Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Gigantyczne korki na ulicy Opolskiej z powodu budowy tunelu ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kierowcy przeżywają armagedon stojąc w kilometrowych korkach na ul. Opolskiej. Wszystko przez to, że od początku tego tygodnia budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej wkroczyła w kolejną fazę, która dotyczy wykonania tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej.
Kierowcy przeżywają armagedon stojąc w kilometrowych korkach na ul. Opolskiej. Wszystko przez to, że od początku tego tygodnia budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej wkroczyła w kolejną fazę, która dotyczy wykonania tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej. Piotr Tymczak/ ZIM Kraków
Kierowcy przeżywają armagedon stojąc w kilometrowych korkach na ul. Opolskiej. MPK poinformowało, że autobusy linii miejskich i aglomeracyjnych na północy Krakowa kursują opóźnione nawet do 60 minut. Wszystko przez to, że od początku tego tygodnia budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej wkroczyła w kolejną fazę, która dotyczy wykonania tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej. W związku z pracami ta arteria, na sporym odcinku, została ograniczona do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Zanim dojedzie się do tego zwężenia na drodze trzeba stać w długich korkach.

Kraków. Wielkie korki na Opolskiej

- To co się dzieje teraz na Opolskiej to jest dramat - komentują kierowcy.

Ulica Opolska jest zwężona do jednego pasa ruchu na odcinku od rejonu pieszej kładki w sąsiedztwie osiedla Krowodrza Górka do okolicy skrzyżowania z ul. Pleszowską. Na zwężonym fragmencie drogi ruch jest powolny, ale odbywa się płynnie. Zanim się jednak dojedzie w to miejsce, to trzeba wiele minut spędzić w gigantycznych korkach.

We wtorek (26 kwietnia), po godz. 8, z jednej strony (jadąc w kierunku Nowej Huty) korek sięgał aż do rejonu ronda Ofiar Katynia (w okolicy sklepu Ikea). Z drugiej strony ul. Opolska zakorkowana była od skrzyżowania z al. 29 Listopada (tam też trwa rozbudowa i są utrudnienia) do skrzyżowania z ul. Pleszowską.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne poinformowało, że na północy Krakowa autobusy linii miejskich i aglomeracyjnych kursują opóźnione nawet do 60 minut.

Kierowcy zastanawiają się tak długo potrwa ten komunikacyjny koszmar? - Taka organizacja ruchu na ulicy Opolskiej będzie obowiązywać do odwołania. Wykonawca będzie się starał jak najszybciej zrealizować założony zakres robót, by udrożnić ruch - informują w Zarządzie Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Wszystko przez budowę tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej. Inwestycja związana jest z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Tunel wzdłuż ul. Opolskiej, o długości ok. 100 metrów, pozwoli na to, by tramwaj bezkolizyjnie przejeżdżał nad ul. Opolską. Samochody będą jeździć w tunelu.

Zmiana dotycząca ograniczenia ruchu związanego z pracami na odcinku ul. Opolskiej miała być wprowadzona w wakacje tego roku. - Dzięki temu, że wykonawca zintensyfikował roboty, ruch na ulicy Opolskiej odbywa się w układzie 1x1 od poniedziałku, 25 kwietnia - wyjaśniają w ZIM.

Od poniedziałku drogowcy zajęli się więc budową tunelu na jezdni północnej ul. Opolskiej. W pierwszym okresie, do ok. 4 maja, wykonywany będzie murek prowadzący pod ściany szczelinowe tunelu. Następnie, rozpocznie się budowa samych ścian szczelinowych, analogicznych do tych, które powstają po południowej stronie ul. Opolskiej.

- Aby móc wykonywać roboty po północnej stronie ul. Opolskiej, konieczne jest zrobienie miejsca na ciężki sprzęt. W tym celu zajęte będą dwa pasy od strony doliny Sudołu - informują w ZIM.

W związku z tym ruch w rejonie prowadzonych prac odbywa się w obu kierunkach po pasach wewnętrznych obu jezdni. Kierowcy mają więc do dyspozycji jeden pas w kierunku Nowej Huty (jak dotychczas) i jeden pas ruchu w kierunku Katowic. Równolegle wykonawca prowadzi roboty tunelowe na zamkniętych dla ruchu pasach południowej jezdni ul. Opolskiej.

Docelowo, tunel wzdłuż ul. Opolskiej będzie miał po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Do tego dojdą jeszcze drogi najazdowe, dzięki którym kierowcy będą mogli skręcać z ul. Opolskiej w kierunku wyjazdu z Krakowa na północ Trasą Wolbromską.

Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Zaplanowano trzy parkingi park&ride: przy pętli końcowej "Górka Narodowa", przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Przy ul. Opolskiej powstają w sumie trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Oprócz tunelu budowane są tam też dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem w ciągu ul. Opolskiej.

Inwestycja jest realizowana na wielu odcinkach, ale wciąż nie może powstać pętla tramwajowa w Górce Narodowej. Miasto nadal nie ma bowiem jeszcze ostateczności dla decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej, co uniemożliwia skuteczne zajęcie się kwestią remediacji gruntu przeznaczonego pod pętlę.

Obok niej zaplanowano parking park&ride na 240 samochodów. W tym przypadku miasto nie ma praw do terenu (tam też stwierdzono zanieczyszczenia). Teraz rozważane jest nadbudowanie parkingu nad pętlą, co będzie się wiązać ze zmianami w projekcie, a na to potrzeba dodatkowego czasu.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej miała się zakończyć w grudniu 2022 r. W zimie w urzędzie przyznawali, że trzeba liczyć się z finalizacją prac w 2023 r., ale to było jeszcze przed rozpoczęciem wojny w Ukrainie. Wartość kontraktową zadania szacowano na 327 mln zł (w tym ok. 151 mln zł z Unii Europejskiej). Obecnie urząd podaje, że koszt przedsięwzięcia to ok. 350 mln zł, ale trzeba brać pod uwagę, że może być jeszcze drożej.

W krakowskim magistracie potwierdzają, że wykonawcy budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej zgłaszali do Zarządu Inwestycji Miejskich informacje o potencjalnym wystąpieniu problemów, m.in. o możliwym opóźnieniu w realizacji zadań w związku z wystąpieniem tzw. siły wyższej, wzrostem cen surowców i przerwaniem ciągłości dostaw oraz brakami kadrowymi wśród pracowników pochodzących z zagranicy.

- We wnioskach podnosi się kwestie waloryzacji wynagrodzenia w związku z ponadnormatywnym wzrostem cen materiałów budowlanych i usług, w tym wynikających z agresji Rosji przeciw Ukrainie. Obecnie trwają analizy tych wniosków. W związku z dynamicznym i trudnym do przewidzenia rozwojem sytuacji należy mieć na względzie, że wskazywane przez wykonawców wnioski mogą ulec rozszerzeniu i uzupełnieniu oraz niewątpliwie mogą przełożyć się na tempo realizacji i koszty inwestycji - przyznają w urzędzie.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Gigantyczne korki na ulicy Opolskiej z powodu budowy tunelu ZDJĘCIA - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto