Kraków: jest plan dla tramwaju do Górki Narodowej

Małgorzata Stuch
Michał Okła
Pierwszy krok do budowy linii tramwajowej biegnącej przez Prądnik Biały do osiedla Górka Narodowa - zrobiony. Powstał właśnie projekt planu zagospodarowania dla obszaru, przez który będzie przebiegać nowa linia. Mieszkańcy mogą się z nim zapoznać od 9 lutego i zgłosić swoje uwagi.

Górka Narodowa to jeden z najgorzej skomunikowanych rejonów Krakowa. A osiedla się tam coraz więcej osób. Mieszka tam już ponad 20 tysięcy krakowian i wciąż powstają nowe bloki. Tymczasem dociera tam tylko jedna linia miejskich autobusów. I to tych małych, bo przegubowce mają problem z manewrowaniem na wąskich uliczkach.

Mieszkańcy i radni z dzielnicy Prądnik Biały, do której należy Górka Narodowa, od dawna walczą o poprawę komunikacji. - Jeden mały, miejski autobus linii 137, to stanowczo za mało dla tak dużego osiedla, które ciągle się rozrasta - mówi oburzona Teodozja Maliszewska, przewodniczaca Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały. - Przy al. 29 Listopada zatrzymują się co prawda autobusy linii aglomeracyjnych - do Zielonek i Michałowic, ale są one tak zatłoczone, że mieszkańcy naszej dzielnicy nie mają szans, by do nich wsiąść - zaznacza Maliszewska.

Specjaliści z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu twierdzą, że sytuację komunikacyjną w tym rejonie Krakowa może poprawić jedynie szybka budowa linii tramwajowej. - Obszar Górki Narodowej jest tak zagęszczony, że wąskimi ulicami nie mogą przejechać większe autobusy. Tramwaj to jedyne wyjście - podkreśla Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT.

Budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej nie należy jednak spodziewać się zbyt szybko. Na razie najważniejszą sprawą pozostaje załatwienie dokumentacji potrzebnej do jej budowy. - W ciągu najbliższych trzech lat miasto nie planuje rezerwować w budżecie pieniędzy na tę inwestycję - informuje Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. - Chodzi jednak o to, by jak najszybciej został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru z linią tramwajową na Górkę Narodową - podkreśla Machowski.

Szybkie uchwalenie planu spowoduje automatyczne zarezerwowanie terenu pod budowę nowej linii. A to z kolei wstrzyma zapędy deweloperów, którzy starają się o pozwolenia na budowę na działkach, na których zaplanowano trasę szybkiego tramwaju. - Chcemy, aby plan został uchwalony jeszcze w tym roku. Jeżeli tak się nie stanie, deweloperzy zabudują ostatnie wolne tereny - potwierdza Teodozja Maliszewska.
Przewodnicząca dzielnicy dodaje, że już trwają starania o pozwolenie na budowę osiedla niedaleko skrzyżowania ul. Białoprądnickiej i Pleszowskiej, a także o budowę nowych domów w rejonie os. Przy Kortach.

Nowa linia tramwajowa ma mieć około cztery kilometry długości. Będzie prowadzić od pętli w Krowodrzy Górce, wzdłuż nowej, projektowanej ulicy Generała Sosabowskiego, przez rejon skrzyżowania ul. Białoprądnickiej i Pleszowskiej. Dalej ma biec wzdłuż ul. Pachońskiego, Bociana aż na północ miasta do nowej pętli przy skrzyżowaniu ul. Arsenał z al. 29 Listopada.

Projekt planu zagospodarowania zakłada także budowę pierwszego etapu tzw. "Trasy Wolbromskiej". Ma ona przebiegać od połączenia nowo projektowanej ul. Miłosza z ul. Doktora Twardego, do ul. Pachońskiego (odcinek między ul. Glogera a ul. Górnickiego.)
Nie jest jeszcze znana wartość całej planowanej inwestycji ani termin jej rozpoczęcia.

Jakie są możliwości spłaty mikropożyczki? Ekspert radzi

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie