Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Czy rowerzyści wjadą na buspasy w mieście?

Małgorzata Krysa
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Rower stał się popularnym środkiem komunikacji. Pozwala sprawnie ominąć korki oraz szybciej dostać się w wyznaczone miejsce. Kraków coraz bardziej stawia na aktywność oraz stara się przygotować miasto, aby rowerzyści mogli bezpiecznie poruszać się po drodze. Kwestią sporną jest dopuszczenie rowerzystów do poruszania się po buspasach. Jak rozpatruje daną kwestię Zarząd Transportu Publicznego oraz Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów?

FLESZ - Polacy smakoszami czekolady

od 16 lat

W większości polskich miast zastosowano tzw. „buspasy” czyli pasy, które są przeznaczone do poruszania się komunikacji publicznej oraz (w zależności od miasta) taksówek. Umożliwia to sprawniejsze poruszanie się transportu zbiorowego w najbardziej zatłoczonych odcinkach dróg. Natomiast, jeżeli chodzi o rowerzystów, z reguły nie wolno im poruszać się po buspasach. Niektóre miasta w Polsce dopuszczają jazdę po buspasach, na przykład Warszawa, Gdańsk czy od października Rzeszów. Jakie szanse na poruszanie się po buspasach mają Krakowscy rowerzyści?

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie mówi, że jeżeli rowerzyści będą poruszać się po buspasach może to spowodować spowolnienie ruchu komunikacji miejskiej.

- Zarząd Transportu Publicznego wspiera inicjatywy mieszkańców, którzy wnioskują o tworzenie nowych rozwiązań rowerowych jak kontraruch czy kontrapas rowerowy, które w znaczny sposób usprawniają ruch rowerowy. Dopuszczenie ruchu rowerowego do korzystania z buspasów mogło by w opinii ZTP zbyt mocno ingerować w funkcjonowanie komunikacji autobusowej ze względu na rozwijaną prędkość rowerzystów, co w znaczny sposób spowodowało by opóźnienia w KMK.

W opinii zarządu, rowerzyści powinni posiadać dedykowaną infrastrukturę tylko dla ruchu rowerowego, w przypadku braku odpowiedniej przestrzeni do wyznaczenia pasów rowerowych np. ze względu na starą zabudowę w ścisłym centrum Krakowa wprowadzane są projekty, które pozwalają rowerzystom poruszać się po pasie drogowym w bezpieczny sposób. - podsumowuje rzecznik ZTP

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy również Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów. Prezes KMR-u mówi o buspasach po których powinny poruszać się rowerzyści.

- W Krakowie miejscem, gdzie mogłyby się rowery poruszać buspasem (a nawet, ze względów bezpieczeństwa - powinny) jest ul. Księcia Józefa, od Mostu Zwierzynieckiego do Norbertanek. Obecne praktycznie cały ruch rowerów odbywa się wąskim chodnikiem (lub nielegalnie, ale bezpiecznie - pustym buspasem). Rozwiązanie byłoby i tak tymczasowe, dwa lata temu był przetarg na budowę drogi dla rowerów wzdłuż tego odcinka (ale do dziś nic się nie dzieje). - komentuje Marcin Dumnicki.

Prezes Stowarzyszenia KMR proponuje wykonać eksperyment, który sprawdziłby czy na przykład na Alei Trzech Wieszczów byłoby możliwe poruszanie się rowerzystów po buspasach.

- Była w Krakowie dyskusja, czy dopuścić rowery na buspasach Alei Trzech Wieszczów. Zdaniem Stowarzyszenia, to można zrobić jako eksperyment. Obecnie tak naprawdę nie wiadomo, jak ruch rowerów wpłynie na komunikację zbiorową - należałoby zmierzyć czasy przejazdów autobusów i po zakończeniu eksperymentu decydować - mając zweryfikowaną wiedzę, czy dochodzi do opóźnień (oczywiście notoryczne opóźnienia spowodowane ruchem rowerów wykluczają wspólną jazdę). Przykłady takich ulic jak np. Długa, Karmelicka (gdzie rowery poruszają się torowiskiem tramwajowym) pokazują, że nie ma problemów z ruchem komunikacji zbiorowej. Wyniki mogą być zaskakujące, powszechnie sądzono, że - w przypadku ul. Grzegórzeckiej - ruch aut po torowisku spowoduje opóźnienia tramwajów, a system TTSS (kontroli ruchu tramwajów) pokazał, że opóźnień nie ma. - Podsumowuje prezes KMR

Zagrożenia i problem rowerzystów na buspasach

- Niewątpliwie problemem buspasów jest konieczność jazdy rowerem po lewym lub środkowym pasie ruchu, zamiast prawego skrajnego (przeznaczonego na buspas). To powoduje niebezpieczne sytuacje (na przykład wyprzedzanie naraz z lewej i prawej) i konflikty (dużo trudniej wyprzedzić rower w takich warunkach). Natomiast rozwiązanie zależy od warunków ruchu i planowania tras rowerowych - alternatywne trasy lub budowa drogi dla rowerów mogą być zdecydowanie najlepszą opcją - wyjaśnia prezes KMR.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Czy rowerzyści wjadą na buspasy w mieście? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto