Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. 28 mln zł kary za opóźnienia i fuszerkę na ulicy Krakowskiej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Dróg Miasta Krakowa naliczył 28 mln zł kary za prace związane z przebudową ul. Krakowskiej, która zakończyła się wiele miesięcy po terminie, a prace nie zostały wykonane tak, jak tego oczekiwano.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa naliczył 28 mln zł kary za prace związane z przebudową ul. Krakowskiej, która zakończyła się wiele miesięcy po terminie, a prace nie zostały wykonane tak, jak tego oczekiwano. Konrad Kozłowski
Zarząd Dróg Miasta Krakowa naliczył 28 mln zł kary za prace związane z przebudową ul. Krakowskiej, która zakończyła się wiele miesięcy po terminie. Niektóre elementy nadal są do poprawy. Najwięcej zastrzeżeń urzędnicy mają do jakości wykonania płyt torowych. Uznali, że dzieło zostało wykonane niezgodnie z umową. Usterki mają zostać usunięte do wakacji.

FLESZ - 5 filarów Krajowego Planu Odbudowy

Dokonaliśmy podsumowania realizacji inwestycji. Kary w tym przypadku okazały się znaczące. Ta inwestycja dla miasta była jedną z kluczowych. Po podliczeniu opóźnienia, które było efektem jego działania, naliczyliśmy maksymalną karę jaką przewidywał kontrakt, czyli 30 proc. jego kwoty. Będą one od wykonawcy egzekwowane

- informuje Marcin Hanczakowski dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Karę za zwłokę w zakończeniu robót (130 dni) wyliczono na 24,4 mln zł. Do tego doszła kara za nieterminowe płacenie podwykonawcom i wartość płatności bezpośrednich podwykonawcom - 5,3 mln zł. Łącznie ZDMK naliczył kary w wysokości 29,8 mln zł, w tym 24,5 mln zł za opóźnienie ale z uwagi na zapis o 30-procentowej granicy kar, od wykonawcy będzie dochodzić łącznej kary w kwocie 28,2 mln zł.

Do tego ZDMK wstrzymał do wyjaśnienia płatności za płyty torowe w wysokości 430 tys. zł.

Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca 2019 roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia 2020 roku. W 2019 roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.

Na początku 2020 roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja 2020 r. zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja 2020 roku). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.

Od marca 2020 r. pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.

Pod koniec maja zeszłego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.

Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. Okazało się jednak, że nadal jest z tym problem i na odcinkach - zdaniem ZDMK - nawierzchnia jest nierówna.

Z uwagi na szereg usterek, ZDMK zwrócił się do spółki, aby do połowy kwietnia wykonała wskazane dodatkowe prace. Jednym z największych zarzutów była poprawność wykonanych płyt torowych. Ostatecznie tego elementu wykonawca jednak nie będzie poprawiał, a po uzyskaniu opinii niezależnych ekspertów, obniżone zostanie jego wynagrodzenie – w związku z uchybieniami w realizacji tego elementu (jest on użyteczny, jednak wykonany poniżej oczekiwań miasta).

- Wszystkie usterki, które można zlikwidować zostaną usunięte. Na razie nie można podać konkretnej daty, kiedy zostanie to wykonane. To powinno zostać zrobione do wakacji - wyjaśnia dyr. Marcin Hanczakowski.

Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał lockdown spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.

Samochody po ponad półtora rocznej przerwie wróciły na ul. Krakowską pod koniec listopada 2020 r. W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężono jednak samą jezdnię dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody na znacznej części ul. Krakowskiej korzystają ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.

Wykonawcą przebudowy ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego i skrzyżowaniem ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej była firma Trakcja SA. w konsorcjum z Comsa S.A.U. Koszt inwestycji to 94 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. 28 mln zł kary za opóźnienia i fuszerkę na ulicy Krakowskiej - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto