Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak rozwinąć komunikację zbiorową południowego Krakowa?

laku82
laku82
Opatkowickie Centrum Komunikacyjne jako oś komunikacji zbiorowej w południowej części miasta.

Kraków posiada obecnie mało rozwojowe projekty, dotyczące komunikacji zbiorowej. Wszystkie plany nowych linii tramwajowych ograniczają się właściwie do rejonów, w których tramwaj powinien istnieć do dawna. Brak jest natomiast wizji na dalszy rozwój miasta - uwzględniający jego aglomeracyjny charakter.

Niedawno zaproponowałem wizję tramwaju z Płaszowa na Czyżyny. Dziś chcę zapoznać Was z moją wizją Opatkowickiego Centrum Komunikacyjnego.

Lokalizacja

Centrum powstałoby na południowy zachód od Węzła Opatkowickiego na autostradzie A4. Za lokalizacją w tym miejscu przemawiają następujące argumenty:
- bliskość autostrady A4 oraz Zakopianki (DK7), a także dogodny dojazd do nich poprzez ulicę Władysława Taklińskiego;
- bliskość linii kolejowej;
- możliwość zaktywizowania pod mieszkania i usługi sporych terenów wokół osiedla Kliny;
- sporo wolnego terenu pod inwestycje;
- obecnie wszystkie trasy linii aglomeracyjnych, kursujących w kierunku południowego Krakowa, łączą się w okolicach ulicy Taklińskiego, co sprzyja zlokalizowaniu tutaj nowej pętli przesiadkowej (nie wpłynie to negatywnie na pasażerów z podkrakowskich gmin).

Opatkowickie Centrum Komunikacyjne

Centrum składałoby się z następujących członów:
1. Terminal autobusowy mogący przejąć połowę obecnych linii autobusowych z Borku Fałęckiego, podczas kiedy druga połowa (jadąca od strony Swoszowic) mogłaby skorzystać z terminala po wybudowaniu połączenia drogowego pomiędzy Opatkowicami a Swoszowicami. Znacząco spadłyby dzięki temu koszty funkcjonowania komunikacji zbiorowej - zamiast ponad 10 linii dowozowych na odcinku Opatkowice/Swoszowice-Borek Fałęcki, zyskalibyśmy szybkie i wygodne połączenie tramwajowe i kolejowe. Terminal mógłby obsłużyć również busy prywatnych przewoźników, jadące z kierunku Myślenic, Sieprawia czy Wadowic.

2. Pętla tramwajowa. Zaproponowałem dwie wizje nowej linii tramwajowej, łączącej centrum komunikacyjne z resztą Krakowa: wariant w kierunku Ruczaju i wariant w kierunku Borku Fałęckiego. Ciężko na razie orzec, która wersja jest korzystniejsza - wszystko i tak zależy od planistów, którzy mogą zaprojektować wzdłuż jednej z opcji odpowiednio duże osiedla mieszkaniowe, które same z siebie sprawią, że budowa danego wariantu będzie bardziej opłacalna. Na pewno jednak nowe centrum komunikacyjne bez połączenia tramwajowego straci wiele ze swojej atrakcyjności. Nie wszyscy pasażerowie podróżują przecież do Dworca Głównego - część pojedzie na Ruczaj bądź w kierunku Borku Fałęckiego.

3 Przystanek kolejowy. Zapewniałby szybkie połączenie z Dworcem Głównym, Prądnikiem Czerwonym, Bronowicami i Bieżanowem. Dodatkowo przystanki kolejowe w Łagiewnikach, Krzemionkach i na Płaszowie stworzyłyby możliwość przesiadki na tramwaj. By zwiększyć atrakcyjność tego połączenia, należałoby wybudować wreszcie łącznicę Krzemionki-Zabłocie, zapewniającą bezpośrednie połączenie z Dworcem Głównym na tej relacji.

4 Parking Park&Ride. Odpowiednio duży parking P&R mógłby zaspokoić potrzeby południowej części aglomeracji krakowskiej. Kierowcy dzięki temu mieliby okazję do przesiadki do komunikacji zbiorowej, by wygodnie i szybko kontynuować podróż do centrum miasta.

5 Parking Bike&Ride. Obdłużyłby osoby zamieszkałe w promieniu kilku kilometrów od centrum, a nie chcące korzystać z rzadko kursujących autobusów dowozowych, czy też drogiego w eksploatacji samochodu.

Cały projekt ma na razie wysoce koncepcyjny charakter, więc chętnie zapoznam się z Waszymi uwagami co do kształtu centrum.

Kiedy budować?

Oczywiście naturalne staje się pytanie o to, kiedy takie centrum miałoby powstać? Na pewno nie teraz i nie w ciągu najbliższych 10 lat - o wiele pilniejsze są obecnie planowane linie tramwajowe. Jednak nie można nie sięgać planami na wiele lat w przyszłość - już obecnie trzeba stworzyć nowe projekty i zarezerwować na nie miejsce w planach zagospodarowania przestrzennego, tak by w ciągu kilku lat nie zabudowali tych terenów deweloperzy, uśmiercając tym samym rozwiązania zapewniające miastu zrównoważony rozwój. Kraków przecież ciągle się rozwija.

A co Wy sądzicie o tym projekcie? Zapewne najwięcej dyskusji wzbudzi przebieg proponowanych linii tramwajowych.


W czerwcu w Krakowie: Krakowski Festiwal Filmowy | Selector Festival | Art Boom Festival | Noc Teatrów | Wianki 2010 | Festiwal Kultury Żydowskiej
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto