Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdzie uczą najskuteczniej? Szkoły z Radomska w badaniach EWD

mk
Największe wartości EWD wśród radomszczańskich liceów odnotowano w I LO im. F. Fabianiego. Na zdjęciu matura 2014
Największe wartości EWD wśród radomszczańskich liceów odnotowano w I LO im. F. Fabianiego. Na zdjęciu matura 2014 fot. NaszeMiasto.pl
Gdzie uczą najskuteczniej? Szkoły ponadgimnazjalne z Radomska w badaniach EWD...

Wyniki egzaminów, sukcesy w olimpiadach, oceny na świadectwie... Co najlepiej świadczy o randze i efektywności pracy szkoły? Według specjalistów to EWD. Jak w badaniach wypadły nasze szkoły?

O efektywności pracy szkoły świadczą nie tyle wyniki uczniów, co przyrost ich wiedzy - przekonują specjaliści. Wśród szkół średnich w powiecie radomszczańskim pod tym względem najlepiej wypada I Liceum Ogólnokształcące (wśród liceów) oraz Technikum w Zespole Szkół Ekonomicznych (wśród techników). Podległy Ministerstwu Edukacji Narodowej Instytut Badań Edukacyjnych opublikował dane, dzięki którym można ustalić, jak skutecznie uczą licea i technika.

Specjaliści wyliczyli tzw. edukacyjną wartość dodaną (EWD) na podstawie egzaminów z lat 2013 - 2015. Dane z matur porównali z osiągnięciami uczniów na egzaminie gimnazjalnym. W ten sposób ustalili przyrost wiedzy otrzymywany w szkołach średnich. Na podstawie tak przeprowadzonych badań, szkoły można podzielić na: szkoły sukcesu, wspierające, wymagające pomocy i niewykorzystanych możliwości.

Licea „sukcesu”

W powiecie radomszczańskim mamy dwa licea sukcesu - I i II LO - ale wskaźniki EWD najwyższe ma „jedynka”. Prowadzi zarówno w przypadku przedmiotów humanistycznych (1,8), jak i matematyczno-przyrodniczych (6,7). Dla porównania dla II LO wyliczono odpowiednio: 1,3 i 2,9.

- Przywiązujemy dużą wagę do wartości, które określają przyrost wiedzy między ukończeniem gimnazjum a maturą. Najwyższe EWD z j. polskiego i matematyki świadczy o tym, jak ogromna i wydajna była nasza praca - podkreśla Renata Kosela, dyrektor I LO. - Coraz więcej rodziców zdaje sobie sprawę z tego, czym jest EWD, oby wpłynęło to na wyniki naszej rekrutacji.

Zadowolony jest też dyrektor II LO, choć zapewnia, że zawsze mogło być lepiej. Jak tłumaczy Sławomir Kowalczyk, w przypadku uczniów, którym dobrze poszedł zarówno egzamin gimnazjalny, jak i matura, EWD nie jest wysokie mimo wysokich ocen na egzaminach... a te ,,dwójka” ma nawet lepsze niż I LO. - Zawsze z gronem pedagogicznym śledzimy aktualne badania edukacyjnej wartości dodanej i staramy się, by wypaść jak najlepiej - dodaje dyrektor.

Bardzo słabo w badaniach EWD wypadło liceum w Przedborzu (EWD przedmioty humanistyczne: -6, matematyczno-przyrodnicze: -2,3) oraz III LO wchodzące w skład ZSP 1 w Radomsku (-1,9 i -6,8). To szkoły „wymagające pomocy”. Wartości ujemne świadczą o tym, że uczniowie zdali maturę na niższym poziomie w porównaniu do egzaminów gimnazjalnych.

- Matematyka jest naszą zmorą od lat. Na niskich wskaźnikach EWD w dużej mierze zaważyła ubiegłoroczna matura - przyznaje Ewa Grodzicka, dyrektor ZSP 1 i zapewnia, że razem z nauczycielami robi wszystko, by aż tak złe wyniki się nie powtórzyły. - Wszystkie klasy mają dodatkową godzinę matematyki, przeprowadzimy trzy próbne egzaminy, na bieżąco kontrolujemy frekwencję uczniów i współpracujemy z rodzicami - wymienia.

Skuteczne technika

W śród sześciu techników w powiecie trzy można określić mianem szkół „sukcesu”. To technikum w ZSE (EWD hum.: 4, mat.-przyr.:2), technikum w ZSCKR w Dobryszycach (3,2 i 1,4) i technikum elektryczno-elektroniczne w ZSE-E (0,6 i 2,6). Choć najlepiej wypada „ekonomik”, dyrektor Małgorzata Kołodziejska twierdzi, że dla niej EWD nie jest najważniejszym czynnikiem mówiącym o jakości nauczania. - Te dane nie zawsze są sprawiedliwe, bo pod uwagę branych jest kilka czynników. Staramy się jak najlepiej przygotować uczniów do egzaminów i pomóc w wybraniu dalszej ścieżki edukacji - mówi Kołodziejska.

Innego zdania jest Adam Jałkiewicz, który nieraz już tłumaczył, jak ważne jest EWD. - Ta wartość jest najbardziej obiektywna i miarodajna, bo mówi o realnych postępach w nauce - mówi dyrektor ZSEE.
To tutaj odnotowano najwyższe wśród techników EWD z przedmiotów mat.-przyrodniczych. - Mamy dużo godzin matematyki i przedmiotów ścisłych, a i na przedmiotach zawodowych wykorzystywana jest głównie tego typu wiedza - tłumaczy wynik.

Pozostałe technika - w „mechaniku” (-2,4 i -0,8), Kamieńsku (-3 i -5,2) i „drzewniaku” (-4,5 i -5,6) - wymagają pomocy.

Czym jest EWD?
EWD, czyli Edukacyjna Wartość Dodana
EWD oznacza zarówno metodę, jak i wskaźnik liczbowy wyliczony tą metodą. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. By można ją zastosować, potrzebujemy wyników przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. Wskaźniki EWD należy traktować jako ważną informację zwrotną dla szkoły, wspierającą podejmowanie decyzji o kierunkach jej rozwoju.
Po co nam EWD?
Ewaluacyjne wskaźniki egzaminacyjne mogą służyć:
- doskonaleniu nauczania - jako instrument ewaluacji wewnątrzszkolnej;
- rozliczaniu i wspieraniu rozwoju szkół - jako metoda stosowana w ewaluacji zewnętrznej;
- dostarczaniu rodzicom i uczniom informacji przydatnych przy wyborze szkoły.

Źródło: ewd.edu.pl.

Czytaj także: Perspektywy Radomsko 2016: Radomszczańskie szkoły w rankingu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto