Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Auta z centrum wyprowadzić! Rewolucja wystartuje jesienią [MAPA]

Redakcja
Mniej aut, więcej komunikacji publicznej, trzy nowe strefy oraz więcej ulic jednokierunkowych. To planują urzędnicy.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce zmniejszyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Krakowa - w obrębie II obwodnicy miasta. To prawdziwa rewolucja, bo sporo ulic stanie się jednokierunkowymi, a miasto zostanie podzielone na trzy nowe strefy: złotą, srebrną i zieloną. Częściej ma kursować komunikacja publiczna - aż pięć linii tramwajowych będzie jeździć co 6 minut, a reszta co 12. Autobusy dojadą w każdy rejon miasta.

Zmiany mają wpłynąć nie tylko na ruch w centrum, ale także w całym mieście. Wcześniej będą konsultowane z radnymi i mieszkańcami, zwłaszcza dzielnicy I Stare Miasto, II Grzegórzki i XIII Podgórze. Rozmowy mają się też toczyć z Radami Dzielnic. ZIKiT zapewnia, że to projekt do dyskusji i zmian, a nie wersja finalna.

Obecnie w Krakowie największą część ruchu stanowi komunikacja miejska - 36,3 procent. Tuż za nią plasują się samochody (33,7 proc.). Piesi to 28,4 proc. Nieznany pozostaje udział rowerzystów. ZIKiT za cel stawia sobie, aby ruch aut spadł do 25 proc., a pozostałe trzy kategorie zawierały się w 75 proc.

Zmiany w ruchu w centrum
Ulice, które staną się jednokierunkowe
1. Długa (na odcinku do Helclów do św. Filipa)
2. Św. Filipa (w stronę Warszawskiej), Krótka (w stronę Krzywej)
3. Słowiańska (kierunek tylko do Krowoderskiej) i Krowoderska (od Biskupiej do Szlak)
4. Pawia (jednokierunkowa już od Worcella i do Szlak), Zacisze (od Basztowej do Worcella ).
5. Lubicz (od Strzeleckiej w stronę Dworca)
6. Karmelicka (od alei Słowackiego do Batorego)
7. Piłsudskiego (od Garncarskiej do Straszewskiego)
8. Straszewskiego (do Filharmonii i dalej do Podzamcza)
9. Św. Gertrudy (od Sarego do Kopernika)
10. Librowszczyzna (do Wielopola)
11. Sławkowska (do Rynku), Pijarska (do Sławkowskiej), Plac Szczepański i św. Tomasza (od Dunajewskiego do Sławkowskiej), Szczepańska i plac Szczepański w stronę Dunajewskiego
12. Józefa (od Bożego Ciała do Wąskiej), Kupa, Jakuba i Szeroka (kierunek tylko w stronę Miodowej),
13. Plac Wolnica (tylko wjazd)
Ulice w strefie złotej
14. Rynek Główny, Grodzka, Kanonicza, Mały Rynek, Szewska, Krupnicza (do Loretańskiej), Wiślna (do Gołębiej), Floriańska, Pijarska (od św. Jana do Szpitalnej), św. Jana (od Rynku do św. Marka), św. Marka (od. św. Jana do Szpitalnej
Ulice w strefie srebrnej
15. Wszystkie wewnątrz I obwodnicy, poza Franciszkańską i tymi ulicami, które są w strefie złotej
Strefy na Kazimierzu
16. Strefa złota na Placu Nowym od strony Józefa i na części Estery (do Warszauera), strefa srebrna - na reszcie Estery, ulicy Izaaka (do Kupa) i na ul. Kupa do Warszauera.

[zaj_kat]

Tramwaje co 6 minut
Zmiany szykują się ogromne, co obrazuje załączona mapa. Jednokierunkowe mają się stać m.in. ul. Straszewskiego, a inne ważne arterie będą jednokierunkowe na wybranych odcinkach, m.in. ul. św. Gertrudy, Piłsudskiego, Pawia, Długa i Lubicz. Magistrat pragnie zniechęcić do wjazdu do centrum tych, którzy tam nie mieszkają. Ruch samochodów ma być możliwy dla tych ostatnich. Reszta powinna się przesiąść do komunikacji miejskiej. Na zachętę dostaną częściej kursujące tramwaje. W godzinach szczytu co 6 i co 12 minut. Co 6 kursowałoby pięć linii: 3, 8, 18, 50 i 52.

- Rozważaliśmy trzy warianty minutowe: 5/10, 6/12 i 7,5/15. Najbardziej optymalny jest ten środkowy. Zmniejsza ryzyko powstawania korków tramwajowych, a pasażer nie czeka długo na przystanku - zaznacza Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT ds. transportu.

Plan optymalizacji transportu zacząłby się już od marca i dotyczyłby w pierwszej kolejności autobusów miejskich poprzez wzmocnienie tzw. linii dowozowych i nowe linie łączące szybko rozwijające się obszary miasta. W szczycie kursowałoby osiem linii co 7,5 minut. Natomiast minimalna częstotliwość linii obsługujących mniej zurbanizowane obszary to 30 minut. Łukasz Franek zapewnia, że będą się toczyć rozmowy z dzielnicami, tak aby żaden rejon nie pozostał bez transportu publicznego.

Bo mieszkańcy już mają obawy. Mówiła o nich wczoraj radna Teodozja Maliszewska (PO), gdy dyr. Franek przedstawiał propozycję zmian na Komisji Infrastruktury Rady Miasta.

- Mieszkańcy rozbudowujących się osiedli pytają mnie, na co mają się przesiąść? Są miejsca, gdzie nie jeździ żaden autobus. Gdzie np. zniknęła linia 114? - pytała się radna.

Dyrektor Franek nie odpowiedział na to konkretne pytanie.

Podział ścisłego centrum miasta na strefy: złotą, srebrną i zieloną too de facto powrót do stref A, B i C.

Strefa złota obejmie ścisłe centrum miasta z Rynkiem Głównym na czele. Wjeżdżać tam będą mogli tylko mieszkańcy i dostawcy w wyznaczonych godzinach (od 22 do 10).

Strefa srebrna to dawna strefa B. Tu poruszać będą się mogli mieszkańcy, dostawcy, służby techniczne, taksówki, goście hotelowi czy pojazdy z identyfikatorem ZIKiT. Największa zmiana to strefa zielona między I a II obwodnicą.

- Proponujemy tu model blokowy wdrażany w niektórych miastach, np. w Barcelonie. Blok składa się z ulic zewnętrznych i wewnętrznych. Teraz można jeździć po wszystkich. Po zmianie ulice wewnętrzne dedykujemy mieszkańcom, a zewnętrzne reszcie - wyjaśnia Franek.

Jak zaznacza, Śródmieście „ugina się pod nadmiarem samochodów”.

- Za chwilę zmierzymy się z dyskusją o zmniejszaniu liczby miejsc parkingowych. Trzeba przejść ten etap z mieszkańcami, nieraz bolesny, ale jednak - mówi Franek.

Rozwój czy rewolucja?
- Kierunek zmian jest odważny, ale aż takiej rewolucji się nie spodziewałem. Prosimy o spotkanie z mieszkańcami Dzielnicy I, bo ich to najbardziej dotknie - zaapelował do urzędników radny Aleksander Miszalski (PO).

Przedstawiciele ZIKiT-u przekonują, że mrzonką jest to, aby w mieście wszyscy powinni jeździć rowerem lub autobusem.

- W miastach wysoko rozwiniętych udział aut w ruchu to 25 proc. I to jest nasz cel - zaznacza Franek. - Kraków potrzebuje śmiałych działań, zwłaszcza w zakresie czystego powietrza. Ograniczamy ruch dla dojeżdżających do centrum. Chcemy oddać miejsce mieszkańcom, aby ułatwić im parkowanie. Ale przy każdych zmianach jest potrzebna dyskusja.

Dlatego nie chce mówić o terminie ich wprowadzenia, bo muszą je poprzedzić konsultacje. Możliwy to jesień, zwłaszcza dla zmian w komunikacji publicznej.

- Wiele zależy od reakcji społecznych, a także stanowiska radnych. Prace będą dwutorowe. Z jednoczesną zmianą organizacji ruchu będą postępowały zmiany w siatce połączeń - mówi Łukasz Franek.

Przedsmakiem zmian, które rozważa ZIKiT będzie planowana przebudowa ulicy Basztowej i wprowadzenie na niej ruchu jednokierunkowego. Zacznie się już w kwietniu.

ZOBACZ TAKŻE: Zmiany w segregacji śmieci - co nas czeka?

źródło: naszemiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto