Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest umowa na kolejny odcinek S7 w Małopolsce. 750 mln zł

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Budowa odcinka S7 Szczepanowice-Widoma
Budowa odcinka S7 Szczepanowice-Widoma GDDKiA Kraków
W czwartek 16 kwietnia podpisano umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Moczydło (granica woj. małopolskiego) – Miechów. Umowa została podpisana podczas wideokonferencji. Budowa ponad 18-kilometrowego odcinka ma kosztować 753 mln zł i ma się zakończyć w 2023 r.

FLESZ - Czy czeka nas największa susza od 100 lat?

Przetarg na odcinek S7 Moczydło-Miechów został rozstrzygnięty w połowie marca. Najlepszą ofertę złożyła firma Intercor, a umowę podpisano 16 kwietnia. Koszt inwestycji to blisko 753 mln zł, z czego ok. 68 mln zł przeznacza ministerstwo infrastruktury.

- Dzisiaj mamy niezwyczajną sytuację, czas pandemii. Część gospodarki nie funkcjonuje, ale nie ta obejmująca budownictwo, w tym budownictwo infrastrukturalne. Nie byłoby ruchu na polskich budowach, gdyby nie decyzja premiera, że nie będą zamknięte, dzięki czemu ludzie mają pracę – przekonywał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas specjalnej wideokonferencji, na której podpisano umowę z wykonawcą (w krakowskiej siedzibie GDDKiA).

P.o. dyrektora GDDKiA Tomasz Żuchowski powiedział, że S7 Moczydło-Miechów to odcinek wyczekiwany przez mieszkańców Krakowa i Warszawy, bo "te dwa miasta zasługują na dwa pasy".

Inwestycja od jesieni ma już pozwolenie budowlane (tzw. ZRID). Aktualnie trwa postępowanie na wydanie pozwoleń dla pozostałych fragmentów trasy S7 od Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W kolejce czeka m.in. ZRID dla odcinka S7 Widoma-Kraków. Wojewoda małopolski Piotr Ćwik powiedział, że wkrótce powinien też zostać wydany ZRID dla północnej obwodnicy Krakowa. Chodzi o odcinek węzeł Modlnica-węzeł Kraków Mistrzejowice. Termin wydania decyzji szacowano na 12 kwietnia. Z kolei ZRID na odcinek węzeł Modlniczka (Radzikowskiego)-węzeł Modlnica planowany jest dopiero na listopad 2021.

S7 w budowie, część odcinków czeka na pozwolenia

W sumie odcinek S7 od Krakowa do granic województwa ma mieć 56 km długości. W budowie jest już 13-kilometrowy odcinek węzeł Szczepanowice-węzeł Widoma (planowana data ukończenia to maj 2021). Z kolei 18-kilometrowy odcinek Widoma-Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta) czeka na ZRID (planowany na czerwiec tego roku). Ten fragment ma być gotowy w kwietniu 2022 roku. Natomiast dla odcinka Miechów-Szczepanowice ZRID planuje się dopiero na styczeń 2022. To 5-kilometrowy odcinek wyłączony do osobnego postępowania po protestach mieszkańców wsi Poradów. Aktualnie podlega uzgodnieniom środowiskowym.

W normalnych czasach podpisanie umowy zapewne odbyłoby się na placu budowy, gdzie nastąpiłoby symboliczne wbicie łopaty w ziemię. - Liczę, że w czerwcu spotkamy się na placu budowy – powiedział minister Adamczyk. Jak zapowiedział Piotr Jurczyk, prezes Intercoru, budowa powinna ruszyć na przełomie drugiego i trzeciego kwartału roku.

- Dziękuję, że w tak trudnych czasach mamy możliwość podpisania tak dużego kontraktu, który pozwoli zatrudnić wiele osób z regionu, da po prostu pracę – mówił prezes Jurczyk. Jak dodał, nie obawia się kłopotów z zatrudnieniem pracowników fizycznych w związku z epidemią koronawirusa. - Na żadnym z kontraktów nie odnotowaliśmy zmniejszenia zatrudnienia. Na tę chwilę nie ma zagrożenia – przekonywał.

Dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci

Trasa S7 na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki. Powstaną też dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów – kierunek na Kielce (kat. II) oraz MOP Małoszów – kierunek na Kraków (kat. II).

W ramach inwestycji powstaną też ekrany akustyczne (o łącznej długości ok. 660 m), przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych. Przewidziano również nasadzenia drzew i krzewów. Ekrany akustyczne zostaną ustawione wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego. Dla zwierząt zostaną wykonane: 2 przejścia górne (dla dużych zwierząt) i 5 dolnych (dla małych 2, średnich 2 i dużych 1) oraz przejście dolne dla płazów. Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach, na obszarach szczególnie wrażliwych oraz w separatorach. Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych. Cała droga zostanie ogrodzona siatką ze zmienną wielkością oczek.

Droga ekspresowa S7 z Krakowa do Warszawy, o długości ok. 290 km, jest w większości gotowa. Brakuje jeszcze dwóch połączeń - z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego (55,6 km) oraz z Grójca do stolicy (29,3 km). Przypomnijmy, że fragment trasy dotyczący wjazdu i wyjazdu z Krakowa został podzielony na trzy odcinki: Kraków - węzeł Widoma, węzeł Widoma - węzeł Szczepanowice, Szczepanowice - Miechów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Jest umowa na kolejny odcinek S7 w Małopolsce. 750 mln zł - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto