Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: kolejna awaria na torowisku przy Wielickiej

A. Maciejowski, M. Stuch
Szyny na ul. Wielickiej i Limanowskiego wybrzuszają się i pękają
Szyny na ul. Wielickiej i Limanowskiego wybrzuszają się i pękają Adam Wojnar
Po raz kolejny dała o sobie znać sławna już szyna na ul. Wielickiej. W niedzielę w nocy z powodu niskiej temperatury pękła, powodując utrudnienia w ruchu tramwajowym. Do podobnej awarii w tym samym miejscu doszło dwa tygodnie temu. Przypomnijmy, że torowisko to pod wpływem upałów regularnie wybrzuszało się latem ubiegłego roku. Wielkie osiedla, m.in. Bieżanów i Kurdwanów, odcięte były od komunikacji tramwajowej blisko 30 razy.

Szyna na ul. Wielickiej i Limanowskiego to chyba najsłynniejsza szyna w Polsce, a na pewno w Krakowie. Stała się prawdziwą zmorą pasażerów MPK.

Urzędnicy miejscy chwytali się najróżniejszych sposobów, aby zapobiec jej wybrzuszaniu. Tory przeszły w zeszłym roku dwa remonty. Pierwszy rozpoczął się 4 maja i trwał prawie tydzień. Za ok. 400 tys. zł w torowisku zamontowano specjalne chwytaki trzymające szynę od spodu. Na niewiele to się jednak zdało. Szyna szybko zaczęła się giąć.

Następnie urzędnicy miejscy wpadli na pomysł, aby na szyny wylać żywicę, co miało utrzymać je w ryzach. Nie podziałało. W sierpniu rozpoczął się więc kolejny remont, na który miasto wydało 1 mln zł. Szyny przestały się wyginać. Gdy jednak temperatura spadła poniżej zera, zaczęły... pękać.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel pod koniec 2011 r. zapowiadał, że w pierwszym kwartale 2012 roku rozpocznie się kompleksowa wymiana torowiska na odcinku od ul. Na Zjeździe do okolic cmentarza Podgórskiego przy ul. Wielickiej. Nadal nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie remont się rozpocznie.

Prace mogą trwać nawet dwa miesiące. W tym czasie mieszkańcy południowej części Krakowa będą musieli przygotować się na poważne utrudnienia. - Nie mamy wątpliwości, że potrzebna jest kompleksowa naprawa torów, bo to kwestia bezpieczeństwa pasażerów - mówi Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Problem w tym, że w budżecie miasta na zadania związane z infrastrukturą torową jest tylko 15 mln zł. To zdecydowanie za mało, aby przeprowadzić prace na całym zaplanowanym odcinku. A tylko wtedy możemy mieć pewność, że problemy z szyną się zakończą. ZIKiT liczy więc, że w ciągu kilku najbliższych tygodni dodatkowe fundusze na torowisko się znajdą. - Mamy nadzieję, że uda nam się przekonać radnych, aby przeznaczyli dodatkowe pieniądze na ten remont. Wtedy natychmiast przystąpimy do prac - zapewnia Bartlewicz.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto