Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków będzie miał 25 kolejnych niskopodłogowych tramwajów! W sumie będzie ich 110. Umowa podpisana

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Po Krakowie ma w sumie jeździć 110 tramwajów Lajkonik
Po Krakowie ma w sumie jeździć 110 tramwajów Lajkonik MPK
Kraków nie rezygnuje z inwestycji, których celem jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów z wysoką podłogą. Jak poinformowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, w środę 4 listopada podpisano umowę z firmą Stadler na dostawę dodatkowych 25 wagonów tramwajowych o długości 33 metrów. To część porozumienia opiewającego w sumie na zakup 110 Lajkoników. Za zakup wszystkich tramwajów Kraków zapłaci ponad 860 mln zł netto.

FLESZ - Ponad 5 mln Polaków będzie pracować zdalnie

Umowa miasta ze Stadlerem jest sukcesywnie rozbudowywana w ostatnich latach. Na zakup 110 nowych tramwajów składa się już pięć umów podpisanych przez MPK i firmę Stadler:

  • Umowa na zakup 35 tramwajów Lajkonik – podpisana 16 stycznia 2018 roku
  • Umowa na zakup 15 tramwajów Lajkonik (opcja w ramach umowy ramowej) – podpisana 12 grudnia 2018 roku
  • Dwie umowy na zakup 10 i 25 pojazdów Lajkonik II (umowa podstawowa i opcja w ramach umowy ramowej) - podpisane 29 kwietnia 2020 roku
  • Umowa na zakup 25 tramwajów Lajkonik II (opcja w ramach umowy ramowej) – podpisana 4 listopada 2020 roku.

Dostawa pierwszych 50 tramwajów jest w trakcie realizacji. Od czerwca do końca października 2020 roku na torowiska wyjechało 14 nowoczesnych Lajkoników (15 wagon wyjedzie na linię w czwartek, 5 listopada, a dwa kolejne są w trakcie końcowych odbiorów technicznych). W przypadku 60 tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w 2020 roku, ich produkcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023.

17 Lajkonik już trafił do Krakowa

Akurat 17 Lajkonik do Krakowa trafił również w środ
ę 4 listopada. Przywieziony z fabryki Stadlera w Siedlcach wagon będzie teraz przechodził końcowe odbiory techniczne. Dostawa tego tramwaju oznacza, że jedna trzecia kontraktu została już zrealizowana.

Przypomnimy, że w ramach pierwszych umów Lajkoników w sumie będzie 50. Wyróżnia je nie tylko design, ale również innowacyjne rozwiązania techniczne. Dwa wagony z realizowanego kontraktu będą wyposażone w system umożliwiający przejazd bez pantografu na odcinku kilku kilometrów. Wszystkie pozostałe wagony będą przygotowane do tego, aby w przyszłości ten system został w nich zamontowany.

Decyzja o podpisaniu jeszcze w tym roku umowy na dostawę dodatkowych 25 tramwajów wynikała przede wszystkim z planowanych potrzeb Krakowa w zakresie rozwoju linii tramwajowych oraz konieczności wymiany wyeksploatowanych tramwajów. Nie bez wpływu na decyzję dotyczącą zakupu była też troska o osoby starsze i niepełnosprawne, z ograniczoną mobilnością, dla których często transport publiczny to jedyna możliwość poruszania się po mieście

- podkreślił Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Dostawa wszystkich Lajkoników będzie oznaczał, że po Krakowie będą kursować już tylko i wyłącznie tramwaje z niską podłogą.

Ile zapłacimy za nowe tramwaje? Najpewniej ponad 1 mld zł

Podpisane w 2020 roku umowy na zakup nowych tramwajów, w tym także ta podpisana 4 listopada, to efekt prac, które rozpoczęły się we wrześniu 2018 roku. To właśnie wtedy, prawie dwa lata temu, MPK zaprosiło producentów do dialogu technicznego. W efekcie w kwietniu 2019 roku został ogłoszony przetarg, w którym została wybrana oferta konsorcjum firm Stadler Polska i Stadler Środa.

- Środki na realizację zakupu dodatkowych tramwajów będą pochodzić z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podobnie jak to było w naszych poprzednich projektach, także w tym przypadku wystąpimy z wnioskiem o refinansowanie ich zakupu ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej perspektywie finansowej

– powiedział po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK.

Ile zapłacimy za nowe tramwaje? Tego w komunikacie MPK zabrakło, ale można szacować, że już ponad miliard złotych. Umowa na pierwsze 35 tramwajów opiewała na nieco ponad 300 mln zł. Potem była mowa o dostawie kolejnych 60 tramwajów za ponad 550 mln zł.

Jak precyzuje nam rzecznik MPK, Marek Gancarczyk, w sumie zakup wszystkich tramwajów będzie kosztował 860 mln zł netto. Część zakupionych tramwajów ma już zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych, a MPK będzie wnioskować o dalsze dofinansowanie z UE.

Nowoczesne tramwaje dla Krakowa

Nowe tramwaje to 33-metrowe, trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Będą wyposażone w drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm), zapewniając szybką wymianę pasażerów. Z kolei specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących.

Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty kartą i system BLIK, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.

Produkcja nowoczesnych tramwajów Lajkonik dla Krakowa, mimo coraz trudniejszej sytuacji związanej z pandemią, trwa nieprzerwanie w naszym siedleckim zakładzie. Dotychczas dostarczyliśmy już 17 pojazdów i sukcesywnie przekazujemy kolejne, zamówione w ramach pierwszego kontraktu. Dziękujemy naszemu Klientowi za zaufanie i z przyjemnością podejmujemy się realizacji kolejnej, podpisanej dziś umowy

- poinformował Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Cztery nowe tramwaje (2 z pierwszej i 2 z kolejnych umów) będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku najmniej 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków będzie miał 25 kolejnych niskopodłogowych tramwajów! W sumie będzie ich 110. Umowa podpisana - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto