Kraków. Centrum miasta czeka wielka rewolucja. Planują zielone place, ulice ogrody i park kolejowy z rowerostradą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Ulice na Grzegórzkach i Kazimierzu czekają wielkie zmiany. Ma być więcej zieleni i funkcje, jakich będą oczekiwać mieszkańcy. ZZM Kraków
Miejscy urzędnicy wspólnie z mieszkańcami chcą na nowo zagospodarować obszar w centrum miasta ograniczony aleją Daszyńskiego, ul. Dietla, Starowiślną i Wisłą. Projekt nazwano "Klimatyczny kwartał" i jest zapowiadany jako przełomowe działanie w ramach zmian urbanistycznych w Krakowie. W magistracie podkreślają, że chodzi o rejon, który w najbliższym czasie czekają dynamiczne zmiany. Mają być związane z planowanym tam uruchomieniem powstającego właśnie przystanku kolejowego Grzegórzki, który w dużej mierze przejmie ruch z Dworca Głównego.

FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście

Zrodziła się koncepcja, żeby stworzyć pierwszą w Krakowie - i zapewne pierwszą w polskich miastach - dzielnicę na zasadzie określania w niej funkcji z pełnym zaangażowaniem mieszkańców - informuje Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

- Mieszkańcy są coraz bardziej aktywni, chcą zmieniać przestrzeń, w której żyją i traktujemy ich jako sojuszników - podkreśla wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

"Klimatyczny Kwartał" ma objąć m.in. ul. Dietla, ul. Krakowską, plac Wolnica, plac Nowy, ul. Starowiślną. W planach jest utworzenie ulic ogrodów, zielonego placu Grzegórzeckiego w rejonie przystanku "Grzegórzki" (powstaje przy wiadukcie nad ul. Grzegórzecką), parku kolejowego z rowerostradą.

Urzędnicy wyjaśniają, że nadszedł czas, by zmieniać przestrzeń w mieście nie punktowo (jedna ulica, plac) ale na większym obszarze z pełnym udziałem mieszkańców, których głos będzie brany pod uwagę co do form zagospodarowania konkretnych miejsc i zaplanowania w nich funkcji (np. rekreacyjna, handlowa, rozrywkowa, gastronomiczna, hotelowa).

Plan działań na lata 2021-2023 obejmuje badania, warsztaty, konsultacje, które pozwolą na zidentyfikowanie potrzeb mieszkańców, zebranie danych, określenie funkcji wybranych placów i ulic, przebudowę infrastruktury i ocenę osiągniętych rezultatów.

W magistracie podkreślają, że projekt „Klimatyczny kwartał” ma umożliwić realizowanie potrzeb życiowych mieszkańców tego rejonu na zasadzie tzw. miasta 15-minutowego – w bezpośrednim sąsiedztwie i bez konieczności zbędnych podróży.

Działania te jednocześnie mają pozwolić na zredukowanie emisji CO2, która negatywnie wpływa na nasze zdrowie i życie. "Projekt ten koresponduje z innym obszarem poddawanym obecnie rewitalizacji – niedaleką Wesołą, gdzie na terenach poszpitalnych tworzone są nowe funkcje" - zaznaczają w urzędzie.

Przypomnijmy, że między ul. Kopernika a Miodową powstają nowe estakady kolejowe, głównie dla potrzeb szybkiej kolei aglomeracyjnej. Dzięki nim będą tam dwie a nie jedna para torów. Powstaje też przystanek "Grzegórzki". Każdego dnia tysiące osób będzie tam wsiadać i wysiadać z pociągów i przesiadać się do tramwajów.

W związku z tym już wcześniej planowano zmianę przestrzeni w okolicy. Powstała koncepcja nowego zielonego placu Grzegórzeckiego, przebudowy placu handlowego przy Hali Targowej.

Zagospodarowany ma być także teren pod estakadami kolejowymi, które zastąpią dawny nasyp kolejowy i połączą Grzegórzki ze Starym Miastem i Kazimierzem. Miasto przeprowadziło już konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania tego obszaru. Mieszkańcy głównie oczekiwali pod estakadami zieleni, funkcji rekreacyjnych i sportowych.

Pojawiały się też pomysły na nowe rozwiązania komunikacyjne - m.in. jednokierunkową ul. Starowiślną i jazdę w przeciwnym kierunku ul. Halicką do ul. Dietla.

- Pomysł powstania „Klimatycznego kwartału” jest konsekwencją działań realizowanych przez miasto w ramach projektu „Zeroemisyjny Kraków”. Pokazuje konieczność obszarowego, całościowego podejścia do problemu zmian klimatycznych – dodaje Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK.

Kraków w 2020 roku przystąpił do Climate-KIC, inicjatywy wspieranej przez Komisję Europejską, wpisującej się w bieżącą politykę unijnego Zielonego Ładu, która zakłada osiągnięcie przez miasta do 2030 roku neutralności klimatycznej. - To cel ambitny, ale jeżeli podejmiemy realne działania - osiągalny - zaznaczają w urzędzie.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Centrum miasta czeka wielka rewolucja. Planują zielone place, ulice ogrody i park kolejowy z rowerostradą - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie