Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Dwukierunkowa droga przy Błoniach dla deweloperów? [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Rada Miasta Krakowa uchwaliła rezolucję do prezydenta Krakowa w sprawie przywrócenia ruchu jednokierunkowego na całej długości al. 3 Maja. Dla radnych zupełnie niezrozumiałe były działania urzędników, którzy na wielu ulicach w centrum zawężają pasy ruchu dla aut, a na odcinku drogi wzdłuż Błoń wprowadzili ruch dwukierunkowy. Od razu pojawiły się podejrzenia. - Takie rozwiązanie jest korzystne, ale nie dla mieszkańców, tylko dla deweloperów budujących w tym rejonie nowe budynki - zwracają uwagę radni.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

od 16 lat

W ramach wprowadzanej obecnie rewolucji komunikacyjnej w centrum zmiany dosięgły także al. 3 Maja. Tam wyznaczono ruch dwukierunkowy między stadionem Wisły a ul. Piastowską. Na pozostałym odcinku pozostawiono jeden kierunek. Do tego wprowadzono rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów. Na samym początku al. 3 Maja, od strony Alej Trzech Wieszczów, wyznaczono natomiast miejsca postojowe typu "Kiss & Ride" dla samochodów osobowych i autokarów.

Wiele kontrowersji wśród mieszkańców wywołało wprowadzenie ruchu dwukierunkowego między stadionem Wisły a ul. Piastowską. Na niedawnej sesji radni miasta przegłosowali rezolucję do prezydenta Krakowa, w sprawie pilnego podjęcia oczekiwanych przez krakowian "zdecydowanych działań, zmierzających do przywrócenia ruchu jednokierunkowego, w kierunku Alej Trzech Wieszczów do ul. Piastowskiej na całej długości alei 3 Maja".

W rezolucji radni zaznaczyli, że wprowadzona zmiana w organizacji ruchu na al. 3 Maja jest niezgodna z polityką transportową Krakowa, która ma polegać na eliminowaniu ruchu samochodowego do centrum miasta. "Tymczasowo wprowadzony ruch dwukierunkowy na odcinku od Stadionu Miejskiego im. Henryka Reymana do ul. Piastowskiej, na czas remontu ul. Królewskiej, na al. 3 Maja miał zostać zlikwidowany po zakończeniu tego remontu" - zwrócili uwagę radni.

- Ten argument też nie był do końca przekonujący, bo od ul. Królewskiej do al. 3 Maja jest jednak spora odległość. Z zaskoczeniem przyjęliśmy pozostawienie ruchu dwukierunkowego między stadionem a ul. Piastowską. Przy Błoniach, gdzie jest wielu pieszych i rowerzystów, ruch powinno się ograniczać - przekonuje Andrzej Hawranek, radny PO, inicjator rezolucji.

Przypomina, że pozostawienie ruchu dwukierunkowego na części al. 3 Maja w sumie trzykrotnie negatywnie zaopiniowały dwie rady dzielnic: Rada Dzielnicy V Krowodrza i Rada Dzielnicy VII Zwierzyniec, a także takie rozwiązanie oprotestowali mieszkańcy wypowiadający się w tej sprawie na spotkaniach organizowanych przez te dzielnice.

- Mieszkańcy nie chcą ruchu dwukierunkowego wzdłuż al. 3 Maja. Taka organizacja ruchu nie służy niczemu i nikomu, nie zmierza także do poprawy bezpieczeństwa pieszych. Jedyną korzyść mogą mieć deweloperzy, którzy przy al. 3 Maja budują w tym rejonie obiekty hotelowo-apartamentowe - komentuje radny Hawranek.

Urzędnicy tłumaczą jednak, że dwukierunkowy odcinek drogi pozostawili w innym celu. - Od razu zaznaczam, że na pewno naszym celem nie jest zapewnienie lepszych warunków dla tranzytu na al. 3 Maja - wyjaśnia Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa. - Rozmawialiśmy z Polską Izbą Turystyki. Chodziło o to, by kompleksowo podchodzić do kwestii parkingów autokarowych w centrum, których brakuje, co rodzi problemy. Była próba zapewnienia takiego parkingu przy stadionie Wisły. Niestety, to się nie powiodło, przede wszystkim z uwagi na to, że mamy do czynienia z ruchem turystycznym z jakim mamy i prawdopodobnie ten sezon jest stracony - dodaje.

Łukasz Gryga przyznaje, że mogą być korekty. - Podjęliśmy rozmowy z radami dzielnic na temat nowych rozwiązań. Zmiany wprowadzone na al. 3 Maja nie miały na celu zwiększenie ruchu, a wręcz przeciwnie. Nie możemy dopuścić, by były tam dwa pasy ruchu w jedną stronę w miejscu, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużym ruchem pieszych - zaznacza Łukasz Gryga.

Argument z parkingiem dla autokarów nie przekonuje radnych. - O parkingach przy stadionie Wisły była mowa w ramach planów modernizacji tego obiektu. Pomysł budowy parkingów w sąsiedztwie Błoń wywołał jednak wielkie kontrowersje wśród mieszkańców. Podjęliśmy więc uchwałę z wnioskiem do prezydenta o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie zagospodarowania stadionu i jego otoczenia do 30 września tego roku - podkreśla radny Hawranek.

Przypomnijmy, że między stadionem Wisły, a kompleksem sportowym Cracovii, przy al. 3 Maja, powstaje obiekt, który był określany jako aparthotel, czyli hotel mający wielu właścicieli. Oferowano w nim apartamenty na sprzedaż, a wtedy mieszkańcy i aktywiści podnieśli alarm, że będzie to zatem blok mieszkalny, a nie hotel, na którego budowę pozwala plan miejscowy - w odróżnieniu od "mieszkaniówki", która jest wykluczona. Pod koniec ubiegłego roku pojawiły się informacje, że jesienią 2020 r. w bezpośrednim sąsiedztwie Błoń zostanie jednak otwarty hotel AC by Marriott, największy obiekt działający pod tą marką w Polsce oraz Europie Środkowej.

AC by Marriott - o powierzchni 22 tys. metrów kw. - ma mieć 300 pokoi w pięciu kategoriach, dziewięć sal konferencyjnych o łącznej powierzchni 670 mkw., wielofunkcyjną restaurację z ogródkiem o powierzchni 600 mkw. oraz basen wraz zapleczem spa o powierzchni prawie 500 mkw. W garażu przewidziano 110 miejsc parkingowych, są też trzy miejsca dla autokarów.

W sąsiedztwie, bliżej stadionu Wisły, powstaje kolejny budynek. Władze miasta wydały prywatnemu inwestorowi pozwolenie na budowę na części dawnego miejskiej stadionu lekkoatletyczne budynku „zamieszkania zbiorowego, hotelowego” wraz z garażem podziemnym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Dwukierunkowa droga przy Błoniach dla deweloperów? [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto