Na początek do dyspozycji jest łącznie 35 rowerów przy stacjach Wawel, Błonia i plac Wszystkich Świętych.
- Jesteśmy zadowoleni z rezultatów - mamy około 300 rejestracji w systemie, co daje kilka-kilkanaście wypożyczeń dziennie - komentuje Piotr Hamarnik z ZIKiTu. - System działa od kilku dni i nie można wymagać zbyt wiele - dodaje.
Rower dla turystów czy dla mieszkańców?
Kuszące wydaje się darmowe pierwsze 30 minut korzystania z systemu. To w pewnym sensie tłumaczy wybór tych a nie innych stacji, które zostały uruchomione w pierwszym etapie. - Musieliśmy wybrać jakieś stacje i padło na te trzy. Błonia, co zrozumiałe, ze względu na swój potencjał rekreacyjny, Wawel przez wzgląd na turystów, a pomiędzy nimi wypada plac Wszystkich Świętych - tłumaczy Hamarnik.
22 maja zadebiutował KMK Bike: nowy system wypożyczalni rowerów miejskich [poradnik, cennik]
Jednak nie wszyscy zgadzają się z tym wyborem, który zdecydowanie bardziej skupił się na ofercie dla turystów niż mieszkańców. Tym bardziej, że decyzja nie była poprzedzona szerszą konsultacją ze środowiskami rowerowymi i mieszkańcami. Brakuje na przykład stacji przy Bagateli. - Cieszymy się, że rower miejski wreszcie ruszył, a trzy stacje to lepiej niż nic - mówi Marta A. Shaw, rzeczniczka stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. - Faktycznie wydaje się, że stacje przy Bagateli i Poczcie Głównej, które są dużymi punktami przesiadkowymi, mogłyby lepiej spełnić swoje zadanie. W Krakowie jest mnóstwo miejsc, gdzie najłatwiej i najszybciej dotrzeć rowerem i właśnie integracja komunikacji miejskiej z systemem KMK Bike powinna być priorytetem.
Co 30 minut
- Do końca czerwca chcemy uruchomić wszystkie 13 stacji. Prowadzimy rozmowy w sprawie przejęcia stacji w Podgórzu, ale wszystko wymaga czasu - mówi przedstawiciel ZIKiT-u. System stopniowo ma być rozbudowywany o kolejne stacje, jednak będzie to uzależnione od pozyskania sponsorów i dostępności środków gminy. Zasada jest prosta - stacje mają być oddalone od siebie maksymalnie o 30 minut jazdy, tak by można było zdążyć oddać rower w ramach darmowego wypożyczenia. Idea szczytna, szkoda tylko, że w związku z tym trudno nawet przewidywać, kiedy miejski rower zawita do dzielnic ościennych.
Miejski środek transportu
Zarząd podtrzymuje obietnice, że KMK Bike zostanie włączony do systemu komunikacji miejskiej i będzie darmowy dla posiadaczy biletów okresowego na wszystkie linie, zwanego sieciowym, ale jeszcze nie teraz.
- Ze względów technicznych musimy odłożyć w czasie to udogodnienie. Jednak jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mamy nadzieję zdążyć z wdrożeniem jeszcze w te wakacje - zapewnia Hamarnik.
Choć system nie jest jeszcze zintegrowany z KKM, ZIKiT zdecydował się na uproszczenie cennika wypożyczeń.
Wypożyczenie od 0 do 30 minut - 0 zł
Wypożyczenie od 31 do 60 minut - 3 zł
Każda następna rozpoczęta godzina - 3 zł
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?