60 mln zł. Gmina nie ma takich pieniędzy, dlatego szuka inwestorów. Prywatna firma zrealizuje inwestycję, a "odkuje się" na opłatach za parkowanie. Wcześniej żadna nie chciała się zgłosić. Miasto zgodziło się jednak na wybudowanie parkingu o dwóch, a nie trzech kondygnacjach, co ma być bardziej opłacalne dla inwestorów.

Ulica Prądnicka na odcinku od Wrocławskiej do Alej będzie jednokierunkowa z kilkoma pasami ruchu. Newralgiczny lewoskręt z Alej w Prądnicką będzie miał dwa pasy i zostanie przesunięty do przodu. Projekt zakłada też przebudowę dróg wewnętrznych w kierunku terminala autobusowego, który pojawi się nad podziemnym parkingiem. Uliczki posłużą do wjeżdżania do niego oraz kontynuowania jazdy ulicą Prądnicką na północ.

Łukasz Osmenda, radny miejski uważa, że miasto powinno poważnie myśleć o kopaniu tuneli pod Alejami. - Można pod nimi zrobić po trzy, a nie dwa pasy ruchu jak na powierzchni - mówi radny. - To tańsze i bardziej realne niż metro - kwituje.

Inne rozwiązanie ma radny Jakub Bator. Myśli o zbudowaniu linii systemu MISTER. To małe automatycznie sterowane pojazdy, mogące unieść 400 kg ciężaru. Poruszają się po prowadnicach, między wysokimi na 10 metrów słupami. Mogą rozwijać prędkość do 50 km na godzinę. Zasilane są z sieci trakcyjnej jak tramwaj. Przewożą, na żądanie, od jednej do pięciu osób. Wyglądem przypominają alpejskie gondolki dla narciarzy.

- Do 2022 roku Kraków powinien mieć dwie takie linie. Jedna mogłaby powstać na alejach, aby słupy nie szpeciły zabytków miasta - mówi radny Bator. - To realna alternatywa do metra, które jest droższe.
MISTER ma być tani. 1 km trasy w obu kierunkach kosztuje 20 mln zł. Dla 100 km linii, ceny biletu 3 zł i wykorzystania sieci w 20 proc., inwestycja zwróciłaby się do 2,5 roku. Program budowy sieci rozpoczęło już Opole.

Prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej
Modernizacja skrzyżowania Alej z Prądnicką to krok w dobrą stronę, ale są i inne punkty, gdzie tworzą się korki na Alejach. Trzeba myśleć szerzej i dokończyć północną obwodnicę. Ruch w stronę Warszawy musi pójść inną drogą, Warto też myśleć o tunelach. System MISTER nie może być blisko zabytków, a przecież aleje dochodzą w okolice Wawelu. Linia jednak może gdzieś odbić. Ważne, aby połączyć ją z parkingami.

A może to Ciebie szukamy? Zostań**miss internetu**województwa małopolskiego
Zobacz, jak** poruszać się po Krakowie**1 listopada
Wybierz prezydenta Krakowa.**Oddaj głos już dziśZobacz co mają do powiedzenia krakowianom**kandydaci na prezydenta
Brutalne zbrodnie, zuchwałe kradzieże, tragiczne wypadki. Wejdź na**kryminalnamalopolska.pl60 tysięcy złotych do wygrania. Sprawdź jak. Wejdź na**www.szumowski.eu
Sportowetempo.pl**U nas wszystko gra.**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto