Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejne problemy z przebudową ulicy Krakowskiej. Zrywają betonowe płyty, bo je źle ułożyli [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wciąż pojawiają się nowe problemy związane z przebudową ul. Krakowskiej. Tym razem okazało się, że wykonawcy źle ułożyli część betonowych płyt i muszą je zrywać, by zrobić wszystko jeszcze raz, ale porządnie. W zarządzie dróg na razie nie wiedzą, czy będzie to mieć wpływ na kolejne opóźnienia inwestycji. Nie ustalono też dokładnej daty powrotu tramwajów na ul. Krakowską i most Piłsudskiego.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

od 16 lat

- Od ponad tygodnia ekipy budowlane skuwają i wywożą wylany beton na remontowanej ulicy Krakowskiej. Ta inwestycja zaczyna już przypominać filmy pana Barei. Beton, który był wylany trzy miesiące temu, teraz jest rozbierany. Jaki jest w tym sens? Dzieje się tak chyba tylko po to, żeby uzasadnić przedłużanie tego pseudoremontu - komentuje pan Łukasz, który na co dzień obserwuje postępy prac związane z przebudową ul. Krakowskiej.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Zarząd Dróg Miasta Krakowa. - Wykonawca skuwa płyty, które zostały wskazane przez naszych inspektorów do poprawy - to efekt naszego dokładnego podejścia do odbiorów - informują w ZDMK.

Zaznaczają tam, że prace w ramach poprawek sfinansuje wykonawca. Na razie ZDMK trudno ocenić, jaki wpływ będą mieć dodatkowe roboty na ewentualne wydłużenie całej inwestycji. Na jej opóźnienia największy wpływ miały prace archeologiczne i związane z nimi odkrycia. Obecnie także m.in. od archeologów będzie zależeć to, kiedy tramwaje znów przejadą przebudowaną ul. Krakowską i mostem Piłsudskiego.

- Czekamy na informacje od wykonawcy, który z kolei oczekuje na wpis od archeologa o zakończeniu przez niego prac - bez tego nie określimy czy tramwaje pojadą ulicą Krakowską w połowie lipca czy też w sierpniu tego roku - wyjaśniają w ZDMK.

W ramach inwestycji, która obejmuje także przebudowę skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Dietla, zostały jeszcze do wykonania roboty związane z montażem trakcji, dokończenie przebudowy uzbrojeń zewnętrznych w ul. Dietla (wykonywane są przez gestorów zewnętrznych - gazownia, wodociągi, teletechnika) oraz dokończenie robót brukarskich i drogowych wzdłuż ul. Dietla. Planowane jest również ułożenie warstwy nawierzchni z żywic na ciągach pieszych - muszą być ułożone przy bardzo sprzyjających warunkach atmosferyczny (utrudniają to więc np. intensywne opady deszczu). Na zakończenie czekają także roboty konstrukcji w okolicy skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Dietla wraz z zabezpieczeniem reliktu mostu Królewskiego, który został tam odkryty.

Przypomnijmy, że przebudowa ul. Krakowskiej wraz z modernizacją mostu Piłsudskiego rozpoczęła się w marcu ubiegłego rok. Początkowo planowano jej zakończenie na koniec stycznia tego roku, ale tak się nie stało z powodu odkryć archeologicznych, m.in. prawdopodobnie muru obronnego osady - była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz, zbudowanej z kamienia bramy Glinianej, inaczej zwanej Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza. W połowie zeszłego roku, podczas prac budowlanych na na skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej, odkryto przyczółek mostu Królewskiego, zbudowanego w latach 1824-28. Na kamienny przyczółek natrafiono podczas wiercenia otworów pod słupy trakcyjne, na głębokości 3 metrów. Most Królewski, którego pozostałości zostały znalezione, powstał po tym, jak sierpniowa powódź w 1813 r. zniosła w tym miejscu wcześniejszy drewniany most z XII wieku.

Na początku tego roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram prac, według którego na początku maja zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego. Z powodu pandemii koronawirusa znów pojawiły się komplikacje. Z powodu zamknięcia granic i ograniczeń w produkcji wiosną na plac budowy w terminie nie dotarły materiały zamówione we Włoszech - płyty porfirowe potrzebne do wyłożenia chodników i oprawy do oświetlenia. Pojawiły się też braki kadrowe - część pracowników z Ukrainy opuściła Polskę.

Podczas prac związanych z przebudową ul. Krakowskiej pod koniec maja tego roku odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Urzędnicy liczyli jednak, że z tego powodu termin prac się nie opóźni, tramwaj na Krakowską wróci w lipcu, a cała inwestycja zostanie oddana pod koniec wakacji. Obecnie nadal wszystko zależy jednak od decyzji służb konserwatorskich.

Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona zostanie jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Inwestycja obejmuje też renowację mostu Piłsudskiego. Pojawi się na nim m.in. nowe oświetlenie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto