Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Cztery miesiące i ponad 31 tys. akcji. Miasto podsumowało tegoroczną edycję programu City Helpers

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Aleksandra Łabędź
W ramach tegorocznej edycji programu City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. Cztery miesiące pracy miejskich pomocników to przede wszystkim udzielanie informacji, polecanie atrakcji turystycznych i wydarzeń kulturalnych oraz pomoc zarówno turystom, jak i mieszkańcom. To także dbanie o respektowanie zasad obowiązujących w naszym mieście.

Program w liczbach
W ciągu prawie czterech miesięcy swojej pracy City Helpers podjęli ponad 31 tys. akcji. W tym 15349 osobom udzielili informacji, a 1958 różnego rodzaju pomocy. Przeprowadzili 1827 udanych interwencji w sprawie zakłóceń porządku publicznego, w tym 197 we współpracy ze strażą miejską. Wychwycili 2950 przypadków dotyczących łamania przepisów na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto, które dotyczyły głównie wystawiania reklam w postaci tzw. potykaczy oraz głośnej muzyki z lokali. 9026 osób podeszło do City Helpers w celu znalezienia potrzebnej informacji. Dane pochodzą z aplikacji do cotygodniowego raportowania działań, z której korzystali miejscy pomocnicy:

  • liczba osób, którym udzielono informacji – 24375
  • liczba osób, którym udzielono różnego rodzaju pomocy – 1958
  • liczba odnotowanych spraw dot. zakłócania porządku – 1630
  • liczba interwencji z telefonem do straży miejskiej – 197
  • liczba interwencji dotyczących parków kulturowych (głównie kwestia potykaczy i muzyki z lokalu) – 2950

W ciągu dnia City Helpers udzielali przede wszystkim informacji turystycznej. Goście pytali głównie o najbardziej znane atrakcje, wydarzenia kulturalne w mieście. Pytano też o wystawy i godziny otwarcia muzeów. Pojawiały się też liczne pytania o propozycje tras spacerowych oraz o atrakcje dostosowane do osób anglojęzycznych. Odwiedzający miasto zwracali się również z prośbami o polecenie miejsc, gdzie spróbować można regionalnych potraw, prosili o polecenia restauracji, kawiarni. Wiele pytań dotyczyło też lokalizacji i działania sklepów, czy kantorów oraz komunikacji miejskiej i siatki połączeń w Krakowie. Pomocnicy miejscy wielokrotnie wyjaśniali, jak korzystać z tramwajów, autobusów, gdzie kupić bilet.

Na początku programu dostrzegalna była duża liczba pytań od gości z Ukrainy. Najczęściej poszukiwali informacji o miejskich instytucjach i urzędach, państwowych placówkach. Pytali także o dojazd do punktów wydających PESEL czy innych punktów pomocowych, w których można wyrobić dokumenty, a także jak trafić na Dworzec Główny, czy lotnisko. W okresie największych upałów turyści szukali miejsc dla ochłody, czyli skwerów, pływalni i akwenów w okolicy. Dużo częściej przesiadywali też na Plantach i prosili o propozycje tras spacerowych poza centrum miasta.

Działalność miejskich pomocników polegała także na zwracaniu uwagi na niepoprawne zachowania, takie jak hałas, czy spożywanie alkoholu w miejscu publicznym. W tym zakresie podjęli prawie 2 tys. interwencji. Dotyczyło to głównie weekendowych wieczorów i zazwyczaj ograniczało się do upomnienia. W kilkuset przypadkach musieli prosić o wsparcie straży miejskiej.

City Helpers często udzielali pierwszej pomocy w przypadku urazów, potłuczeń, a także zasłabnięć. Dzięki fundacji „Ratuj Życie” mogli też przeprowadzić akcję przy użyciu defibrylatora. Urządzenia AED przez cały czas było dostępne w rowerze cargo stojącym na Rynku Głównym.

Program City Helpers 2022 zrealizowano w Krakowie już po raz drugi. Projekt wpisuje się w rekomendacje „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028” i jest częścią szerszej akcji #RespectKrakow, podjętej przez miasto w 2019 r., która ma zwrócić uwagę turystów, że Kraków to także dom dla tysięcy mieszkańców.

Czy Polsce grozi blackout? Zapytaliśmy ekspertów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Cztery miesiące i ponad 31 tys. akcji. Miasto podsumowało tegoroczną edycję programu City Helpers - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto