Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: kolejowa estakada połączy Dworzec Główny z Płaszowem

Piotr Rąpalski
Dzięki zlikwidowaniu nasypu kolejowego i przeniesieniu torów na platformy, uwolni się miejsce pod ulice czy parkingi
Dzięki zlikwidowaniu nasypu kolejowego i przeniesieniu torów na platformy, uwolni się miejsce pod ulice czy parkingi Dr inż. Karol Ryż, Politechnika Krakowska
Kolej stworzyła koncepcję budowy drugiej pary torów ze stacji Kraków Główny do Płaszowa. Śmiała wizja zakłada, że szyny nie zostaną położone na ziemnym nasypie, ale na podpartej filarami estakadzie. PKP projekt chce zrealizować w latach 2014-2020.

Zobacz także: Bollywood znów kręci w Krakowie [ZDJĘCIA]

Położenie drugiej pary torów z Dworca Głównego do Krakowa Płaszowa jest konieczne, jeśli myślimy o rozwoju kolei aglomeracyjnej. - Przepustowość odcinka jest za mała, aby zwiększać częstotliwość kursów. Po tej linii biegnie już ruch aglomeracyjny, dalekobieżny i technologiczny - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie. - Dzięki inwestycji pociągi regionalne, czy Intercity nie będą kolidować z tymi miejskimi i podmiejskimi - tłumaczy.

Rozwój szybkiej kolei aglomeracyjnej zakłada, że aż cztery z jej siedmiu linii będą biec po tym odcinku.
PKP zamierza zbudować estakadę do Płaszowa, na której można będzie położyć dodatkowe tory. Po jednej linii z jednej i drugiej strony tych obecnych. Zniknąłby wtedy nasyp kolejowy, co uwolniłoby teren pod ulice, parkingi i skwery.

Przy wiadukcie przy Hali Targowej kolej ma obok zabytkowych filarów wykonać nowe, do podpierania estakady. Inżynierowie wzorują się na moście nad rzeką Santerno we Włoszech. Kosztu inwestycji jeszcze nie oszacowano, ale przypuszcza się, że może on sięgnąć nawet miliarda złotych. PKP chce pozyskać środki z funduszy unijnych w latach 2014-2020. W przyszłości PKP planuje cztery linie torów do Bieżanowa, a nawet do stacji Podłęże.

Wcześniej, bo do 2014 roku, zrealizowana ma szansę zostać łącznica między stacjami Zabłocie i Krzemionki. Pozwoli to pociągom jadącym na południe ominąć stację w Płaszowie. Np. pociągi do Zakopanego oszczędziłyby około pół godziny. PKP zabiega, aby rząd przeznaczył środki unijne na ten projekt. Jego koszt to około 330 mln zł.

Równocześnie kolej myśli o uruchomieniu przewozów pasażerskich na dotychczasowych liniach towarowych. Chodzi o tory od Mydlnik, przez Olszę, Grzegórzki do stacji Kraków Krzemionki oraz o linię od planowanego do budowy przystanku Balicka, przez stację Batowice, północne granice Kombinatu i dalej na południe w okolice Podłęża. W planach jest też budowa 30 nowych przystanków w całym Krakowie.

Kiedy Główny?

Za rok, przed Euro 2012, Kraków doczeka się nowego Dworca Głównego i modernizacji linii na trasie Bieżanów - Wieliczka. Przy stacjach Wieliczka i Wieliczka Rynek powstaną parkingi dla aut i węzły przesiadkowe. Projekt obejmuje też budowę systemu monitoringu, informacji i dystrybucji biletów. Jego łączny koszt to 257 mln zł.

Wybierz z nami Miss Lata Małopolski! [ZOBACZ ZDJĘCIA KANDYDATEK]

Kochasz góry?**Wybierz najlepsze schronisko Małopolski!**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa! Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto