Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków Airport: baza Ryanaira już działa. Dokąd polecimy?

Piotr Rąpalski
Siatka połączeń lotniczych z Balic jest coraz bardziej imponująca. Władze portu ciągle jednak szukają nowych przewoźników
Siatka połączeń lotniczych z Balic jest coraz bardziej imponująca. Władze portu ciągle jednak szukają nowych przewoźników infografika Elżbieta Rzyczniak
Pod Krakowem od środy będą stacjonować na razie dwie maszyny Ryanaira - zaczątek bazy samolotów tego przewoźnika. Pozwoli to latać z Balic w cztery nowe miejsca: do Dortmundu, Goeteborga, na wyspę Kos i do Manchesteru.

Irlandzki przewoźnik już kursuje z Krakowa do 31 innych miejscowości. Równocześnie całe lotnisko wraca do życia po zimowym uśpieniu. Właśnie uruchomiło pełną siatkę połączeń na sezon letni - aż 82. W tym wiele nowości.

Dzięki bazie irlandzkiej linii samoloty będą mogły nocować w Krakowie i stąd rozpoczynać swoje kursy. Dzięki inwestycji pracę może zyskać nawet 100 osób, a liczba pasażerów przewożonych przez tę linię z Krakowa ma wzrosnąć z 1,4 mln do 1,6 mln rocznie.

Władze portu zapraszają dziś wszystkich krakowian na uroczyste otwarcie bazy o godz. 12. Linia będzie rozdawać bilety. - Szansę na darmowy bilet mają osoby, które przyjdą w strojach nawiązujących do charakterystycznych elementów krajów, do których Ryanair lata z Krakowa - tłumaczy Urszula Podraza, rzeczniczka Kraków Airport. Czyli np. Anglii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Niemiec, Norwegii, Szkocji, Szwecji, Włoch czy Cypru.

Otwarcie bazy zbiegło się w czasie z przywróceniem letniego rozkładu lotów. W zimie połączeń z Balic było ok. 40. Teraz ich liczba się podwoiła. Wróciła już włoska linia Alitalia, która lata do Rzymu. W nowym rozkładzie lotów znalazło się też połączenie z Trondheim (linie Norwegian) i z London Southend (Easy Jet). Biura podróży z kolei będą też mogły najmować loty czarterowe na nowych kierunkach: Fuerteventura i Teneryfa (Wyspy Kanaryjskie), Palermo, Warna, Chania na Krecie, Korfu.

Są też plany kolejnych połączeń, choć tu Balice napotykają spore trudności. Oficjalnie chęć uruchomienia połączenia ze Stambułem ogłosiła linia Turkish Airlines. Niestety, możliwość tę blokuje konieczność uzyskania zgody od Polskich Linii Lotniczych LOT. Turcy poprosili o nią na jesieni 2012 roku, a loty chcieli rozpocząć przed wakacjami 2013. Ale odpowiedzi ciągle nie ma. LOT, który dziś jako jedyny lata do Stambułu, raczej niechętnie pozbędzie się monopolu.

Równocześnie toczą się rozmowy z jednymi z amerykańskich linii, aby rozpocząć loty z Krakowa do Miami, Chicago i Nowego Jorku. Przewoźnik chciałby mieć obietnicę, że samorządowcy przeznaczą ok. 6 mln zł na promocję latania na tych kierunkach. Na razie takich deklaracji finansowych jednak brak, ale Marek Sowa, marszałek województwa, nie mówi stanowczo nie. - Spokojnie. Z takiego miasta jak Kraków prędzej czy później będziemy też latać za ocean - zapowiada.

Równocześnie lotnisko szuka przewoźników, którzy obsłużą takie kierunki, jak Faro, Genewa, Lizbona, Marsylia, Nicea i St. Petersburg.

Lotnisko rozwija się mimo kryzysu. Od 2011 r. liczba pasażerów na Balicach wzrosła z 3 mln do 3,4 mln. W tym roku planuje się kolejny wzrost o ok. 260 tys. Kraków jest drugim portem lotniczym w kraju po Warszawie (ok. 9 mln pasażerów). Trzecie miejsce zajmuje Gdańsk z liczbą 2,9 mln podróżnych.

- Cieszymy się z tego, że pojawiają się nowe połączenia. 70 proc. turystów do Krakowa dociera właśnie samolotami. - mówi Marcin Kandefer, dyrektor Wydziału Informacji, Turystki i Promocji w Urzędzie Miasta Krakowa. Aby zachęcić Ryanair do założenia u nas bazy, magistrat zabezpieczył 1 mln zł na promocję linii lotniczych. Urząd Marszałkowski ma dorzucić kolejne 2 mln.

- Nowe połączenia to więcej turystów, którzy wydają u nas pieniądze - kwituje marszałek Sowa. Władze Balic liczą na to, że jeżeli uda się wprowadzić nowe kierunki i rozbudować lotnisko, liczba pasażerów w ciągu najbliższych 15 lat ma skoczyć z obecnych 3,4 mln do nawet 8 mln.

Inwestycje

W tym miesiącu ruszy przebudowa 20 ha dróg startowych i płyty lotniska warta 131 mln zł. Prace potrwają do 2015 roku, ale umożliwią portowi przyjmowanie większej liczby samolotów i zwiększą bezpieczeństwo. 11 kwietnia port podpisze umowę na przebudowę terminala i dróg wewnętrznych. Powstanie jeden terminal dla lotów krajowych i zagranicznych o przepustowości 8 mln pasażerów rocznie. Pojawią się też "rękawy", dzięki którym podróżni przejdą do samolotu wprost z poczekalni.

Równocześnie zbudowana zostanie kładka łącząca lotnisko z nowym przystankiem kolei, który powstanie tuż obok stojącego już w Balicach parkingu wielopoziomowego. Prace potrwają do czerwca 2015 r. Koszt to 330 mln zł.

Budowa przystanku kolejowego ruszy we wrześniu 2013 r.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto