Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny etap luzowania obostrzeń - w tramwajach i autobusach może pomieścić się drugie tyle pasażerów. A od 13 maja więcej kursów

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Rząd ogłosił, że od 18 maja wprowadza III etap otwierania polskiej gospodarki. W ramach tego mają zostać poluzowane obostrzenia dotyczące liczby pasażerów w pojazdach komunikacji zbiorowej. O to wnioskowali włodarze metropolii, w tym Krakowa. Według obliczeń urzędu, dzięki zmianom od poniedziałku tramwajami i autobusami będzie mogło podróżować dwa razy więcej pasażerów.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami do autobusu czy tramwaju może wsiąść tylu pasażerów, ile wynosi połowa miejsc siedzących w danym pojeździe. Od 18 maja zasada się zmienić i w pojazdach komunikacji zbiorowej zajętych będzie mogło być 30 procent wszystkich miejsc - łącznie siedzących i stojących (pozostaje jednak zasada, że połowa miejsc siedzących nadal musi pozostać wolna).

Przykład: Jeżeli w autobusie jest 30 miejsc siedzących i 70 stojących (czyli w sumie 100), to równocześnie może nim jechać 30 osób. Przy czym, połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna. Do tej pory do takiego autobusu mogło wejść 15 osób.

- To znaczne zwiększenie liczby miejsc w pojazdach, ale wciąż z zachowaniem odpowiedniego dystansu - zaznacza premier Mateusz Morawiecki.

Na takie rozwiązanie oczekiwali w krakowskim urzędzie. Dysponują tam już konkretnymi obliczeniami, jaki taka zmiana będzie miała wpływ na możliwości miejskiej komunikacji.

- Nowe ograniczenia ilości pasażerów, które mają wynosić 30 procent całkowitej pojemności pojazdu, to kierunek, o który apelowaliśmy. Dzięki temu około dwa razy więcej pasażerów będzie mogło w tym samym czasie przejeżdżać w każdym pojeździe. Traktujemy to jako pierwszy krok w dobrą stronę - mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

W Krakowie jest 570 autobusów komunikacji miejskiej, w których jest ok. 74 tys. miejsc siedzących wraz z stojącymi. Połowa miejsc siedzących to ok. 11 tys. miejsc. Natomiast jeżeli weźmie się pod uwagę 30 proc. wszystkich miejsc w autobusach, to będzie ich ok. 22 tys. To oznacza, że od poniedziałku do autobusów będzie wsiadać drugie tyle pasażerów.

Jeżeli chodzi o flotę tramwajów, to jest ich 270, a w nich ok. 54 tys. miejsc siedzących wraz z stojącymi. Połowa miejsc siedzących w tramwajach to ok. 7 tys. miejsc. Jeżeli weźmie się pod uwagę 30 proc. całej pojemności pojazdów, to we wszystkich tramwajach będzie można skorzystać z ok. 16 tys. miejsc, a więc ponad dwa razy tyle co obecnie.

Przypomnijmy, że Unia Metropolii Polskich (w tym m.in. Kraków) apelowała do rządu o złagodzenie obostrzeń w pojazdach komunikacji miejskiej. Przedstawiciele dużych miasta zwracali uwagę, że przy kolejnych poluzowaniach, takich jak otwarcie parków, lasów, obiektów sportowych, galerii handlowych, przedszkoli, żłobków "dalsze realizowanie zadań z zakresu transportu publicznego w obowiązującym stanie prawnym ograniczającym dostępności miejsc w środkach transportu publicznego do połowy liczby miejsc siedzących w pojeździe, nie będzie możliwe".

Unia Metropolii Polskich wnioskowała o zmianę przepisów poprzez wprowadzenie w pojazdach transportu publicznego (wszystkich trakcji) jednakowych obostrzeń co do liczby (50 proc. miejsc ogółem) pasażerów w pojazdach.

Krakowianie oczekują jednak zwiększenia częstotliwości kursów tramwajów i autobusów, by nie panował w nich ścisk, a co za tym idzie było większe poczucie bezpieczeństwa.

Od środy, 13 maja, urzędnicy wprowadzili kolejne zmiany w kursach tramwajów. I tak tramwaje na liniach nr:
- 1 – będą kursować z częstotliwością co 10 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 30 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne;
- 2 – będą jeździć z częstotliwością co 20 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 30 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne. Kursy będą się odbywać tylko w następujących godzinach: w dzień powszedni 5–20, w sobotę 6–18, w niedzielę 9–18;
- 3, 8, 50, 52 – będą kursować z częstotliwością co 10 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, co 15 minut w międzyszczycie oraz co 30 minut w godzinach wieczornych i w dni wolne;
- 4, 9, 11, 14, 18, 20, 21, 22, 24, 70 – pojadą z częstotliwością co 20 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 30 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne (zostanie przywrócone kursowanie przez cały dzień);
- 5, 6, 10, 16, 17, 49, 71, 76, 78 – pozostaną zawieszone;
- 13, 19 – będą kursować tylko w dni powszednie w godzinach 5–20 z częstotliwością co 20 minut w godzinach szczytu oraz co 30 minut poza godzinami szczytu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto