Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Już otwarty i działa! Parking park&ride na Górce Narodowej. Jakie zasady parkowania?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wideo
od 12 lat
Od piątku, 12 stycznia, otwarty dla kierowców został parking P+R na Górce Narodowej. Na dwóch poziomach wygospodarowano tam miejsce dla 465 pojazdów. Idea jest taka by kierowy przyjeżdżający do Krakowa z północy zostawiali swoje auta i przesiadali się na komunikację miejską. A służyć ma temu połączona z parkingiem pętla autobusowo-tramwajowa na Górce Narodowej i oczywiście wybudowana niedawno linia tramwajowa. Ale kusić może też nowa, poszerzona al. 29 Listopada prowadząca do centrum Krakowa. Jak będzie? Czy nowa infrastruktura zmniejszy korki? Czas pokaże...

Nowa linia tramwajowa w Krakowie

Przypomnijmy: od 8 stycznia pasażerowie mogą już korzystać z pętli tramwajowej i terminala autobusowego w ramach węzła przesiadkowego na Górce Narodowej. Kursują tam tramwaje linii 18 i 50. Od tego weekendu Górkę Narodową będzie obsługiwać linia nocna 69. Do terminala autobusowego dojeżdżają linie aglomeracyjne 217, 247, 257, 277 i 280, linia miejsca 503, a także ekspresowa 307.

Parking przy pętli Górka Narodowa

Od 12 stycznia dla kierowców otwarty został parking zlokalizowany nad pętlą i terminalem. – Najpierw uruchomiliśmy część węzła przesiadkowego dedykowany transportowi zbiorowemu, teraz czas na zmotoryzowanych – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.

Parking P+R Górka Narodowa to konstrukcja dwupoziomowa. Na poziomie +1 wygospodarowano 220 miejsc. Tak też znajduje się specjalna sekcja składająca się z 18 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Na poziomie +2 do dyspozycji jest 245 miejsc. Łącznie na Górce Narodowej może zaparkować 465 pojazdów. Na poziomie 0 zamontowano stojaki rowerowe. Dojazd do obiektu na Górce Narodowej jest możliwy od strony rozbudowanej al. 29 Listopada, a także od ulicy Papierni Prądnickich.

Zasady działania parkingu

Na razie parking na Górce Narodowej będzie działać w systemie otwartym, podobnie jak dwa pozostałe parkingi zrealizowane przy linii tramwajowej na północ Krakowa. Za kilka tygodni na ulicach dojazdowych obiektów parkingowych uruchomione zostaną tablice z informacją o wolnych miejscach. Wtedy też na wszystkich parkingach P+R wybudowanych w ramach inwestycji tramwajowej obowiązywać będzie opłata zgodna z uchwałą Rady Miasta Krakowa. O objęciu obiektów parkingowych systemem zamkniętym oraz o zasadach, na jakich będą działać, poinformujemy odrębnym komunikatem. Warto wiedzieć, że łączna liczba miejsc postojowych na trzech parkingach P+R na północy (Krowodrza Gorka, Pachońskiego i Górka Narodowa) wynosi niemal 670.

Warto wiedzieć, że największa w ostatnich latach infrastrukturalna inwestycja Miasta Kraków na północy – linia KST III do Górki Narodowej została dofinansowana w wysokości ok. 184 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Do realizacji zadania dołożył się też polski rząd przekazując na tę inwestycję kwotę 38 mln zł w ramach rządowego Programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r.

Czy koniec wojny na Ukrainie jest możliwy w tym roku?

od 12 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto