Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. GDDKiA wybrało wykonawcę odcinka trasy S7 Widoma-Kraków. Konsorcjum ma za to dostać ponad 1,5 mld zł

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Poprzedni wykonawca zdążył jedynie wyciąć drzewa i częściowo odhumusować obszar pod drogi dojazdowe
Poprzedni wykonawca zdążył jedynie wyciąć drzewa i częściowo odhumusować obszar pod drogi dojazdowe GDDKiA
Spośród sześciu firm i konsorcjów, które złożyły oferty do przetargu na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – Kraków, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę turecko-polskie konsorcjum: Gulermak i Mosty Łódź. Koszt prac wyniesie 1,5 mld zł. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania od wyboru wykonawcy. Jeżeli nie będzie odwołań umowa zostanie podpisana i prace zostaną rozpoczęte. Z wcześniejszym wykonawcą tego odcinka rozwiązano umowę, ponieważ nie wywiązywał się z terminów zapisanych w kontrakcie.

FLESZ - Już wiadomo. jest regionalizacja obostrzeń

Zakres zadań dla wykonawcy

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie kontynuacja projektowania dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą towarzyszącą. W przypadku wprowadzenia innych rozwiązań projektowych niż te, które zaproponował poprzedni wykonawca, jego następca będzie zobowiązany do uzyskania wymaganych prawem uzgodnień i pozwoleń.

- W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy GDDKiA w Krakowie.

Przewidziana jest również budowa urządzeń ochrony środowiska, w tym między innymi: pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych, przepustów i przejść ekologicznych wraz z systemem ochronno-naprowadzającym i odprowadzającym wody opadowe.

Zakres zadania nie obejmuje budowy węzła Widoma, który powstaje w ramach budowy S7 Widoma – Szczepanowice i węzła Kraków Nowa Huta. Ten drugi powstał w ramach budowy poprzedniego odcinka S7 czyli od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta.

Termin realizacji

Wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z wymaganiami przetargowymi mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż:

  1. odcinek nr 1 zamiejski – 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
  2. odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
  3. odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).

Poprzedni wykonawca nie wywiązał się z umowy

4 grudnia 2020 r GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) w związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na odcinku S7 Widoma – Kraków.

Zerwanie umowy z wykonawcą

Przypominamy, że 20 lipca 2020 r. została wydana zgoda na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przez Wojewodę Małopolskiego i tydzień później GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy. W związku z tym, że przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze i to w niezadawalającym zakresie, 5 października 2020 r. inżynier kontraktu, z ramienia firmy nadzorującej prace, wezwał wykonawcę, firmę Webuild (dawniej Salini), do poprawy.

- Nadzór stwierdził, że wykonawca nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zdania objęte umową. 8 października 2020 r. Oddział GDDKiA w Krakowie wezwał wykonawcę do należytego wykonywania obowiązków i usunięcia w ciągu 30 dni od doręczenia pisma, wszystkich zaistniałych nieprawidłowości, podkreślając, że dalsza zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie - dodaje Iwona Mikrut.

Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych

Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. na odcinku od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewnił by realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 % drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej ilości pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. GDDKiA wybrało wykonawcę odcinka trasy S7 Widoma-Kraków. Konsorcjum ma za to dostać ponad 1,5 mld zł - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto