Kraków. E-bilety wracają już w piątek

Paulina Szymczewska
Jedna z aplikacji mobilnych do zakupu e-biletów
Jedna z aplikacji mobilnych do zakupu e-biletów Fot. Andrzej Wiśniewski
Urzędnicy wciąż przesuwają termin ponownego wprowadzenia tej usługi. Posiadaczom smartfonów pozostaje tylko czekać.

Od początku stycznia pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie nie mogą się doczekać, aż znów będą mogli kupować bilety przez komórkę. A urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wciąż przesuwają terminy ponownego wprowadzenia tej usługi. Tym razem obiecują, że e-bilety będzie można kupować od najbliższego piątku, czyli od 20 stycznia.

Jak już informowaliśmy Czytelników, problemy pojawiły się z końcem grudnia, kiedy to wygasły dotychczasowe umowy na świadczenie tego typu usług. Przypomnijmy, wcześniej posiadacze smartfonów mogli kupować bilety krakowskiej komunikacji miejskiej za pomocą mobilnych aplikacji mPay, moBilet oraz SkyCash. Ta pierwsza funkcjonuje w naszym mieście od grudnia 2010 roku, druga - od lutego 2011 r., a trzecia - od października 2013 r.

Dotąd wszystko działało bez zarzutu. Operatorzy mobilnych aplikacji sprzedawali e-bilety, od każdego otrzymując prowizję w wysokości ok. 5 procent, a ZIKiT mógł z nimi podpisywać umowy bez przetargu, ponieważ roczne zyski tych firm nie przekraczały 30 tys. euro, czyli około 130 tys. zł.

Zainteresowanie usługą e-biletu w Krakowie jest jednak coraz większe. Tylko w okresie od stycznia do końca września ubiegłego roku pasażerowie komunikacji miejskiej kupili blisko 1,3 mln takich biletów - to prawie dwa razy więcej niż jeszcze w 2014 r. W efekcie zyski operatorów wzrosły na tyle, że zbliżyły się do wspomnianej granicy 30 tys. euro. Dlatego urzędnicy nie mieli wyboru i musieli ogłosić przetarg.

Zrobili to w połowie grudnia. Dlaczego tak późno? Jak tłumaczyli, wcześniej się nie dało (m.in. z uwagi na wejście w życie znowelizowanej ustawy regulującej sposób udzielania zamówień publicznych w połowie roku). Jednocześnie zapewniali, iż przetarg został ogłoszony tak, by od 1 stycznia można było uruchomić usługę e-biletu.

Tak się jednak nie stało, a to z powodu nieścisłości w przetargu. Mianowicie w dokumentacji przetargowej pojawił się zapis, że kupujący e-bilety powinni mieć możliwość płatności za pomocą e-portmonetki (czyli po doładowaniu swojego konta użytkownika) oraz/lub kartą płatniczą. Firmy zinterpretowały ten nieprecyzyjny zapis „oraz/lub” na różne sposoby i nie można było porównać ich ofert. W efekcie żadnej z nich nie udzielono zamówienia i od nowego roku usługi nie uruchomiono.

Na początku stycznia urzędnicy postanowili ponownie ogłosić przetarg, ale już korzystając z uproszczonej procedury - żeby było szybciej - i w takiej formule, która dopuszcza podpisanie umów z więcej niż jednym operatorem. Jednocześnie ZIKiT podawał, że możliwość zakupu biletów w mobilnych aplikacjach chce udostępnić w najbliższych dniach.

Te „najbliższe dni” przeciągnęły się już jednak do ponad dwóch tygodni, a usługa dalej nie działa. Jak informuje ZIKiT, chęć jej świadczenia zgłosiły trzy firmy: dostawcy aplikacji mPay, moBilet i Skycash. Prowadzone były negocjacje nt. zmniejszenia wysokości prowizji naliczanej od każdego sprzedanego biletu. - Operatorzy zgodzili się na obniżenie tej prowizji do 3 proc. wartości transakcji - podaje Piotr Hamarnik z ZIKiT. - Pozwoliło to na uzyskanie oszczędności w kwocie 200 tys. zł rocznie, a także powstała możliwość procedowania zadania w formie przetargu na usługi społeczne, co znacząco skróciło czas postępowania - dodaje.

Urzędnicy informują, że ze swej strony podpisali już umowę o świadczenie usług sprzedaży e-biletów i czekają jeszcze tylko na podpisy operatorów. - Już od piątku będzie znów można kupować bilety za pomocą smartfona - zapowiada Piotr Hamarnik.

Do tego czasu pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej mają do dyspozycji tylko jedną aplikację, za pomocą której można kupić e-bilety. To niekomercyjna iMKA, działająca w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.

Zobacz też: WOŚP 2017 w Krakowie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie