Kraków 2050. Mieszkańcy chcą polotu: miasto 15-minutowe, metro, wielka strefa parkowania, transport Wisłą, windy między dzielnicami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jak może wyglądać Kraków w 2050 roku? Trwają konsultacje dotyczące nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa.
Jak może wyglądać Kraków w 2050 roku? Trwają konsultacje dotyczące nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Altrans, Politechnika Krakowska, Urząd Miasta Krakowa
Udostępnij:
Trwają konsultacje w sprawie utworzenia nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Odbyło się spotkanie dotyczące proponowanych rozwiązań dla komunikacji i infrastruktury, jakie mogłyby być realizowane w stolicy Małopolski do 2050 r. Mieszkańcy upominali się o metro, ścieżki rowerowe, więcej połączeń kolejowych, parkingi park&ride. Specjaliści zwracali uwagę, że coraz bardziej będzie się rozwijać przemieszczanie się za pomocą urządzeń transportu osobistego (np. hulajnogi elektryczne). Przyszłością ma być miasto 15-minutowe, czyli możliwość skorzystania z usług, rekreacji w obszarze, na którym można dojść czy dojechać na rowerze do sklepu, szkoły, parku w czasie nie dłuższym niż kwadrans. Do komunikacji może zostać także wykorzystana Wisła.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Gdyby ktoś wiedział, jak będziemy się poruszać po Krakowie w 2050 roku, to byłby bogatym człowiekiem. Nikt nie przewidział pandemii, tego co zrobiły z nami elektryczne hulajnogi. Wydaje mi się, że za 30 lat dominującej roli nie będą pełnić samochody, a urządzenia osobistego transportu, np. hulajnoga, rower. Jeżeli pójdziemy w kierunku tworzenia miasta 15-minutowego, to będzie się można łatwiej przemieszczać. Jak ktoś był w Londynie, to wie, że są tam dzielnice, w których mieszkańcy wszystko mają pod ręką, dojście na piechotę albo przejechanie rowerem jest wystarczające - mówił prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, który był jednym z ekspertów uczestniczących w konsultacjach.

Mieszkańcy zwracali m.in. uwagę, że infrastruktura nie nadąża za rozwojem miasta: powstają osiedla, bloki, a nie towarzyszą temu odpowiednie rozwiązania komunikacyjne - przykładowo do dziś krakowianie z północy miasta nie doczekali się trasy tramwajowej do Górki Narodowej, nie mówiąc już o Azorach. - Marzę o tym, aby do 2050 roku można było dojechać tramwajem do ronda Ofiar Katynia - przyznała jedna z uczestniczek konsultacji.

Wśród pomysłów, które mogą w znaczny sposób wpłynąć na przemieszczania się (ograniczenie ruchu, korków) mieszkańcy wymieniali ścisłą rejonizację szkół, tworzenie ścieżek rowerowych, bezpiecznych traktów dla pieszych, rozwój transportu szynowego.

- Jednym z kierunków rozwoju jest planowanie nowych linii tramwajowych odciążających Śródmieście i zapewnienie niezawodności, tak by była alternatywna możliwość przejazdu tramwajem np. z Bronowic do centrum. Kiedy była remontowana ulica Królewska, to tramwaje trzeba było zastąpić autobusami, bowiem nie było innego połączenia tramwajowego tego rejonu ze Starym Miastem - mówił Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.

Eksperci i mieszkańcy zwracali także uwagę, że mocniej powinna zostać wykorzystana sieć kolejowa. Oczekiwania są też takie, by powstawały parkingi park&ride, na których można zostawić auto i przesiąść się na tramwaj, autobus, czy pociąg.

Były też pytania o metro. W aktualnym Studium z 2014 r. uwzględniono trzy linie metra, w tym z Nowej Huty przez centrum do Bronowic oraz z Prądnika Białego przez Zabłocie, Płaszów do planowanego Nowego Miasta w Rybitwach, gdzie ma powstać dzielnica wieżowców. Obecnie miasto planuje jednak budowę premetra, a de facto tramwaju w tunelach ze Wzgórz Krzesławickich z tunelem pod centrum do rejonu ul. Jasnogórskiej.

Pojawił się też wątek wykorzystania do przemieszczania się Wisły. Małgorzata Starnowska, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa, przyznała: - Wisła jest brana pod uwagę, jako droga wodna do podróżowania i medium służące do transportowania towarów. Rząd ma plany budowy Kanału Krakowskiego, by go wykorzystać do rozwoju żeglugi.

Do wykorzystania pod budowę kanału żeglugowego brany jest pod uwagę teren, jaki jest rezerwowany w Krakowie od ponad wieku. Kanał Krakowski zaplanowany został jako odnoga Wisły omijająca zabytkowe centrum Krakowa, po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.

Szymon Toboła, przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Podgórze, skomentował, że jego zdaniem w wypowiedziach zabrakło globalnego patrzenia na miasto. Przedstawił więc kilka swoich pomysłów. - Po pierwsze powinno się jednorazowo poszerzyć strefę płatnego parkowania na całe miasto. Trzeba też walczyć o takie ustawowe zmiany, by przy kupnie samochodu każdy właściciel pojazdu wskazał miejsce postojowe. To by dużo zmieniło w wewnętrznym funkcjonowaniu miasta - mówił przewodniczący "trzynastki".

Jego zdaniem Kraków powinno się podzielić na cztery obszary. - W pierwszej obwodnicy powinien być dopuszczony tylko ruch pieszy, w drugiej obwodnicy mogłaby być też dopuszczona komunikacja zbiorowa, a samochody w kolejnych dwóch strefach. To byłoby coś optymalnego, gdy myślimy o Krakowie 2050. Brakuje mi w planowaniu miasta polotu związanego z nowoczesnością, technologią. Dlaczego tramwaje, samochody? A może windy, które będą krążyły między dzielnicami, małe windy podziemne na 15 osób, jeżdżące z jednej dzielnicy do drugiej. Brakuje mi czegoś na miarę przyszłych czasów - zaznaczył Szymon Toboła.

Przypomnijmy, że 24 stycznia 2018 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego Studium, które ma „zaplanować” miasto do 2050 r. To naczelny dokument planistyczny miasta, z którym muszą być zgodne wszystkie plany miejscowe.

Aktualnie prace nad nowym Studium są na etapie analizy złożonych wniosków (np. aby jakiś teren przekształcić z budowlanego na zielony). Prowadzone są też konsultacje społeczne (do 26 listopada 2021 r.) dotyczące część I dokumentu - uwarunkowań.
- Zebrane opinie posłużą jako inspiracja do dalszych prac nad Studium - wyjaśniają w magistracie.

Później rozpoczną się prace nad przygotowaniem II części Studium, tj. kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Zapoznanie się z ustaleniami projektu Studium możliwe będzie w okresie jego wyłożenia do publicznego wglądu, co zgodnie z założonym harmonogramem ma nastąpić w 2022 r. Wtedy będzie możliwość składania postulatów do projektu Studium, w formie pisma stanowiącego uwagę. Skierowanie projektu Studium pod obrady Rady Miasta Krakowa planowane jest w 2023 r.

Terminy i tematy kolejnych spotkań konsultacyjnych w sprawie Studium:

  • - Mieszkanie – 27 października, o godz. 16
  • - Praca – 15 listopada, o godz. 16
  • - Środowisko i rekreacja – 23 listopada, o godz. 16

Spotkania informacyjno-konsultacyjne odbywają się w sali konferencyjnej w Tauron Arenie (ul. Lema 7) oraz on-line. Udział w poszczególnych warsztatach jest możliwy po rejestracji w formularzu na stronie: http://zaprojektujmykrakow.org. Rejestrować należy się na każde spotkanie osobno, formularz rejestracyjny dostępny jest na 2 tygodnie przed każdym spotkaniem. Wszyscy zainteresowani mieszkańcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych mogą skorzystać z transmisji on-line spotkań za pomocą strony internetowej http://zaprojektujmykrakow.org/ oraz na profilu Facebook, YouTube oraz Instagram.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków 2050. Mieszkańcy chcą polotu: miasto 15-minutowe, metro, wielka strefa parkowania, transport Wisłą, windy między dzielnicami - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie