Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Boisko, muzeum i parkingi przy stadionie Wisły. Jest koncepcja zagospodarowania atrakcyjnych terenów. Teraz odbędą się konsultacje

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Spółka Archetus opracowała koncepcję zagospodarowania otoczenia Stadionu Miejskiego im. Henryka Reymana, na którym mecze rozgrywają piłkarze Wisły Kraków. Teraz projekt ma zostać poddany konsultacjom społecznym. Propozycja zakłada nowe funkcje dla zabetonowanych obecnie przestrzeni przed trybunami południową (od strony Błoń) i północną (od strony ul. Reymonta).

FLESZ - Skuteczny nie tylko na boisku. Wszystkie biznesy Lewego

od 16 lat

Koncepcja powstała na zamówienie Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie, który opiekuje się stadionem Wisły. - To wstępna propozycja, która może ulec modyfikacjom. Zostanie poddana konsultacjom społecznym - zaznacza Krzysztof Kowal, dyrektor ZIS.

Obecne rozwiązanie zostało opracowane po wspólnych rozmowach z udziałem przedstawicieli miasta, radnych, Wisły Kraków SA i kibiców zrzeszonych w Stowarzyszeniu Socios Wisła. - Tworząc koncepcję chcieliśmy pogodzić oczekiwania wszystkich: władz miasta, piłkarskiej spółki Wisły, jej kibiców i mieszkańców Krakowa – przyznaje Paweł Musiał, szef spółki Archetus.

Dawid Błaszczykowski, prezes Wisły Kraków SA, podkreśla: - Cieszymy się, że przedstawiona propozycja jest zbieżna z naszymi oczekiwaniami. Mamy nadzieję, że przedstawione rozwiązania zostaną zrealizowane.

Koncepcja zakłada, że od strony al. 3 Maja (przed trybuną południową) powstanie kilkukondygnacyjny parking naziemny na ok. 500 miejsc. To ma być podłużny obiekt zlokalizowany w sąsiedztwie strefy mediów wyznaczonej na wprost istniejącego pawilonu medialnego stadionu.

- Między tym parkingiem a ulicą Reymana zaplanowaliśmy duże boisko wielofunkcyjne. W zależności od potrzeb to może być niepełnowymiarowe boisko piłkarskie, ale też można go podzielić na dwa mniejsze boiska typu Orlik, a nawet na osiem kortów tenisowych. Do parkingu przylegałaby natomiast mała trybuna wchodząca w skład boiska – wyjaśnia Paweł Musiał. - Jeżeli chodzi o parking, to w dniach meczów dolna kondygnacja wykorzystywana byłaby na postój autokarów, którymi przyjeżdżają kibice gości. Dzięki temu rozwiązaniu przechodziliby oni bezpośrednio z parkingu na trybunę kibiców gości – dodaje.

O budowę boisk przy stadionie wnioskowała piłkarska spółka Wisły jak i jej kibice. Gdyby powstał taki obiekt, to klub mógłby go wynajmować wraz ze stadionem. Wtedy boisko służyłoby najmłodszym piłkarzom z Akademii Piłkarskiej „Białej Gwiazdy”.

Plan jest taki, by znacznie zmieniło się też zagospodarowanie terenu między trybuną północą a ul. Reymana. Tam od strony hali Wisły powstałby kolejny naziemny parking na ok. 400 miejsc. Dużo mniejszy parking (na 100 miejsc) wyznaczono bliżej drugiego narożnika stadionu. - To ma być obiekt wkomponowany w otaczającą przestrzeń i połączony z niewysokim budynkiem, w którym ulokowane zostałoby Muzeum Wisły. Znalazłyby się tam też pomieszczenia edukacyjne dla młodzieży – mówi Paweł Musiał. - Koncepcja przewiduje, że od strony ul. Reymonta też dominowałaby zieleń. Na życzenie Wisły projekt zakłada bowiem, że powstałby tam skwer z pomnikiem Henryka Reymana a obok Aleja Wiślackich Gwiazd – dodaje.

Od strony trybuny zachodniej (najbliżej Cichego Kącika) pozostałby obecny parking dla VIP-ów na 200 miejsc. Koncepcja przewiduje, że powstałyby tam także niewielkie obiekty gospodarcze niezbędne do obsługi stadionu.

W sumie na trzech nowych kilkukondygnacyjnych parkingach naziemnych i i jednym istniejącym za trybuną zachodnią mogłoby parkować 1200 samochodów. To pozwoliłoby zakończyć budowę stadionu, jako całego kompleksu i dostosować go do zapisów obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

Przypomnijmy, że pierwotny projekt z 2009 r. zakładał budowę przy stadionie dwóch podziemnych parkingów w sumie na 1200 miejsc – jeden miał powstać od strony Błoń, a drugi od ul. Reymonta. To były jednak zbyt kosztowne rozwiązania, które nie zostały zrealizowane przez miasto. Wstępnie szacunkowy koszt budowy dwóch podziemnych parkingów to obecnie ok. 176 mln zł. Ale mogłoby być jeszcze drożej. - To teren po dawnym starorzeczu Wisły, są tam wysokie wody gruntowe - przyznaje Paweł Musiał.

Projektanci brali też pod uwagę budowę jednego, dużego naziemnego parkingu za trybuną zachodnią. Wtedy taki obiekt byłby schowany, niewidoczny od strony Błoń, czy ul. Reymonta. W tym przypadku pojawił się jednak problem z dojazdem. Pozostałaby jedna, wąska droga dojazdowa, która należy do gminy - od strony al. 3 Maja. Byłby też dojazd od strony ul. Reymonta i ul. Chodowieckiego, ale to są tereny należące do TS Wisła. - Musieliśmy też wziąć pod uwagę zalecenia przedstawicieli miasta, by tak zaplanować parkingi, aby zrównoważyć obłożenie ruchu samochodowego pomiędzy aleję 3 Maja i ulicę Reymonta – wyjaśnia Paweł Musiał.

Kibice Wisły wnioskowali też, by zaplanować sklep z pamiątkami klubowymi z prawdziwego zdarzenia. Obecnie mieści się on w kontenerze od strony ul. Reymonta. Koncepcja nowego zagospodarowania terenu zakłada usunięcie tego obiektu. Rozważano, by nowy sklep powstał obok Muzeum Wisły. Klub wolałby jednak, by pamiątki można było kupować w lokalu pod trybunami. Założenie jest takie, by kibice, którzy wejdą na mecz mogli także wejść do sklepu, a nie musieli w tym celu wychodzić poza teren stadionu.

Zaplanowanie przestrzeni pod trybunami na sklep, to już jednak zadanie, które obejmie drugi etap prac projektowych dotyczących modernizacji i nowych aranżacji pomieszczeń stadionu. Spółka Archetus taką koncepcję ma przygotować na początek przyszłego roku.

Dokument ma zawierać koncepcję odświeżenia i zabezpieczenie elewacji trybun z możliwością zastosowania ekranów LED, co umożliwiałoby wyświetlanie na nich informacji i obrazów - tak jak na Tauron Arenie Kraków.

Projektanci mają też zaprojektować specjale połączenia, tak by w razie potrzeby można było przejść między trybunami bez konieczności ich opuszczania. Przewidywana jest też modernizacja zadaszenia trybun i zaproponowanie rozwiązania wspomagającego usuwanie z nich śniegu i lodu. Przypomnijmy, że zakończenia dachów trybun przed laty zostały zdemontowane (po tym jak z jednego dachu na drugi spadł lód i go uszkodził) i do dziś ich nie przywrócono.

W planach jest również modernizacja instalacji, tak by obiekt był podzielony na strefy wentylacyjne i klimatyzacyjne.

Projekt ma obejmować także modernizację pawilonu medialnego znajdującego się w narożniku między trybunami od strony Błoń albo budowę nowego narożnika w miejscu tego pawilonu, który kosztował ponad 11 mln zł i został oddany do użytku w 2008 r.

Kibice „Białej Gwiazdy” oczekują też, by na terenie stadionu znalazła się restauracja. I o tym mają pomyśleć projektanci - w koncepcji wskażą powierzchnie, które mogą być wykorzystane na działalność komercyjną – w tym np. restaurację czy kawiarnię.

Pomysł jest taki, by w deptak z kawiarnianymi ogródkami funkcjonującymi przez cały tydzień zamieniła się ul. Reymana. Jest też propozycja, by w takiej sytuacji zostało zlikwidowane ogrodzenie parku Jordana od strony ul. Reymana.

- Założenie jest takie, by zlikwidować ogrodzenia stadionu i go otworzyć, tak by jego funkcje były maksymalnie dostępny dla wszystkich - podkreśla dyr. Krzysztof Kowal.

Koncepcja ma także zawierać sugestie nowego zagospodarowania przestrzeni pod trybuną południową (od strony Błoń), gdzie kiedyś mieściły się szatnie i strefa odnowy biologicznej (wraz z basenem) dla piłkarzy, a odkąd zespół „Białej Gwiazdy” przeprowadził się do centrum treningowego w Myślenicach pozostają niewykorzystane i popadają w ruinę.

Przypomnijmy, że spółka Archetus jest dawnym Studiem Architektonicznym Wojciecha Obtułowicza, które zaprojektowało obiekt. W umowie z 23 kwietnia 2020 r., opiewającej na 9,7 mln zł brutto, zawartej między miastem a spółką Archetus zapisano, że w ramach tej kwoty miasto przejmie od spółki prawa autorskie do projektu stadionu Wisły, a do tego projektanci opracują koncepcję przebudowy tego obiektu.

Stadion Miejski im. Henryka Reymana został zgłoszony jako jedna z aren planowanych na 2023 rok Igrzysk Europejskich. W przypadku otrzymania przez miasto dotacji z budżetu centralnego, ZIS przewiduje przystosowanie stadionu do potrzeb wynikających z organizacji tej imprezy. Same wykonanie prac remontowych piłkarskiego obiektu szacuje się na ok. 20 mln zł, a zagospodarowanie terenów wokół niego i budowę parkingów naziemnych na 40-60 mln zł (środki będą pochodzić z budżetu miasta, ale ZIS będzie również starać się o dotację z Unii Europejskiej oraz Ministerstwa Sportu). Dotychczas budowa stadionu przy ul. Remonta (powstał w latach 2004-2011) kosztowała miasto ok. 640 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Boisko, muzeum i parkingi przy stadionie Wisły. Jest koncepcja zagospodarowania atrakcyjnych terenów. Teraz odbędą się konsultacje - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto