Kraków. Brakuje funduszy na modernizacje torowisk. Na ul. Kościuszki liczą wybrzuszenia szyn, ale na remont nie ma pieniędzy w budżecie 2022

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W planach na przyszły rok nie znalazły się pieniądze na remont torowiska na ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej, na który mieszkańcy czekają od wielu lat.
W planach na przyszły rok nie znalazły się pieniądze na remont torowiska na ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej, na który mieszkańcy czekają od wielu lat. Altrans
Udostępnij:
W projekcie budżetu Krakowa na 2022 rok zapisano 47,6 mln zł na modernizacje torowisk. To mniej, niż w tegorocznym budżecie miasta, w którym zarezerwowano na taki cel ponad 50 mln zł. W planach na przyszły rok nie znalazły się pieniądze na odnowienie torowiska na ul. Kościuszki, na który mieszkańcy czekają od wielu lat. Okazuje się też, że na listę przedsięwzięć do realizacji przepisano zadania planowane w tym roku, których jednak nie zdołano wykonać.

FLESZ - Polska gospodarka rośnie. Co z inflacją?

- W projekcie budżetu na 2022 rok jest mniej pieniędzy na remonty torowisk niż w bieżącym roku, a przecież wszyscy wiemy, że torowiska w Krakowie są w fatalnym stanie. Tramwaje jak jeżdżą to wydają nieciekawe dźwięki, często dochodzi do wykolejeń. Od dawna apelujemy, by zwiększać nakłady na remonty torów, tymczasem mamy propozycję ich zmniejszenia - mówi Łukasz Gibała, szef klubu radnych "Kraków dla Mieszkańców".

W budżecie na 2021 r. ujęto np. przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki. Efektem tegorocznych prac miało być uzyskanie pozwolenia na budowę. Z projektu budżetu na 2022 r. wypadło jednak to zadanie. A to bardzo wyczekiwana inwestycja, ponieważ tory na tym odcinku są w fatalnym stanie. Już nawet powstał licznik wybrzuszeń szyn na ul. Kościuszki.

- Remont ulicy Kościuszki był już planowany na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, które odbyły się w 2016 roku. Skoro do dziś nie udało się zrealizować tego zadania, to coś jest nie tak. Widać, że miasto nie radzi sobie z takimi inwestycjami, a co tu dopiero mówić o planach budowy podziemnej komunikacji tramwajowej pod centrum, którą nazwano premetrem. Nie może być tak, że na niektórych trasach szybciej można przejechać hulajnogą elektryczną niż tramwajem, a na modernizację torów trzeba czekać latami - komentuje Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, który złożył poprawkę do projektu przyszłorocznego budżetu, by na remonty torowisk dodać 10 mln zł.

W urzędzie starają się znaleźć wytłumaczenie, dlaczego krakowianie znów mogą się nie doczekać naprawy torów na ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej. - W związku z przedłużającymi się uzgodnieniami z wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczącymi ul. Zwierzynieckiej (na prośbę i wniosek mieszkańców, którzy postulowali o zmianę kostki w ciągu tej ulicy) oraz trwającym postępowaniem w Wodach Polskich dotyczącymi dzierżawy działki w rejonie mostu nad Rudawą w ciągu ul. Kościuszki - nie było możliwe uzyskanie pozwolenia na budowę. W chwili obecnej w związku z ograniczonym budżetem Krakowa nie było też możliwe wpisanie dalszych planów. Realizacja robót budowlanych będzie możliwa po przyznaniu odpowiednich środków finansowych na rok 2022 i lata kolejne - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.[/cyt]

Jak udało się nam jednak ustalić, władze Krakowa starają się, by przebudowę ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej umieścić na liście inwestycji proponowanych do sfinansowania przez rząd, a planowanych do realizacji w ramach przygotowań Krakowa do igrzysk europejskich w 2023 r.

W planach modernizacji torowisk na przyszły rok uwzględniono też m.in. przebudowę torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II i w ul. Ptaszyckiego. Tyle że ta inwestycja była już uwzględniona w tegorocznym budżecie, a jako planowany efekt zapisano: "wykonane roboty budowlane". W projekcie przyszłorocznego budżetu jest bardzo podobna adnotacja: "Zakończone roboty budowlane".

- W przypadku modernizacji torowiska w al. Jana Pawła II - w tym roku było wpisane zakończenie prac, ale bardzo długo trwała procedura przetargowa, było dużo pytań. Dodatkowo kluczowe dla rozpoczęcia prac wzdłuż al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego było zakończenie prac wzdłuż ul. Ujastek - zaznaczają w ZDMK.

Przypomnijmy, że prace na al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego rozpoczęły się 20 września. Koszt inwestycji to ponad 33 mln zł. Wykonawca ma 10 miesięcy na wykonanie zadania. Prace powinny się zakończyć do wakacji przyszłego roku.

Kolejna z planowanych inwestycji w 2022 r. to przebudowa torowiska tramwajowego w al. Solidarności (na odcinku od placu Centralnego do ul. Bulwarowej). W tym wypadku plan jest taki, by pozyskać ostateczne pozwolenie na budowę, w przetargu wyłonić wykonawcę i rozpocząć roboty. To więc nieco rozszerzony zakres, jaki zawarto w tegorocznym budżecie, który zakładał doprowadzenie inwestycji do pozyskania pozwolenia na budowę.

W ZDMK przyznają, że w przypadku tego zadania prace projektowe się opóźniły. - Aleja Solidarności znajduje się w obszarze objętym ochroną konserwatorską i Parku Kulturowego „Nowa Huta” przez co ulica musi zachować swój obecny kształt, proporcje i symetryczność. Przedstawiane rozwiązania projektowe nie uzyskały akceptacji rady dzielnicy i do chwili obecnej brak jest jej ostatecznego stanowiska - wyjaśniają w ZDMK. - Uwagi do prezentowanych rozwiązań projektowych związane były z wygospodarowaniem jak największej liczby miejsc postojowych oraz nową organizacją ruchu na al. Solidarności. W związku z powyższym rozpoczęcie i zakończenie robót zostało przesunięte na lata kolejne - dodają w ZDMK.

W planach budżetowych zapisano też opracowanie koncepcji przebudowy torowiska na ul. Starowiślnej. To niemal to samo, co miało już zostać zrealizowane w 2021 r. Co ciekawe w tym roku oprócz opracowania koncepcji zakładano także uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Plany na 2022 r. nie są już tak ambitne.

- W pierwszej kolejności były realizowane zadania, na które środki były już zaangażowane i były podpisane umowy jak np. przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Krakowskiej czy opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska w al. Solidarności - tłumaczą w ZDMK. - Priorytetem było również ogłoszenie zamówienia publicznego na roboty budowlane dla przebudowy torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II. Wobec powyższego podjęto decyzję o zmianie zakresu rzeczowego dla zadania na ul. Starowiślnej i uruchomieniu zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej w 2022 roku - dodają.

W planach na 2022 r. pojawiły się natomiast nowe zadania, dotyczące ogłoszenia przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej dla: budowy łącznicy torowiska tramwajowego z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką (w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów); przebudowy węzła rozjazdów „Bagatela” oraz układu drogowo – torowego na odcinku Teatr Bagatela – ul. Garbarska; przebudowy węzła rozjazdów na ul. Piłsudskiego.

W przypadku tych inwestycji podpisanie umów z wykonawcami i opracowanie dokumentacji projektowej planowane jest w 2023 r. Do realizacji tych zadań ma dojść w latach kolejnych.

Jaki jest powód przebudowy węzła rozjazdów "Bagatela" oraz torowiska wzdłuż ul. Karmelickiej (na odcinku Teatr Bagatela - ul. Garbarska), skoro w tym rejonie wykonywano już prace?

- Modernizacja torowiska obejmowała odcinek od Alej Trzech Wieszczów do ul. Garbarskiej. Odnośnie węzła Bagatela wymienione zostały jedynie szyny łukowe (bez zwrotnic, napędów i krzyżownic). Ponadto cały węzeł wymaga przebudowy z uwagi na kontrałuki powstałe w wyniku przebudowy torowiska w ciągu ul. Podwale i ul. Dunajewskiego, gdzie przesunięto torowiska bliżej Plant w związku z wprowadzenie ruchu jednokierunkowego - wyjaśniają w ZDMK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Brakuje funduszy na modernizacje torowisk. Na ul. Kościuszki liczą wybrzuszenia szyn, ale na remont nie ma pieniędzy w budżecie 2022 - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie