Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak nie kochać Warszawy... [zobacz zdjęcia]

szczubar
szczubar
Oczywiście chodzi mi o samochód Warszawa. Polecamy zdjęcia tego niezwykłego pojazdu.

Opel Rekord C Coupe 6L [zobacz zdjęcia]


Bardzo dawno temu, kiedy miałem dużo wolnego czasu i spacerowałem po jednej z najpiękniejszych dzielnic Krakowa, zobaczyłem przepiękną Warszawę na warszawskich rejestracjach. Pomyślałem sobie wtedy, jaki warszawiak miał czelność przyjechać do prawdziwej stolicy Polski - Krakowa takim przepięknym autem. Na temat stereotypów Warszawa vs. Kraków nie będę się rozpisywał, bo szkoda Waszego czasu. Natomiast tak historycznie niesamowity pojazd jakim jest Warszawa muszę opisać.

Wszystko zaczęło się po II wojnie światowej - zniszczenia w powojennej Polsce były ogromne. Każda gałąź przemysłu (m.in. motoryzacyjnego) leżała w gruzach. Bardzo szybko zaczęto szukać nowego inwestora w Polsce - pierwsze skojarzenie na samochód dla polski - Fiat.

Miał być Fiat, była Warszawa

Józef Stalin nie dopuszczał na myśl, że możemy w Polsce produkować kapitalistycznego Fiata. W 1949 roku, kiedy przyszła fabryka samochodów była wybudowana w około 20%, musieliśmy zerwać umowę, a co za tym idzie zapłaciliśmy im potężne odszkodowania. Wujek Stalin w ramach nagrody pocieszenia dał nam za do licencję na dwa samochody - Pobiedę M20 i ciężarowego GAZa 51.

Teoretycznie licencję dostaliśmy za darmo, tak naprawdę musieliśmy za nią zapłacić 130 milionów złotych w zamian za pomoc w ukończeniu fabryki i 250 milionów złotych w zamian za rozpoczęcie produkcji Pobiedy M20 na Żeraniu. Wyobraźcie sobie te cyfry w zniszczonej wojną Polsce plus odszkodowanie dla Włochów.

Kliknij, by zobaczyć pełną fotogalerię

25 stycznia 1950 roku podpisaliśmy umowę o przekazaniu licencji na ww. pojazdy, a 6 listopada 1951 roku na Żeraniu była wielka impreza. Wtedy z taśmy montażowej zjechała pierwsza Warszawa z numerem 000001. Warszawa była dość duża i luksusowa, ale ciężka (ważyła 1360 kg), silnik był za mały do tej masy - 4 cylindry dolnozaworowe o pojemności 2120 cm3. Osiągała prędkość maksymalną 105 km/h.

W pierwszym roku produkcji wypuszczono 50 egzemplarzy Warszawy. Tak naprawdę była ona tylko montowana na Żeraniu (nie była tam produkowana). Dopiero w 1952 roku zastosowano pierwszy polski element - stelaż do siedzeń.

1957: Początek produkcji Warszawy

W 1957 roku zaczęliśmy produkować naszą polską Warszawę. W kolejnych latach produkcji wprowadziliśmy mnóstwo zmian (wizualnych i technicznych). Zmiany te musiały byś dyskretne, Związkowi Radzieckiemu nie podobało się to, że modyfikujemy samochód produkowany na ich licencji.

Mimo tego że Rosjanom się to nie podobało, na Żeraniu powstawały nowe modele Warszaw - niestety nie weszły do produkcji, np. w 1967 roku wraz z firmą Perkins zaprojektowano samochód przeznaczony tylko na taksówki, był wyposażony w silnik diesla i automatyczną skrzynie biegów.

4000 zmian konstrukcyjnych przez 18 lat!

Od 1955 roku do 1973 wprowadzono ponad 4000 zmian konstrukcyjnych. Z ciekawostek wspomnę również, że Warszawa była eksportowana od Chin, przez Bułgarię, Kubę i Brazylię, suma smaru wersji eksportowej wyprodukowano ponad 72000.

Tak sobie myślę: może to i lepiej, że zerwaliśmy umowę z Włochami. Dzięki temu mamy tak niesamowicie piękny, potężny, chromowany samochód, jakim jest Warszawa. A gdybyśmy produkowali Fiaty to pewnie jeździlibyśmy w tamtych latach małymi ciasnymi pseudoautami.

Zobacz też:

Napisz tekst, opublikuj zdjęcia i wygraj nawet 500 zł!

Każdy, kto opublikuje artykuł lub fotoreportaż w MMKrakow.pl automatycznie weźmie udział w konkursie dziennikarstwa obywatelskiego. Redakcja MM co miesiąc wybierze autorów najlepszych prac i rozda nagrody pieniężne o łącznej wartości 500 zł.
dodaj artykuł
dodaj wpis do bloga
dodaj fotoreportaż
dodaj wydarzenie
Kliknij w zdjęcie i zobacz fotogalerię z krakowskich wydarzeń
"Pierwszy krakowski supermarket" [zdjęcia]Zlikwidują galerie na Kazimierzu? [zdjęcia]
Rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego
Męskie Granie w Krakowie [zdjęcia]
Dodaj artykuł Dodaj zdjęcia
Dodaj imprezę
Bloguj z MM
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto