Wydaje się, że smutek i cierpienie są prostszymi, a w każdym razie zdecydowanie bardziej atrakcyjnymi tematami artystycznymi, niż radość. Oratoryjno-kantatowy repertuar opiewający wesele Bożego Narodzenia jest skromniutki – i ilościowo, i jakościowo – natomiast zdominowany przez opis Męki Pańskiej repertuar wielkanocny – ogromny i wstrząsający. Nawet kompozytorzy XIX-wieczni, dysponujący wszelakimi możliwościami ekspresji, nie decydowali się opiewać radości Narodzenia lub Zmartwychwstania, podczas gdy muzyczne obrazy Golgoty rozwijały się znakomicie i nieprzerwanie od czasów baroku. Ewolucja tematów w dużej mierze polegała jedynie na oscylacji między dramatem kaźni Jezusa (szczególnie popularny w baroku, w XVII i XVIII wieku), a cierpieniem Marii. Na Matkę Boską zwrócono uwagę w późnym średniowieczu dzięki sekwencji Stabat Mater; szczególnie chętnie zaczęto wracać do tego tekstu w wieku XVIII i pozostał on w kręgu zainteresowań przez kolejne dwa stulecia. Wśród kompozytorów, którzy stworzyli najważniejsze i najbardziej przejmujące muzyczne interpretacje Stabat Mater, wyjątkowe miejsce zajmuje Francis Poulenc. Francuski neoklasyk nie od razu zbliżył się do tematyki religijnej – sięgnął po nią dopiero w 1936 r. pod wpływem, z jednej strony, nagłej śmierci przyjaciela, z drugiej – sentymentalnego odświeżenia wspomnień z dzieciństwa i wizyty w kaplicy maryjnej w Rocamadour.
To właśnie dzieło Poulenca, a także wprowadzające nas w nastrój okresu Wielkiego Postu i zbliżającej się Wielkanocy kompozycje Mikołaja Zieleńskiego, Pawła Łukaszewskiego, Józefa Świdra, Antonina Tučapský'ego i György Deák Bárdosa zabrzmią podczas niezwykłego spotkania jakim będzie „Misterium Wielkopostne”. Koncert odbędzie się 22 marca w Bazylice oo. Dominikanów (ul. Stolarska 12, godz. 20.30). Zespołem Chóru Polskiego Radia dyrygować będzie Izabela Polakowska.
W kwietniu Chór Polskiego Radia będzie jednym z bohaterów XVIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Na scenie Filharmonii Narodowej, wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza zaprezentuje koncertową wersję opery „Ifigenia na Taurydzie” Christopha Willibalda Glucka (14 kwietnia 2014, godz. 19.30).
Tydzień później czeka nas jeszcze jedno niecodzienne wydarzenie. 21 kwietnia w Bazylice Archikatedralnej w Warszawie (ul. Kanonia 6, godz. 16.00) odbędzie się koncertowa premiera albumu „Próg nadziei - w hołdzie Janowi Pawłowi II”, który Chór Polskiego Radia przygotował specjalnie na okazję kanonizacji Papieża Jana Pawła II.
Miłośnikom współczesnej muzyki chóralnej przypominamy również o najnowszym nagraniu Chóru Polskiego Radia. Zrealizowany pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny album „Krzysztof Penderecki – Utwory chóralne” jest swoistym hołdem dla obchodzącego w ubiegłym roku jubileusz 80. urodzin maestro Pendereckiego.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?