Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej może zostać wstrzymana. Wykonawca oczekuje dodatkowych 28 mln zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
25.09.2019 krakow
budowa trasy lagiewnickiej
n/z trasa lagiewnicka
fot. joanna urbaniec
gazeta krakowska
25.09.2019 krakow budowa trasy lagiewnickiej n/z trasa lagiewnicka fot. joanna urbaniec gazeta krakowska Joanna Urbaniec / Polskapress
Na około 28 mln zł netto (3,5 proc. wartości kontraktu - 802 mln zł) wykonawcy Trasy Łagiewnickiej oszacowali wzrost kosztów tej inwestycji i takiej kwoty oczekują od miasta. - Brak porozumienia może oznaczać wstrzymanie prac budowlanych - przyznają w firmie Budimex.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman realizuje budowę Trasy Łagiewnickiej od marca 2017 r., na mocy umowy podpisanej ze spółką Trasa Łagiewnicka, reprezentującą miasto Kraków.

- Przy wsparciu inwestora, wykonawca dokłada wszelkich starań, aby terminowo i rzetelnie zrealizować wynikające z kontraktu zobowiązania - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu.

W tej firmie podkreślają jednak, że z uwagi na napotkane nieprzewidziane wcześniej trudności, wykonawca zmuszony był przedłożyć ok. 50 powiadomień o roszczeniach i domagać się wyrównania poniesionych przez siebie dodatkowych kosztów oszacowanych na 28 mln zł netto.

Zdaniem wykonawców na nieprzewidywalny wzrost kosztów inwestycji wpływ miały trzy czynniki. Pierwszym z nich jest przedłużenie o rok prac projektowych w związku z koniecznością uzyskania niezbędnych pozwoleń administracyjnych ze względu na niezgodności koncepcji z dostępnymi uwarunkowaniami technicznymi.- Przedłużenie prac projektowych o rok oznacza konieczność utrzymania przed dodatkowy okres sprzętu i ludzi - podkreśla Michał Wrzosek.

Według Budimexu większe koszty związane są też z wykonaniem prac dodatkowych, takich jak przebudowa biegu rzeki Wilgi. Jako trzeci powód zwiększenia kosztów inwestycji wykonawcy wskazują wzrost cen materiałów budowlanych (beton, asfalt, stal, ropa) średnio o 50 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Zaznaczają, że ceny kontraktowe pochodziły z 2016 roku.

- Prace przez Budimex są cały czas realizowane. Brak porozumienia może jednak oznaczać wstrzymanie robót - przyznaje Michał Wrzosek.

W magistracie i spółce Trasa Łagiewnicka oczekiwania firmy Budimex przyjęto z zaskoczeniem. Skontaktowaliśmy się z Krzysztofem Migdałem z zarządu Trasy Łagiewnickiej. Nie chciał komentować sprawy. - Trwają rozmowy dotyczące wydłużenia prac budowlanych.

Całkowite zakończenie inwestycji może się przesunąć o około 10-12 miesięcy - przyznał jedynie Krzysztof Migdał.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji, za 802 mln zł, powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Budowa rozpoczęła się w lutym 2018 r., a przewidywane zakończenie prac to 2021 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto