Koniec z obowiązkową maturą z matematyki? Niepokojący raport Najwyższej Izby Kontroli

Redakcja
"Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - czytamy na stronie Najwyższej Izby Kontroli.

Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. "Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów" - pisze NIK.

Badania międzynarodowe potwierdzają tezę, że edukacja matematyczna jest jednym z czynników podnoszenia konkurencyjności państw. Biegłość matematyczna sprzyja innowacyjności i wzrostowi produktywności. Podniesienie wskaźnika wyników z testów PISA (Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) w obszarze matematyki i nauk ścisłych o 100 pkt przekłada się na roczny wzrost PKB rzędu ok. 1,7 proc.

Tymczasem, jak wynika z kontroli NIK, z nauczaniem matematyki w polskich szkołach nie jest najlepiej. Forma i sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów. Potwierdzają to osiągane przez nich wyniki.

Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015 - 2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą (tj. dwójkę). W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki (6) na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4 proc uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

NIK wskazuje, że również inne wskaźniki takie jak liczba uczniów powtarzających klasę wskazują na problem z nauczaniem tego przedmiotu. "Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nie najlepszej edukacji tego przedmiotu" - czytamy.

Dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Bowiem średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki.

"Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - pisze NIK.

POLECAMY - KONIECZNIE fSPRAWDŹ:

FLESZ: Co zabija Polaków?

Wideo

Materiał oryginalny: Koniec z obowiązkową maturą z matematyki? Niepokojący raport Najwyższej Izby Kontroli - Gazeta Krakowska

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ana
Zamiast skupic sie na podnoszeniu poziomu nauczania i rozwiazania problemu, wypuszczamy w swiat ludzi, ktorzy potem reprezentuja nasz kraj... Nie mowiac juz o tym, ze obniza sie ich wlasny standard zycia ze wzgledu na brak dobrego wyksztalcenia. Nie kazdy musi isc na studia, sa ludzie wyspecjalizowaniu w roznych dziedzinach i to w tym swietni bez wyzszego wyksztalcenia, no ale matura... bez przesady!
Podstawowa matura z matematyki to nie jest fizyka molekularna, nawet humanista powinien sobie z tym dac rade jako czlowiek inteligentny! Jak i odwrotnie, umysl scisly powinien zdac na przyzwoitym poziomie mature z polskiego.
E
Ewa
To moze zlikwidujmy matematykę w szkole wtedy napewno nie będzie problemu ze złym nauczaniem.
G
Gość
NIK upolityczniony! Szkoła i program nauczania jest ok. To młodzież z nosami wlepionymi w ajfony, nieczytająca, niemyśląca jest kłopotem. Nie ma mowy żeby obniżać wymagania, matura z matematyki jest prosta, jak ktoś nie zda to znaczy, ze nie powinien iść na studia. Koniec i kropka. Później taki gagatek "pomyli się" wypisując receptę na lek lub projektując budynek i będziemy płakać. Magister humanista też dodawać i odejmować powinien umieć....
G
Gość
Obniżanie wymagań bo uczniowie są głupsi? Mam nadzieję ze nikt nie potraktuje tego pomysłu serio. Jak się nie dostaną na studia ludzie mający problemy z dodawaniem to żadna strata
Dodaj ogłoszenie