Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa tramwaju na Górkę Narodową coraz bliżej

Piotr Ogórek
Andrzej Banas / Polska Press
W poniedziałek władze miasta podpiszą umowę na budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Będzie to kolejna nitka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu już w marcu wyłonił w przetargu wykonawcę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę linii tramwajowej z osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Koszt inwestycji wyniesie 326 mln 225 tys. zł. Przetarg wygrało konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK.

Po załatwieniu niezbędnych formalności, w tym zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, można podpisać umowę. Wykonawca będzie miał osiem miesięcy na projekt, osiem miesięcy na uzyskanie tzw. decyzji ZRiD potrzebnej do rozpoczęcia prac i 26 miesięcy na budowę.

Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Przez lata władze Krakowa takie inwestycje przeprowadzały głównie na południu, co wywoływało protesty mieszkańców północnych dzielnic.

Pięciokilometrowa trasa będzie prowadzić z Krowodrzy Górka, przez Prądnik Biały, ulice Pachońskiego, Bociana do Górki Narodowej, w okolicy al. 29 listopada. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów, zatok autobusowych i sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo - autobusowej Krowodrza Górka, budowa podobnej pętli na Górce Narodowej wraz z budynkiem dworcowym.

Ponadto powstać mają trzy parkingi typu „park&ride”, gdzie zakłada się, że kierowcy będą zostawiać swoje samochody i przesiadać się do komunikacji miejskiej w podróży do centrum miasta. Parkingi te zostaną zlokalizowane w rejonie pętli Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu planowanej linii z ulicą Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

Wraz z budową torowiska przebudowane zostaną również ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Powstanie ponadto tunel w ciągu ul. Opolskiej, estakada nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą tramwajową (na wysokości ulic Szopkarzy i Danka), mosty na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunel pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale także rowerzyści i piesi.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 4

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto