Zamiast na bieżąco reagować na postulaty pasażerów, każą czekać wiele miesięcy na wynik nieczytelnych badań. Zanosi się na to, że w tym roku będzie podobnie. Koszt badania? Ponad 500 tys. zł.
Urzędnicy już 9 kwietnia rozpoczęli badania wszystkich linii autobusowych i tramwajowych. Do grudnia br. mają wskazać, jak poprawić komunikację miejską w Krakowie. Sprawdziliśmy, w jaki sposób odbywa się takie badanie. Wybraliśmy się z urzędnikami ZIKiTw trasę.
Przejazd rozpoczyna się ok. godz. 10 na przystanku Azory. Wsiadamy do autobusu nr 130, który jedzie w kierunku Dworca Głównego. Pojazd zapełnia się już na przystanku Makowskiego, ale tłoku nie ma. W pojeździe jest ponad 50 osób, jednak - jak informuje towarzyszący mi urzędnik ZIKiT - to niewiele.
- W autobusie o długości 12 m mieści się 80 osób - mówi Krzysztof Francuz, inspektor ZIKiT ds. planowania w zespole organizacji transportu. - 30 miejsc siedzących plus ok. 50 stojących. 5 osób na metr kwadratowy - dodaje.
Z przodu autobusu siedzi obserwator, którego zadaniem jest zbieranie danych z każdego kursu. On pilnie notuje numer boczny pojazdu, liczbę osób które do niego wsiadają i wysiadają, a także godziny przyjazdów i odjazdów z przystanków.
Pod Urzędem Marszałkowskim w autobusie jest ok. 60 osób. Przesiadamy się do linii 130 jadącej w drugą stronę. Tu także spotykamy jednego z 200 obserwatorów pracującego dla firmy System, której ZIKiT zlecił przeprowadzenie badań.
Z jego zapisków wynika, że przystanek wcześniej w autobusie jechało ponad 80 osób, pomimo że szczyt komunikacyjny mamy za sobą. To wynik przejazdu pojazdem grupy szkolnej. - To może zniekształcić nasze wyniki - twierdzi Krzysztof Francuz z ZIKiT. Z tego względu badania prowadzone są od wtorku do czwartku, na wszystkich kursach w ciągu dnia, i jedynie wybranych w sobotę oraz niedzielę.
Wyniki badań są wprowadzane do programu, opracowane, a następnie analizowane. Na tej podstawie powstać ma raport.- Do końca kwietnia zbadaliśmy wszystkie kursy aglomeracyjne oraz niektóre miejskie - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT.- Niewielkie korekty na wybranych trasach chcemy wprowadzić w wakacje. Po nich zbadamy pozostałe kursy.
Nasi Czytelnicy wątpią w sens badań, tym bardziej że każdego dnia informują nas o tym, co w komunikacji warto poprawić. Choć ZIKiT obiecuje przeanalizować postulaty, z wprowadzeniem zmian każe czekać do zakończenia badań. Potem rozpoczyna kolejne, a zmian nie widać.
Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?