Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontynuacja wawelskiej Szkoły Rycerskiej w Krakowie. Dla zdrowia psychicznego najmłodszych

Joanna Urbaniec
Joanna Urbaniec
W czwartek, 27 października podpisano przedłużenia współpracy między Szpitalem Uniwersyteckim w Krakowie, reprezentowanym przez dyrektora szpitala, mgr Marcina Jędrychowskiego a Zamkiem Królewskim na Wawelu, reprezentowanym przez dyrektora, dr hab. Andrzeja Betleja. Na mocy porozumień podpisanych przez obie instytucje, prowadzone są zajęcia terapeutyczne dla pacjentów Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży w przestrzeniach ekspozycji Zamku Królewskiego.

Zajęcia mają one na celu wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi i problemami behawioralnymi w przestrzeni kulturowej w ramach leczenia środowiskowego.

Dzięki formalnej współpracy oddziaływania terapeutyczne z uwzględnieniem komponentu partycypacji kulturowej mogą być realizowane systematycznie. Pozwala to opracowywać kompleksowe programy terapeutyczne dla poszczególnych uczestników oparte na narracji związanej z tłem kulturowym, które tworzą artefakty zgromadzone w przestrzeniach muzealnych.

W przypadku zajęć terapeutycznych realizowanych w przestrzeniach Zamku Królewskiego, główną kanwą każdego indywidualnego planu jest fabuła „Szkoły Rycerskiej". Cykl spotkań zazwyczaj trwa rok, maksymalnie półtora roku. Od 2018 roku przeprowadzono trzy pełne cykle „Szkoły Rycerskiej", od września 2022 rozpoczął się kolejny.

Mali pacjenci systematycznie bywają w Zbrojowni, Skarbcu, Komnatach i Ogrodach Królewskich, gdzie mogą rozwijać swój potencjał, jednocześnie ucząc się regulować swoje reakcje emocjonalne.

Formuła „Szkoły Rycerskiej" pozwala w atrakcyjny sposób realizować cele terapeutyczne takie jak: samodzielne planowane, kategoryzacja zachowań akceptowalnych społecznie i nieakceptowalnych, wprowadzenie i utrwalanie algorytmu radzenia sobie ze złością na podstawie techniki „rycerskiej tarczy świetlnej", czy praca nad adekwatną samooceną.

W literaturze od wielu lat zwraca się uwagę na terapeutyczną wartość uczestnictwa w kulturze oraz na jej strategiczną rolę w podwyższaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością, jak również osób z zaburzeniami psychicznymi. W życiu osób niepełnosprawnych aktywne uczestnictwo w kulturze jest jednym ze skuteczniejszych sposobów ich społecznego usamodzielnienia. Daje możliwość ich włączania społecznego w sferę życia kulturalnego, pozwalając na pobudzanie świadomości własnej ekspresji, wpływu na rozwój inteligencji emocjonalnej, zdolności empatycznych.

Podstawowym założeniem kulturowych oddziaływań w psychiatrii środowiskowej jest wyjście poza mury instytucji, takich jak szpitale czy inne placówki medyczne w środowisko kulturowe pacjentów - podkreślają pomysłodawcy projektu.

b]Wspominamy zmarłych w 2022 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kontynuacja wawelskiej Szkoły Rycerskiej w Krakowie. Dla zdrowia psychicznego najmłodszych - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto