Kraków będzie miał własną hurtownię biletów MPK. Cyfrową hurtownię za 2 mln zł

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Kraków ma mieć cyfrową hurtownię biletów, która będzie wstępem do systemu dynamicznej taryfy biletowej, w tym biletów przystankowych
Kraków ma mieć cyfrową hurtownię biletów, która będzie wstępem do systemu dynamicznej taryfy biletowej, w tym biletów przystankowych Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Urzędnicy szykują się do utworzenia hurtowni biletów komunikacji miejskiej w Krakowie (KMK). Chodzi jednak o hurtownię… cyfrową. W ten sposób miasto ma kontrolować i liczyć, ile biletów KMK jest sprzedawanych droga cyfrową. To także wstęp do stworzenia tzw. biletowej taryfy dynamicznej. Na razie Zarząd Transportu Publicznego musi pozyskać pieniądze na hurtownię, bo ta okazała się droższa, niż pierwotnie zakładano.

FLESZ - Znamy nową listę obostrzeń

Cyfrowej hurtowni biletów KMK jeszcze nie ma, ale już trzeba do niej dopłacać. W ZTP mieli na ten cel przeznaczone ponad 223 tys. zł, ale szybko okazało się, że to za mało. Najtańsze oferty na stworzenie specjalnego systemu z serwerem były wielokrotnie droższe.

Na ostatniej sesji rady miasta Krakowa pojawiła się więc poprawka budżetowa, która na cyfrową hurtownię przeznaczyła dodatkowe 338 tys. zł. Razem już blisko 0,5 mln zł, a jak słyszymy w ZTP, w sumie potrzeba ok. 2 mln zł. Brakujące środki mają być jednak przesunięte z innych zadań w ramach budżetu ZTP.

Czym jest cyfrowa hurtownia biletów? To narzędzie cyfrowe do dystrybucji biletów KMK różnymi kanałami, dzięki czemu ZTP będzie wiedziało, ile biletów jest sprzedawanych tą drogą, np. poprzez aplikację SkyCash. To właśnie z hurtowni, czyli serwerów, aplikacje biletowe będą pobierać cyfrowe bilety.

Hurtownia biletów potrzebna dla dynamicznej taryfy biletowej

Cyfrowa hurtownia jest też niezbędna do stworzenia systemu dynamicznej taryfy biletowej i systemu biletów przystankowych, o czym pisaliśmy w lutym.

Na czym polega system dynamicznego biletu? Chodzi o zastosowanie w tramwajach i autobusach urządzeń MTT, czyli systemu w międzynarodowym standardzie płatności zbliżeniowych w transporcie publicznym. Przy zamontowaniu takich urządzeń, gdy wchodzimy i wychodzimy z pojazdu komunikacji miejskiej, do urządzenia (podobnego do kasownika) przykładamy kartę płatniczą (albo telefon czy zegarek), a system wylicza nam optymalną opłatę za przejazd. Np. pojedynczy bilety lub bilet czasowy, jeśli w ciągu dnia będziemy mieli kilka podróży. System ma działać tak, że opłatę pobiera na koniec dnia. Wcześniej trzeba oczywiście zarejestrować w systemie swoją kartę płatniczą.

- To wygodne rozwiązanie. Nie interesuje nas cena, przykładam tylko kartę i o nic nie trzeba się martwić. System dobierze nam optymalną opłatę, czy to w postaci biletu jednorazowego, przystankowego, czy czasowego. Pasażer nie musi liczyć przystanków i minut jazdy, bo robi to za niego system - mówił nam Łukasz Franek, dyrektor ZTP. - System pobrałby opłatę dopiero na koniec dnia – dodawał.

Kiedy system mógłby zacząć działać? Łukasz Franek przekonuje, że postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone jeszcze w tym roku i być może na jego koniec udałoby się już z niego skorzystać. System ma kosztować kilka milionów złotych rocznie, być może ok. 5 mln zł za leasing urządzeń i obsługę systemu. Zdaniem Łukasza Franka to taniej, niż obsługa tradycyjnego systemu biletowego.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków będzie miał własną hurtownię biletów MPK. Cyfrową hurtownię za 2 mln zł - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie