Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Konserwator zabytków nie widzi możliwości poprowadzenia linii tramwajowej środkiem al. Słowackiego

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na zlecenie miasta mają powstać różne warianty dotyczące poprowadzenia linii tramwajowej w Alejach Trzech Wieszczów od Nowego Kleparza do placu Inwalidów.
Na zlecenie miasta mają powstać różne warianty dotyczące poprowadzenia linii tramwajowej w Alejach Trzech Wieszczów od Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Materiały Politechniki Krakowskiej
Małopolska Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska nie widzi możliwości poprowadzenia linii tramwajowej środkiem al. Słowackiego. Ma też zastrzeżenia do rozwiązania tunelowego. Jej zdaniem do zaakceptowania jest wyznaczenie trasy wzdłuż jezdni, a więc w sąsiedztwie chodnika.

FLESZ - Co zdrożeje w 2021 roku?

- W przypadku linii tramwajowej wzdłuż Alej do zaakceptowania byłoby rozwiązanie, które nie będzie się wiązać z ingerencją w położony na środku tej arterii pas zieleni. Nie do przyjęcia jest więc rozwiązanie dotyczące budowy torowiska na zielonym terenie, co wiązałoby się z wycinką drzew. To reprezentacyjny dla miasta zielony obszar, oddzielający jezdnie, który wymaga ochrony - mówi Monika Bogdanowska.

Przypomnijmy, że niedawno urząd ogłosił przetarg na koncepcję budowy linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. W ramach koncepcji zostanie opracowanych 5 wariantów przebiegu linii tramwajowej na odcinku Nowy Kleparz – plac Inwalidów o długości ok. 1 km.

W ramach zadania ma zostać też opracowana koncepcja przebudowy i rozbudowy układu sieci drogowej oraz zaprojektowana nowa infrastruktura rowerowa. Jako pierwsze dwa warianty wykonawca wykona koncepcje budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów. Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu pod Alejami Trzech Wieszczów. Dwa ostatnie warianty będą opracowaniami autorskimi. Wykonawca wykona jeden autorski wariant naziemnego przebiegu linii tramwajowej oraz jeden autorski wariant tunelowy.

Rozwiązanie tunelowe też budzi zastrzeżenia konserwator. - Trzeba brać pod uwagę, że w takim przypadku muszą powstać długie zjazdy dla tramwaju pod ziemię i wyjazdy z tunelu na powierzchnię. Trudno sobie wyobrazić takie rozwiązanie w rejonie skrzyżowania z ulicą Karmelicką i placem Inwalidów - komentuje Monika Bogdanowska. - Rozwiązaniem byłoby więc poprowadzenie linii tramwajowej w pasie jezdni Alej - dodaje.

Gdyby linia tramwajowa została wyznaczona w pasie jezdni, to zapewne musiałoby się to wiązać z zarezerwowaniem terenu pod inwestycję kosztem obecnej drogi dla samochodów. Konserwator nie widzi bowiem możliwości, by odbyło się to kosztem pasa zieleni na środku Alej.

Szacunkowa kwota jaką miasto zamierza przeznaczyć na sfinansowanie koncepcji linii tramwajowej Nowy Kleparz - plac Inwalidów wynosi ponad 500 tys. złotych. Po podpisaniu umowy, wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 70 tygodni na opracowanie koncepcji. Planowany termin zakończenia realizacji opracowania wyznaczono na trzeci kwartał 2022 roku.

- W ramach zlecanej koncepcji przewiduje się, by wykonawca uzyskał opinie zarówno od wojewódzkiego, jak i miejskiego konserwatora zabytków dla wszystkich projektowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej już na wstępnym etapie opracowania - zaznaczają w urzędzie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto