Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków Airport: Mgła sparaliżowała lotnisko. Odwołane poranne loty [ZDJĘCIA]

Dawid Serafin, jkl
Pasażerowie czekali długie godziny w Balicach. Ponad 50 lotów odwołano lub przekierowano.
Pasażerowie czekali długie godziny w Balicach. Ponad 50 lotów odwołano lub przekierowano. fot. Adam Wojnar
Z powodu ograniczonej widoczności odwołane zostały poranne loty z Krakowa do Warszawy, Berlina, Frankfurtu i Monachium. Samolot do Gdańska odleci z Katowic. Wczoraj pasażerowie czekali długie godziny w Balicach. Wiele lotów odwołano lub przekierowano. Sytuację poprawiłby nowy system ułatwiający lądowanie. Port czeka na niego już od czterech lat.

Ponad 20 odwołanych lotów i 30 przekierowanych na inne lotniska. Spore opóźnienia samolotów i tłumy zniecierpliwionych pasażerów. To efekt gęstej mgły, jaka zawisła już w niedzielę nad lotniskiem w Balicach. Sytuację mógłby poprawić nowoczesny system wspomagający lądowania samolotów przy ograniczonej widoczności (ILS trzeciej kategorii).

Na razie jednak władze portu od czterech lat mają problem z uruchomieniem systemu drugiej kategorii. Wszystkiemu winna jest biurokracja. A tymczasem liczba pasażerów z roku na rok rośnie, szacuje się, że za kilka lat możne osiągnąć nawet 8 milionów. Też będą czekać na lot długie godziny przez mgłę?

Brak takich rozwiązań technicznych szczególnie odczuli pasażerowie, którzy od niedzieli próbowali wylecieć lub przylecieć do Krakowa.

Rozmawialiśmy z nimi na lotnisku wczoraj o godzinie 14. - Od kilku godzin czekam na lot do Londynu. Mieliśmy wylecieć rano, teraz jest mowa o godzinie 16. To strasznie frustrujące, szczególnie, że w środę rano muszę być już w pracy w Anglii - opowiada pan Damian, jeden z pasażerów, który wczoraj w końcu odleciał z Krakowa.

Ale najgorzej było w niedzielę. Przez większość dnia widoczność utrzymywała się na poziomie 150-200 metrów. Aby samoloty mogły lądować, nie może być mniejsza niż 800 metrów.

Władze lotniska od dłuższego czasu zabiegają o uruchomienie systemu wspomagania lądowania samolotów drugiej kategorii. W Polsce taki system mają warszawskie lotniska w Modlinie i Okęcie. Dzięki niemu samoloty mogłyby lądować przy widoczności nie mniejszej niż 350 metrów. Prace nad jego wprowadzeniem w porcie lotniczym w Balicach rozpoczęły się już w 2010 roku...

- Przygotowaliśmy infrastrukturę do oświetlenia drogi startowej i dróg kołowania, opracowaliśmy odpowiednie procedury i zapłaciliśmy za konieczne obloty samolotu sprawdzającego sprzęt - wyjaśnia Urszula Podraza, rzecznik prasowy Kraków Airport.

Po mimo tego system jednak wciąż nie działa. Powód? Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, który miał dostarczyć urządzenie odpowiedzialne za pomiary meteorologiczne, ciągle tego nie zrobił. Wcześniej bowiem musi ogłosić na taki system przetarg. Dwa pierwsze zakończyły się fiaskiem. Trzeci rozstrzygnięto dopiero na początku października br.

Jednak daty, kiedy nowoczesne urządzenie trafi w końcu na lotnisko w Balicach, wciąż nie wyznaczono. - Trzeba jednak przyznać, że dla lotniska najlepszy byłby ILS trzeciej kategorii - przyznaje Podraza.

Dzięki niemu samoloty mogą lądować przy widoczności pasa startowego wynoszącej nawet zaledwie 175 metrów. Władze lotniska już zleciły zrobienie analizy, która da odpowiedź, jakie inwestycje muszą być jeszcze wykonane, by móc zacząć się starać o taki system. Szacunki mówią, że zakup sprzętu może kosztować kilka milionów złotych.

Same chęci władz lotniska nie wystarczą. Potrzebne jest jeszcze zielone światło Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która będzie musiała ponieść większość kosztów. Tymczasem PAŻP ma spore opóźnienia przy budowie nowej wieży kontroli lotów w Balicach. Miała powstać do roku 2014. Budowa ciągle nie może się rozpocząć.

Inwestycje w Balicach
Obecnie w Balicach trwają prace związane z budową nowego terminalu. W środku jest kładziona instalacja. W listopadzie rozpocznie się montaż systemu transportu bagażu. W ciągu kilku tygodni rozpocznie się też remont w obecnym terminalu międzynarodowym (T1). Wszystkie przyloty zostaną z tego powodu przeniesione do terminalu krajowego (T2). W czerwcu 2015 roku pasażerowie będą mogli korzystać już z nowego terminalu. Do grudnia zostanie on połączony z terminalem T1 a terminal T2 zostanie wyłączony z użytku.

W połowie listopada zacznie przy lotnisku funkcjonować hotel z 154 pokojami.

Trwają też pracę nad budową nowego przystanku kolejowego przy lotnisku oraz wymianą torów na trasie Kraków Główny-Balice. Mają zakończyć się w drugiej połowie 2015 r.

Wyremontowano już trzy drogi kołowania dla samolotów na płycie lotniska. Trwa remont kolejnych dwóch.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto