Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Infolinia NFZ o koronawirusie zamiast rozwiewać wątpliwości pacjentów, wprowadza ich w błąd

PD
W kolejnych zdjęciach screeny rozmów z konsultantem NFZ
W kolejnych zdjęciach screeny rozmów z konsultantem NFZ Archiwum
W związku z rosnąca paniką w społeczeństwie spowodowaną śmiertelnym wirusem z Chin, Narodowy Fundusz Zdrowia w czwartek (26 lutego) uruchomił całodobową infolinię, na którą mogą dzwonić i pisać wszyscy, którzy podejrzewają u siebie zakażenie koronawirusem. Wygląda jednak na to, że nie wszyscy konsultanci zostali odpowiedni przeszkoleni i przygotowani. Pacjenci skarżą się na sytuację, że zamiast pomocy, zostali wprowadzeni w błąd.

WIDEO: Trzy Szybkie

Z porady można skorzystać dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590 lub za pomocą czatu online. W razie wątpliwości i pytań, konsultanci powinni poinformować zainteresowanego, gdzie znajduje się najbliższa placówka inspekcji sanitarnej lub oddział zakaźny szpitala. Ważne jest bowiem by mając podejrzenie, że może się być zarażonym wirusem, nie zgłaszać się ani na Szpitalny Oddział Ratunkowy, ani do lekarza rodzinnego.

O pomoc konsultanta w uzyskaniu informacji, gdzie zgłosić się na terenie Krakowa w razie zarażenia poprosił Piotr Kędzierski.

- Napisałem z zapytaniem na czacie, do którego szpitala na terenie Krakowa powinna się zgłosić dorosła osoba, która podejrzewa u siebie zarażenie koronawirusem. Chodziło o moją mamę, która dwa tygodnie temu została wypisana ze szpitala, a z racji na wiek znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka. Obawiam się, że w związku z tym może się ona bardzo łatwo zarazić - relacjonuje mężczyzna.

W swoim pytaniu pan Piotr wyraźnie zaznaczył, że chodzi o osobę w podeszłym wieku, która ma duże problemy z płucami i musi być w trybie ciągłym podłączona do tlenu.

- Po kilku minutach oczekiwania ku mojemu zdziwieniu dostałem odpowiedź by udać się na oddział zakaźny 5. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką przy ul. Wrocławskiej, który od ponad miesiąca jest nieczynny z powodu remontu. Gdy poinformowałem o tym konsultanta w odpowiedzi napisał, bym w takim razie udał się do Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II przy ul. Prądnickiej 80. Tam z kolei znajduje się oddział dziecięcy, a ja wyraźnie przecież napisałem, że chodzi o osobę dorosłą - dodaje.

Po dwóch błędnych odpowiedziach, konsultant zablokował dalszą możliwość konwersacji.

- A ja nie uzyskałem odpowiedzi, gdzie powinienem się zgłosić - podsumowuje.

O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiliśmy więc Małopolski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia.

- Dziękujemy za zgłoszenie i przepraszamy z zaistniałą sytuację. Każdy sygnał o tym, jakiej jakości informacji udzielają konsultanci infolinii, jest dla nas niezwykle ważny. W tej sytuacji możemy potwierdzić, że dane już zostały skorygowane, a konsultanci otrzymali wyraźne wytyczne, jakich informacji należy udzielać - wyjaśnia Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka Prasowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego w Krakowie.

Aleksandra Kwiecień dodaje, że Telefoniczną Informację Pacjenta obsługuje jednoczasowo ponad 100 konsultantów, którzy do tej pory odebrali blisko pięć tys. połączeń dotyczących tej właśnie kwestii.

Na podstawie opisanej sytuacji pojawiają się jednak wątpliwości czy dzwoniący lub piszący zawsze uzyskali prawidłową odpowiedź.

Zgodnie z założeniami umieszczanymi na oficjalnej stronie Ministerstwa Zdrowia konsultanci infolinii powinni poinformować:

  • czym jest koronawirus,
  • jak zabezpieczyć się przed koronawirusem,
  • co zrobić po powrocie z kraju, w którym zdarzyły się przypadki zakażenia koronawirusem i ma się wątpliwości co do swojego stanu zdrowia,
  • gdzie znajduje się najbliższa placówka inspekcji sanitarnej lub oddział zakaźny szpitala oraz jak się z nimi skontaktować,
  • w razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z postępowaniem w sytuacji podejrzenia zakażania koronawirusem.

Połączenie z Telefoniczną Informacją Pacjenta jest bezpłatne, a z konsultantami porozmawiać można przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Dla osób posługujących się językiem migowym przygotowano komunikator wideo z udziałem tłumacza języka migowego, który dostępny jest w dni robocze w godz. 8 -16.

Przypominamy, że oddziały zakaźne w Małopolsce to:

  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Uniwersytecki w Krakowie - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Proszowicach - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Szpital Specjalistyczny Im. Stefana Żeromskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Krakowie - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Myślenicach - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Szpital św. Anny w Miechowie - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Nowy Szpital W Olkuszu Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Szpital Specjalistyczny Im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Zespół Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Tarnowskiej - oddział zakaźny dla dorosłych
  • Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II - oddział zakaźny dziecięcy
  • Szpital Specjalistyczny Im. Stefana Żeromskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Krakowie - oddział zakaźny dziecięcy
  • Specjalistyczny Szpital Im. E. Szczeklika W Tarnowie - oddział zakaźny dziecięcy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Infolinia NFZ o koronawirusie zamiast rozwiewać wątpliwości pacjentów, wprowadza ich w błąd - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto