Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Coraz bliżej zakończenia budowy estakady kolejowej pomiędzy ulicami Kopernika a Grzegórzecką. Rosną nowe mosty nad Wisłą [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Do końca tego roku ukończona zostanie część inwestycji na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Postępują też prace związane z budową mostów nad Wisłą.
Do końca tego roku ukończona zostanie część inwestycji na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Postępują też prace związane z budową mostów nad Wisłą. Anna Kaczmarz
W centrum Krakowa coraz bardziej widoczne są nowe estakady kolejowe powstające dla potrzeb kolei aglomeracyjnej. Pociągi mogą tam na razie jeździć jednym torem, ale przygotowywane są kolejne trzy tory. W PKP informują, że do końca tego roku ukończona zostanie część inwestycji na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Przedstawicie PKP i miasta planują też, jak zagospodarować tereny pod powstającymi estakadami. Postępują również prace związane z budową nowych mostów kolejowych nad Wisłą. Okoliczni mieszkańcy skarżą się na uciążliwość tych robót.

FLESZ - Rewolucja w PKP Intercity

- Dobiegają końca prace związane z budową nowej estakady pomiędzy ulicami Kopernika a Grzegórzecką - informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że estakady budowane są od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Inwestycja realizowana jest w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Termin zakończenia całego przedsięwzięcia wyznaczono na koniec 2021 r.

Konstrukcja jednej estakady na Grzegórzkach jest już gotowa
Na całym odcinku - od ul. Kopernika do ul. Miodowej pociągi jeżdżą już po jednym nowym torze.

W przypadku odcinka od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej konstrukcja estakady jest już gotowa. Do końca tego roku na tym obiekcie będą układane nowe tory i montowane urządzenia sterowania ruchem

- informują w PKP PLK.

Na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej obecnie prowadzone są prace związane z budową konstrukcji estakady. Do końca roku mają być tam gotowe wszystkie przęsła nowego obiektu.

Nowe estakady zapewnią:* 4 tory w centrum Krakowa,

  • możliwość uruchomienia większej liczby połączeń kolejowych,
  • szybkie podróże pociągiem przez Kraków.

Powstanie też nowy przystanek PKP Kraków Grzegórzki, zlokalizowany na estakadzie.

Zieleń i rekreacja pod estakadami kolejowymi w centrum

Przygotowywane jest także zagospodarowanie terenów pod nowymi estakadami kolejowymi. PKP PLK powołały zespół, który w porozumieniu z przedstawicielami miasta przygotuje plan wykorzystania powierzchni w miejscu dawnych nasypów kolejowych (zostały wyburzone w ramach inwestycji).

- Wypracowana zostanie wspólna koncepcja zagospodarowania terenu oraz sposób jego utrzymania - zaznaczają w PKP PLK.

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie już rozpoczął przygotowania do zagospodarowania przestrzeni, jakie powstały pod budowanymi estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Planowana jest tam zieleń oraz nowe funkcje: zabawowa, wypoczynkowa, usługowa i sportowa. Projekt ma obejmować zagospodarowanie terenu pod nowymi estakadami kolejowymi od ul. Kopernika do ul. Miodowej, a także wybudowanych wcześniej obiektów na odcinku Zabłocie - al. Powstańców Wielkopolskich.

Zarówno PKP PLK jak i miasto powołały zespoły robocze, które wkrótce rozpoczną współpracę nad koncepcją zagospodarowania terenów pod estakadami, pozostającą w zgodzie z oczekiwaniami mieszkańców, jak również zabezpieczającą potrzeby PKP PLK w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej - informują w krakowskim magistracie. - Termin udostępnienia wspomnianego terenu zostanie określony w czasie tych negocjacji. Niemniej jednak pamiętać należy, iż termin ten uzależniony jest od zakończenia robót budowalnych, co zgodnie z obecnie obowiązująca umową pomiędzy PKP PLK a wykonawcą ma nastąpić w kwietniu 2021 roku

- dodają.

Uciążliwa budowa mostów nad Wisłą

W ramach budowy nowych torów dla kolei aglomeracyjnej powstają też trzy równoległe do siebie mosty nad Wisła - jeden szerszy na środku i dwa węższe po bokach. Powstanie także towarzysząca im kładka pieszo-rowerowa.

Okoliczni mieszkańcy skarżą się, że z powodu prac związanych z budową mostów w weekendy nie mają spokoju. Narzekają na hałas i drgania.

- Z powodu palowania nie można było spokojnie odpocząć w domu. Drgania były takie, że przesuwały się filiżanki w kredensie. Czy takich prac nie można wykonywać w tygodniu, a w weekendy dać ludziom odpocząć - komentuje jeden z mieszkańców ul. Halickiej.

W PKP PLK wyjaśniają, że na terenie budowy nowego mostu kolejowego trwa przygotowanie gruntu pod fundamenty podpór i przyczółków nowej przeprawy. Odbywa się to poprzez wbicie kilkudziesięciu betonowych pali w grunt na głębokość kilkunastu metrów. - Prace prowadzone są również w weekendy, ponieważ tylko wtedy można je realizować pod linią wysokiego napięcia, która przebiega nad mostem - zaznacza Piotr Hamarnik z PKP PLK. - W innych dniach wykonawca w tym miejscu pracować nie może, bo TAURON nie może wtedy wyłączyć napięcia w linii energetycznej - dodaje.

Co na to Tauron? Tam wyjaśniają, że wyłączenia prądu dotyczą linii wysokich napięć 110 kV należących do TAURON Dystrybucja.

- Aglomeracja krakowska to obszar o bardzo dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną w dni powszednie. Mając na celu zapewnienie ciągłości dostaw energii elektrycznej dla centrum miasta w dni powszednie, wszystkie linie elektroenergetyczne muszą być załączone. W innym przypadku istnieje ryzyko wystąpienia przeciążeń w sieci, które mogą skutkować wystąpieniem wyłączeń awaryjnych w sieci energetycznej i przerw w dostawach energii dla naszych klientów - tłumaczy Ewa Groń, rzeczniczka TAURON Dystrybucja w Krakowie. - Możliwym i bezpiecznym okresem wyłączenia linii 110 kV to dni wolne od pracy, kiedy zapotrzebowanie na energię elektryczną aglomeracji krakowskiej jest na niższym poziomie - dodaje.

Po zakończeniu palowania ma się rozpocząć budowa fundamentów mostów. Równolegle wykonawca przystąpi do częściowej rozbiórki starych podpór w nurcie rzeki, by dostosować ich wysokość do potrzeb związanych z budową nowego mostu (będą one służyć, jako tymczasowe podparcie dla szkieletu nowej przeprawy przez Wisłę).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto