Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak wygląda Kraków z perspektywy zabytkowego, poznańskiego i warszawskiego tramwaju? Niedługo będzie się można o tym przekonać

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Przejazd zabytkowymi pojazdami to nie tylko możliwość przekonania się jak wglądał miejski transport zbiorowy kilkadziesiąt lat temu, ale także znakomita okazja do zwiedzania Krakowa.
Przejazd zabytkowymi pojazdami to nie tylko możliwość przekonania się jak wglądał miejski transport zbiorowy kilkadziesiąt lat temu, ale także znakomita okazja do zwiedzania Krakowa. Adam Wojnar
Tegoroczna, 21. edycja Krakowskiej Linii Muzealnej, która rozpocznie się już 4 czerwca, będzie wyjątkowa. Mieszkańcy Krakowa oraz turyści będą mogli podróżować i zwiedzać miasto nie tylko krakowskimi pojazdami historycznymi, ale także zabytkowymi tramwajami z Poznania i Warszawy.

Najtańszy urlop? Najlepiej pomiędzy majówką a wakacjami

od 16 lat

Wakacyjna wymiana

Stało się to możliwe dzięki współpracy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie z MPK w Poznaniu i Tramwajami Warszawskimi, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi historycznymi pojazdami. Dzięki temu do Krakowa trafił zabytkowy poznański tramwaj doczepny ND. Ten typ wagonów został wyprodukowany przez Sanocką Fabrykę Wagonów i były to pierwsze wagony generacji N dostarczone do Poznania w 1951 r.. Z kolei z Krakowa wyjechał do Poznania wagon doczepny KSW z lat 40-tych XX wieku, który został odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie (przypomnijmy, że to już kolejna wymiana historycznych tramwajów z tym miastem – w ubiegłym roku do Krakowa trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N).

W tym roku MPK SA w Krakowie rozpoczęło współpracę także z Warszawą. W efekcie po raz pierwszy dojdzie do wymiany zabytkowych wagonów między krakowskim przewoźnikiem a Tramwajami Warszawskimi. Do Warszawy wyjechał wagon SN4. To jeden z kilku wagonów, które trafiły do Krakowa z Eberswalde w 1941 r. W zamian za ten wagon do MPK SA w Krakowie został dostarczony zabytkowy warszawski wagon N. Jest to wagon z ciekawą historią – stacjonował bowiem w trzech polskich miastach. Od 1949 roku kursował w Warszawie, od 1967 służył w Szczecinie, a w 1995 r. został wyremontowany przez Miejski Zakład Napraw Tramwajów w Krakowie, by znów trafić do Warszawy. Tam od 2002 r. obsługuje linię turystyczną T.

Znakomita okazja do zwiedzania Krakowa

Współpraca MPK w Krakowie z przewoźnikami w Poznaniu i Warszawie ma na celu promocję historii pojazdów komunikacji miejskiej w Polsce. Wagony, którymi wymieniły się te trzy miasta, przez cały okres tegorocznych wakacji będą kursować na sezonowych liniach historycznych. Przejazd zabytkowymi pojazdami to nie tylko możliwość przekonania się jak wglądał miejski transport zbiorowy kilkadziesiąt lat temu, ale także znakomita okazja do zwiedzania Krakowa. W tym roku sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się niezwykle ciekawie także pod względem tras, po których będą kursować historyczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Jak wygląda Kraków z perspektywy zabytkowego, poznańskiego i warszawskiego tramwaju? Niedługo będzie się można o tym przekonać - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto